Gå til innhold

Psykisk sykdom finnes ikke ?


Husker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes det var fint sagt. Sykdom er noe negativt. Jeg liker å se på det heller som en tilstand. Tilstander forandres. Is til vann, vann til damp. Det er fortsatt vann, bare i en annen tilstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Medfødte tilstander som autisme og mer er jo ingen sykdom, men hvis du utvikler angst eller depresjon som følge av at den medfødte tilstanden din ikke blir tatt hensyn til eller gjør livet ditt vanskelig, så har du blitt syk. Sånn som jeg har oppfattet det, da. Men jeg har inntrykk av at ekspertene ikke er helt enige her heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Jeg ville synes at det hadde vært vanskelig å akseptere at det ikke finnes sykdom i sinnet. Tenker at det er viktig å ikke kalle normale reaksjoner for sykdom, og at det er viktig med kunnskapsrike behandlere for å skille på dette og sykelige utfordringer. Kanskje er det for mye fokus på diagnostisering av psykdom på DPS? Jeg blir litt provosert av å lese artikkelen, selv om Aarre helt sikkert har noen gode poeng, og at disse gjelder i en del situasjoner. Grunnen til at jeg blir provosert er at jeg har bipolar, og at jeg oppfatter bipolaritet som sykdom og ikke normale reaksjoner på hendelser i livet. Selv opplever jeg ikke at jeg er unormal, eller at jeg skiller meg fra andre, selv om jeg har bipolar. Jeg tror det er gode grunner til å behandle bipolaritet medikamentelt, og at det kunne blitt katastrofalt for mange hvis man sluttet å medisinere bipolare. Hva med når biokjemi spille en rolle? Nå handler ikke artikkelen spesielt om bipolaritet, men for meg er det jo naturlig å tenke i forhold til det. Det er kanskje å dra den litt langt, men jeg synes det er litt vel mye fokus på likhet for tiden. Er det så farlig at vi er litt forskjellige? Jeg er selvsagt enig i at det er negativt hvis en psyk. diagnose gjør at man føler seg/blir utstøtt av samfunnet. Selv opplever jeg det ikke slik, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk. Da kan vi jo legge ned alle psykiatrisk avdelinger, poliklinikker og DPS. De ansatte kan sies opp evt frigjøres til andre oppgaver i samfunnet. Ikke minst vil samfunnet spare enorme summer. I tillegg kan vi fjerne utbetalingene til de som er sykemeldte eller trygdede pga det vi før kalte psykisk sykdom. Det blir litt arbeid å fortelle dem at de har sykdommer som ikke finnes eller at de er innbilt syke. Men det kan kanskje gjøres på SMS eller epost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg kan slutte å ta medisinene mine....😂 Da blir nok alle rundt meg fornøyd.... 😂  Og jeg får det helt for jævlig 🤔

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, emilie321 skrev:

Ja, og jeg kan slutte å ta medisinene mine....😂 Da blir nok alle rundt meg fornøyd.... 😂  Og jeg får det helt for jævlig 🤔

 

Nå må dere lese hva han skriver.

Han mener psykiske sykdommer er en sekkebetegnelse på det man ikke kan finne genetisk eller kroppslig årsak for. 

Hvis man har angst eller depresjon, er det ikke nødvendigvis noe feil med en selv, det kan være omgivelsene det er noe feil med.

- Det største problemet er at legene slår opp i bøker i stedet for å spørre personen hva som er galt. Vi følger regler om prosedyrer og metoder. Når man stiller spørsmål fra et spørreskjema i stedet for å snakke med folk, får man bare svar, ikke historiene til den enkelte.

- Jeg ser plager vi ikke klarer å lindre. Jeg har jobbet i 27 år på et distriktspsykiatrisk senter, jeg er ikke så imponert. Vi har ingen tall på hvor mange som føler seg krenket etter møte med oss og vårt syn på dem vi skal hjelpe. Problemet henger sammen med det Aarre beskriver som «den diagnostiske hengemyra».

Anonymkode: fb7be...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, kupton skrev:

Fantastisk. Da kan vi jo legge ned alle psykiatrisk avdelinger, poliklinikker og DPS. De ansatte kan sies opp evt frigjøres til andre oppgaver i samfunnet. Ikke minst vil samfunnet spare enorme summer. I tillegg kan vi fjerne utbetalingene til de som er sykemeldte eller trygdede pga det vi før kalte psykisk sykdom. Det blir litt arbeid å fortelle dem at de har sykdommer som ikke finnes eller at de er innbilt syke. Men det kan kanskje gjøres på SMS eller epost.

Da kan jeg ta juleferie da ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hvis jeg slutter med medisiner, ikke møter til legeavtaler og isolerer meg... Da blir jeg i alle fall frisk 😛, og mine pårørende får tilbake den personen jeg en gang var og minnes min turbulente oppvekst så alt for godt. Ved å si at psykiske lidelser ikke finnes, vil jeg si man skaper mer tabu rundt det. For hvordan kan man være åpen rundt og snakke om noe som ikke finnes? Det rimer ikke for meg. Selvsagt skal man ikke sykeliggjøre folk, men det er alt annet enn lurt å fornekte sykdom og. Hvis noen kom og sa at muskelsmerter ikke fantes, ville de antakelig fått så hatten passet til gangs.

 

Jeg støtter vel og merke det som påpekes i forhold til faktisk å snakke med mennesket, ikke bare se en pasient med en haug scoringsresultater på ulike tester. Flere burde lære denne kunsten.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da eg var innlagt på Nordfjord psykiatrisenter i sommer tok jeg opp dette synet til Aarre med en annen psykiater. Da sa han: dette gjelder ikke for deg, du ville komme vesentlig dårligere ut uten medisiner. Så jeg tror at dette med en mindre medisinsk psykiatri kan gjelde for noen pasientgrupper, men ikke for alle

Anonymkode: db67e...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

De som kjenner meg skjønner nok at jeg blir eitrende sinna av å lese sånne artikler. Han har sikkert noen gode poeng, men jeg fyrer meg opp når noen prøver å løse reelle problemer ved å sloss mot ord.

Man kan gjerne vedta at det ikke finnes "psykiske lidelser" sånn at ingen skal bli lei seg. Ett eller annet begrep måtte man hatt så de som trenger det får behandling og sykemelding. Sannsynligvis ville man kommet opp med et diffust, PK begrep som favner omtrent alt ubehag i verden. "Alle skal med", vet du:P

Han vil fjerne diagnoser. Diagnoser er i bunn og grunn et fagspråk som sikrer at forskere og behandlere forstår hverandre. Hva er alternativet? Andre, og mindre presise begrep, antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...