Gå til innhold

Mensen borte i mange måneder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skulle hatt mensen for 86 dager siden. Jeg hadde den sist 24.-26. juli. Overalt hvor jeg leser på nettet, står det at man ikke trenger å gå til legen før det har gått seks måneder. Men jeg lurer likevel på om jeg burde gjøre det før?

Jeg er defintiivt ikke gravid, da jeg er samboer med en annen kvinne. Jeg trener mye (ca 1 time 5-6 dager i uka), men er ikke undervektig, jeg trener styrke og spiser masse. (1800-2000 kalorier daglig). 

Jeg har vaginisme og vestibulitt, så mye smerter i bekkenet. Går til osteopat for behandling. Har ikke hatt noen blødninger eller noe, med unntak av i avføringen pga hemoroider. 

Jeg er 37 år og har ingen barn, og har ifølge blodprøver hos gynekolog alt i orden på alle nivåer, blant annet masse egg. 

Noen tanker om hvorfor mensen er uteblitt så lenge? Det har skjedd tidligere, men da har det bare hoppet over 1 mnd, aldri så lenge.

Anonymkode: e6aef...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være mange årsaker til at menstruasjonen uteblir. Det vil være veldig fint å få svar på de enkelte blodprøver tatt av fastlegen, for det er mulig at jeg tolker dem på en annen måte.

Vanligste årsak til uteblitt menstruasjon (bort sett fra graviditet) er tilstanden PCOS, polycystisk ovariesyndrom. Her er det en ubalanse i hormonene (ofte overvekt av de mannlige hormoner) med manglende eggløsning og derfor manglende menstruasjon. At det var mange egg/eggsekker er typisk ved PCOS.

Andre årsaker kan være at hypofysen streiker (på grunn av mye trening, spiseforstyrrelser eller evt. stress). Stoffskifteforstyrrelser, øket produksjon av hypofysehormonet prolaktin kan også være en årsak.

Tidlig overgangsalder er en mulighet, men neppe hos deg med mange egg i eggstokken.

Send meg verdiene av prøvene, så skal jeg komme med tilleggsinformasjon.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg ser på brevet fra gynekologen nå, men det er ikke alle tallene som står. 

Litt lave verdier av FSH og LH, og hun skriver det kan skje av stress. Jeg hadde vært veldig stresset et halvt års tid da.

Stoffskiftet er normalt. Testosteronverdi innenfor normalområdet, østrogennivå innenfor normalområdet, men noe lavt.

Anti-Müller-hormon 33.

Prøvene ble tatt i februar i år.

Hjelper dette?

Anonymkode: e6aef...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Nei, det hjelper ikke. Jeg MÅ ha de eksakte verdier for vurdering. Anti-Müller er bra, det tyder på at det er bra med egg i eggstokkene. Det er følgende verdier jeg må ha.

FSH

LH

østradiol

Prolaktin

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen.

Beklager at det tok litt tid, jeg måtte få tilsendt resultatene. Jeg er nå 101 dager forsinket, antatt dag jeg skulle hatt ifølge appen min var 26. august.

FSH: 2.1 U/L

LH: 0.4 U/L

Prolaktin: 159 mU/L

Østradiol: 0.08 nmol/L

Takk for hjelpen!

 

 

 

Anonymkode: e6aef...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Takk for de svarene jeg ønsket. For at eggstokkene skal fungere, må det komme impulser fra hjernen (hypotalamus og hypofyse) i form av FSH og LH. Disse verdier er lave og forklarer hvorfor dine eggstokker ikke produserer nok østrogen (østradiol). Teori om PCOS eller tidlig overgangsalder som årsak kan vi glemme. Det er ute av bildet med de hormonverdier du har.

Vanligste årsak til det man betegner som 'overordnet svikt' er vekttap/bulemi, trening på høyt nivå (mer enn ca. 2 timer per dag) og generell dårlig helsetilstand.

Hvis du ikke har fått menstruasjon tilbake innen et halvt år (januar 2019), bør man overveie MR av hjernen for å utelukke evt forandringer som kan påvirke hormonproduksjonen. Deretter ville jeg anbefale hormontilskudd, f.eks. Trisekvens tabletter eller Sequidot østrogenplaster da du ligger meget lavt i østrogen. Det kan medføre øket risiko for beinskjørhet og muligens også for hjerte-karsykdommer.

Vennlig hilsen Mette

PS når man regner ut forsinkelsen, så regnes det fra siste menstruasjon (altså nå 4,5 måned)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, så fint prøvesvarene hjalp!

Jeg har definitivt ikke noen spiseforstyrrelse, jeg spiser helt normalt, rundt 1800-2000 kalorier, og har aldri noengang kastet opp mat med vilje, jeg er interessert i å bygge muskler, så jeg spiser ofte og mye, så kan utelukke det også. Jeg har heller ikke gått massivt ned i vekt, jeg er 164 cm og veier ca 56 kg. Har en trent kropp, men ikke noen fitness-superlav fettprosent eller noe. Jeg trener mye, men ikke så mye som du skriver. 1 time daglig ca. 

Jeg føler meg ellers veldig frisk, sånn med unntak av at jeg har bekkenplager på grunn av vestibulitt/vaginisme som jeg går til behandling for. 

Siste mensturasjon var 26. juli.

jeg skal ta kontakt med lege dersom jeg ikke har fått den igjen i januar!

Anonymkode: e6aef...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...