Gå til innhold

Har jeg tvangstanker?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg hadde en del merkelig og skremmende tanker jeg innerst inne tenker at er irrasjonelle, men tvilen kommer alltid. En kveld kom jeg over at veldig mange har hatt lignende tanker og at det kalles tvangstanker. Når jeg leste dey ble jeg veldig mye mer rolig. Jeg begynte da å håpe at det var det jeg hadde fordi det hadde vært et «bevis» på at det jeg tenkte på var irrasjonelt. Men etter dette begynte jeg å få tanker som «tenk om fu ikke har tvangstanker, «dette er bare noe du vil ha fordi det ville vært en enkel utvei.» Jeg dro til psykolog, da var jeg livredd for at hun skulle si at det ikke var tvangstanker. Når jeg forklarte henne tankene mine sa hun at det hørtes veldig ut som tvangstanker men at hun skulle sende meg videre til noen som kan utrede en diagnose. Hennes «bekreftelse» roet meg enda mer ned. 

Men nå klarer jeg ikke slappe av fordi jeg er redd for at jeg ikke har tvangstanker i og med at jeg håpet på å ha det slik fordi det var en forklaring på tankene mine.

Er det vanlig å tvile på at man har diagnosen hvis man har den? Er det vanlig at diagnosen er betryggende hvis man har den?

Anonymkode: 03048...8ce

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445562-har-jeg-tvangstanker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Ja, det er betryggende med en diagnose tenker jeg. Det er også alminnelig å tvile på diagnoser. Jeg gjør det støtt og stadig.

I og med du er klar over att disse merkelige skremmende tanker er irrasjonelle, så kan du nok være sikker på att de er OCD eller angst-relatert. Og ikke psykose eller sinnssykdom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445562-har-jeg-tvangstanker/#findComment-3878047
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...