Gå til innhold

Anoreksi som bivirkning


Villanda

Anbefalte innlegg

Anoreksi betyr vel egentlig bare "fraværende matlyst" eller noe sånt? Tror ikke at når anoreksi nevnes som en legemiddelbivirkning, menes spiseforstyrrelsen anoreksi.

(Handler ikke om meg  selv om jeg godt kunne tenke meg å hatt litt av det. Ikke spiseforstyrrelsen, men litt manglende matlyst, i blant.)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Felleskatalogen skiller konsekvent mellom redusert appetitt og anoreksi. Man kan anta at det da er to vidt forskjellige bivirkninger.

Uten at jeg vet sikkert, vil jeg anta at noen er mer  utsatt for å utvikle spiseforstyrrelser enn andre, og at et preparat som reduserer appetitten kan være utslagsgivende for at sykdommen lar seg utvikle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kissejanson skrev:

Felleskatalogen skiller konsekvent mellom redusert appetitt og anoreksi. Man kan anta at det da er to vidt forskjellige bivirkninger.

Uten at jeg vet sikkert, vil jeg anta at noen er mer  utsatt for å utvikle spiseforstyrrelser enn andre, og at et preparat som reduserer appetitten kan være utslagsgivende for at sykdommen lar seg utvikle. 

Kanskje anoreksi er gradsforskjeller? Eller ulike firma som bruker ulike begreper? Vanskelig å forstå at så mange medisiner har spiseforstyrrelse som bivirkning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Jeg trodde anoreksi var en spiseforstyrrelse. Altså angst for å spise/ta til seg næring. Spisevegring var vel det folk kalte det før. Dårlig matlyst er jo noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Jeg trodde anoreksi var en spiseforstyrrelse. Altså angst for å spise/ta til seg næring. Spisevegring var vel det folk kalte det før. Dårlig matlyst er jo noe annet. 

Ja, det er vel mest i den sammenhengen det blir brukt i dag, men tror ikke det var den opprinnelige betydningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anoreksi er nedsatt eller mangel på matlyst/appetitt.

Anorexia nervosa er den psykiske lidelsen. Vanligvis omtales den som "anoreksi" på norsk.

Felleskatalogtekstene varierer om de bruker "norsk" eller fagspråk på en mengde bivirkninger og andre ting.

Jeg har sett anoreksi som bivirkning i felleskataloen (men aldri anorexia nervosa). Har også sett "anoreksi" beskrevet som symptom i legejournal, hos pasient med halsbetennelse og dårlig allmenntilstand. Da henviste legen til at pasienten ikke hadde tatt til seg stort med næring de siste dagene.

Anonymkode: 3b28a...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anoreksi er nedsatt eller mangel på matlyst/appetitt.

Anorexia nervosa er den psykiske lidelsen. Vanligvis omtales den som "anoreksi" på norsk.

Felleskatalogtekstene varierer om de bruker "norsk" eller fagspråk på en mengde bivirkninger og andre ting.

Jeg har sett anoreksi som bivirkning i felleskataloen (men aldri anorexia nervosa). Har også sett "anoreksi" beskrevet som symptom i legejournal, hos pasient med halsbetennelse og dårlig allmenntilstand. Da henviste legen til at pasienten ikke hadde tatt til seg stort med næring de siste dagene.

Anonymkode: 3b28a...6ef

Da har vi samme forståelse. Anoreksia nervosa Finnes som kontraindikasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker kanskje tatt litt ut av det blå. Ville egentlig  skrive det i en tråd som var stengt 🙈

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til: hvis du som først tok opp temaet leser, jeg mener selvfølgelig ikke at du ikke kan ha utviklet spiseforstyrrelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Det hadde vært fantastisk hvis bp-medisiner reduserte apetitten. Jeg er ikke overvektig, men det hadde vært fint å ikke kjempe mot matlysten hver eneste dag. Jeg spiser ikke for lite, altså. Spiser 2500-3000 kalorier om dagen, men jeg har ALLTID lyst på mat. Hadde jeg gitt etter hver gang jeg har lyst på noe, hadde jeg helt sikkert blitt overvektig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Jeg er egentlig helt motsatt. Jeg har vært overvektig før, uten å være det minste glad i mat. Jeg kan spise alt, men uten entusiasme. Det var bare en måte å døyve rastløsheten på, i likhet med røyking og andre "uvaner". Når en i tillegg ikke har særlig kontakt med sultfølelsen, så er det lett å spise for mye eller for lite. Matlyst er jo ikke det samme som sult. I mitt tilfelle kan det sikkert beskrives som "sug" mer enn matlyst også, siden det var revnende likegyldig hva jeg spiste. Men det er heldigvis lenge siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig matlyst er ikke noe å trakte etter og er minst like ille som overspising. Jeg har veldig dårlig matlyst og har ikke lyst på noe mat, det er ingenting som frister og det å spise er et slit. Jeg prøver å spise 4 ganger for dagen fordi mat er en nødvendighet, noe kroppen trenger, spiser ca. litt under halvparten av det jeg gjør når jeg har normal matlyst og det betyr at jeg taper vekt. 

Hva denne dårlig matlysten skyldes er jeg ikke sikker på kanskje er det litium eller depresjon, kanskje en kombinasjon av flere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest elina777

4 ganger om dagen hadde jeg ikke orket. Spiser et måltid tilsvarende middag og et tilsvarende et mellommåltid om dagen og er like forbanna overvektig

Endret av elina777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, elina777 skrev:

4 ganger om dagen hadde jeg ikke orket. Spiser et måltid tilsvarende middag og et tilsvarende et mellommåltid om dagen og er like forbanna overvektig

Det vil altså si at du har et kalori inntak som ligger på under 1000 kalorier per dag, hvis du da ikke spiser andre ting i tillegg til mat. Aktivitet, kalori inntak, kalori forbruk og kalori behov henger nøye sammen. I følge kalorikalkulator så behøver jeg mellom 1900-2000 kcal om dagen, men det stemmer ikke for jeg må opp i 2300 kcal for ikke å gå ned i vekt. 

Uansett om det er vektnedgang eller vektoppgang man ønsker så er det et slit. Blir bare noen ganger lei av å høre på at folk uttaler dårlig matlyst og slike ting som et luksus problem. I tillegg til at folk tror det er deres rett til å få uttale seg å si sin mening om tynne folk, mens det er bannlyst å snakke om overvektige mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
45 minutter siden, Fionys skrev:

Det vil altså si at du har et kalori inntak som ligger på under 1000 kalorier per dag, hvis du da ikke spiser andre ting i tillegg til mat. Aktivitet, kalori inntak, kalori forbruk og kalori behov henger nøye sammen. I følge kalorikalkulator så behøver jeg mellom 1900-2000 kcal om dagen, men det stemmer ikke for jeg må opp i 2300 kcal for ikke å gå ned i vekt. 

Uansett om det er vektnedgang eller vektoppgang man ønsker så er det et slit. Blir bare noen ganger lei av å høre på at folk uttaler dårlig matlyst og slike ting som et luksus problem. I tillegg til at folk tror det er deres rett til å få uttale seg å si sin mening om tynne folk, mens det er bannlyst å snakke om overvektige mennesker. 

Har spist et måltid med kinamat idag, thats it og drukket en liten boks melk. Er endelig under 80 kg da, men like forbanna overvektig og det var ikke særlig bannlyst å fortelle meg på kvinneguiden i en tråd der jeg fortalte at jeg i utgangspunktet var fornøyd. Nei det var ikke lov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fionys skrev:

Det vil altså si at du har et kalori inntak som ligger på under 1000 kalorier per dag, hvis du da ikke spiser andre ting i tillegg til mat. Aktivitet, kalori inntak, kalori forbruk og kalori behov henger nøye sammen. I følge kalorikalkulator så behøver jeg mellom 1900-2000 kcal om dagen, men det stemmer ikke for jeg må opp i 2300 kcal for ikke å gå ned i vekt. 

Uansett om det er vektnedgang eller vektoppgang man ønsker så er det et slit. Blir bare noen ganger lei av å høre på at folk uttaler dårlig matlyst og slike ting som et luksus problem. I tillegg til at folk tror det er deres rett til å få uttale seg å si sin mening om tynne folk, mens det er bannlyst å snakke om overvektige mennesker. 

Beklager. Jeg skrev at jeg ønsker meg litt av det. Men jeg skrev helt bevisst LITT og I BLANT, for skjønner at det ikke er greit å stadig mangle matlyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, elina777 skrev:

Har spist et måltid med kinamat idag, thats it og drukket en liten boks melk. Er endelig under 80 kg da, men like forbanna overvektig og det var ikke særlig bannlyst å fortelle meg på kvinneguiden i en tråd der jeg fortalte at jeg i utgangspunktet var fornøyd. Nei det var ikke lov. 

Du bør i alle fall drikke mer i løpet av dagen.

10 minutter siden, Villanda skrev:

Beklager. Jeg skrev at jeg ønsker meg litt av det. Men jeg skrev helt bevisst LITT og I BLANT, for skjønner at det ikke er greit å stadig mangle matlyst.

Det går helt fint. Ja hadde man bare fått velge så hadde det vært fint, men det er ofte dessverre ikke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
32 minutter siden, Fionys skrev:

Du bør i alle fall drikke mer i løpet av dagen.

Det går helt fint. Ja hadde man bare fått velge så hadde det vært fint, men det er ofte dessverre ikke slik.

Jeg drikker mye mer, men ikke ting med kalorier i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...