Gå til innhold

Overgangsalder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bruker Estradotplaster 25 mikrogram og Ovesterin vaginalkrem 0,1% som jeg bruker 2 ganger pr uke. Lurer på om kremen kan gi ubehag for mannen min når vi har hatt samleie?Han mener han merker litt ubehag etterpå i form av litt svie. Jeg merker også litt ubehag i form av litt kløe, irritasjon og utflod etter bruk av kremen. Kanskje den er for sterk? Håper på svar.

Anonymkode: b7073...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Innholdet i Ovesterin kremen er:

Østriol 1 mg, oktyldodekanol, cetylpalmitat, glyserol, cetylalkohol, stearylalkohol, polysorbat 60, sorbitanmonostearat, melkesyre, klorheksidindihydroklorid, natriumhydroksid, renset vann.

Du kan i stedet prøve Vagifem som er en liten tablett som innføres i skjeden to ganger i uken. Du må få resept av din lege.

Spørsmål til deg: hvor gammel er du? bruker du medisin (gestagen) i tillegg til østrogen-plaster?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Innholdet i Ovesterin kremen er:

Østriol 1 mg, oktyldodekanol, cetylpalmitat, glyserol, cetylalkohol, stearylalkohol, polysorbat 60, sorbitanmonostearat, melkesyre, klorheksidindihydroklorid, natriumhydroksid, renset vann.

Du kan i stedet prøve Vagifem som er en liten tablett som innføres i skjeden to ganger i uken. Du må få resept av din lege.

Spørsmål til deg: hvor gammel er du? bruker du medisin (gestagen) i tillegg til østrogen-plaster?

Vennlig hilsen Mette

Jeg er 58 år. Bruker ikke gestagen. Trur du det kan være Ovesterin som kan være årsaken til irritasjon som mannen min kjenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er vanskelig å si hva som kan være årsaken til at din mann føler irritasjon, men som jeg viste er det mye i Ovesterin som man kan reagere på, så du kan jo prøve Vagifem i stedet.

Så var det det med 'gestagen'. Hvis din livmor ikke er fjernet, så bør du snakke med legen om gestagen (Provera) for å beskytte livmoren mot uheldig effekt av østrogen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Har operert bort livmor og en eggstokk for 13 år siden. Kan jeg kombinere vagifem og ekstrakt plasteret?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det kan kombineres. Du har ikke behov for gestagen i og med at livmoren er fjernet. Mye tyder på at ren østrogen reduserer risiko for brystkreft. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...