Gå til innhold

Kan man feiltolke symptomer på PCOS?


Klumpen1

Anbefalte innlegg

Hei

Kvinne 28 år som prøver å bli gravid sammen med samboer på 30. Jeg sluttet på p-piller i mai i år. Hadde gått på de fra jeg var 19. Jeg fikk mensen når jeg var 15, hadde regelmessig menstruasjon i de fire årene uten prevensjon. Begynte på pillen pga utrolig sterke menstruasjonssmerter (måtte gå hjem fra skolen og bare ligge på det verste). Alt ble fint etter at jeg begynte på pillen. Mensen har kommet på dagen når den skal, selv om jeg de siste årene valgte å hoppe over en mnd (Altså blødninger hver andre mnd i stedet for en gang i mnd). 

Men etter jeg sluttet på pillen har syklusen min vært ustabil. Det har variert fra 35 til over 60 dager. Første dag i siste mens var 17 september. Venter enda på neste mens..

Jeg gikk til privat gynekolog for noen uker siden for å sjekke om noe var feil. Der tok jeg innvendig ultralyd. Han sa at han kunne se veskefylte hulrom og at eggstokkene var veldig store (aner ikke hva det betyr). Han mistenkte PCO eller PCOS. Jeg tok blodprøver og han sendte meg en mail om at det forsterket mistanken til PCOS. Jeg har ny time om noen uker. 

På spm om hvor lenge jeg hadde vært uten prevensjon sa jeg et år isteden for et halvt år. 

Hovedspørsmålet mitt er om tidspunktet man har vært uten prevensjon kan påvirke hva man finner ut på undersøkelse. Kan det se ut som jeg har PCOS når det kanskje bare er kroppen som bruker tid på å stabilisere seg etter pilleslutt?

Jeg kjenner meg ikke igjen i de typiske symptomene på PCOS, jeg er ikke overvektig og har ikke uønsket hårvekst, men har lest at man ikke trenger å ha det selvsagt. Har ingen andre symptomer som jeg er klar over heller. 

Takker på forhånd for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man bruker følgende kriterier for å stille diagnosen PCOS. 2 av 3 skal være til stede for diagnose:

  1. Sjeldne menstruasjoner (intervaller over 35 dager)

  2. Tegn på overproduksjon av mannlige hormoner, enten pga forandringer i hud eller hårvekst eller ved hormonanalyser

  3. Karakteristiske funn ved ultralyd av eggstokkene.

    Hos deg vil tilstedeværelse av 1. og 3. være tilstrekkelig til å stille diagnosen. Det er ikke vanlig å starte utredning etter så kort tid uten p-pille, men det tar man i grunnen ikke hensyn til.

    Hvis du ikke får regelmessige menstruasjoner (intervall 25-35 dager) i løpet av et år etter du sluttet med p-pillen, kan det bli aktuelt å tenke på å stimulere til eggløsning med tabletter.

     

    Du er –det jeg oppfatter- ikke overvektig, og det er bra.

     

    Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du kan bli gravid og du kan ha økt risiko for flerlinger! Du får diskutere behandling med gynekologen. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på om det kan skje noe med kroppen hvis jeg startet allerede nå, i stedet for å vente til jeg har vært uten p piller i et år. Tenker da på om det kan lage kluss for kroppen. Jeg ønsker å komme i gang raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Som sagt er det ikke helt uten komplikasjoner å sette eggløsning i gang, så du får diskutere det med din gynekolog. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Hei igjen! Jeg var hos gynekologen igjen denne uken og han sier at blodprøvene tyder på at jeg har PCOS (Men han virket dog ikke helt sikker). Han gav meg respet på Metformin som jeg skal gå på frem til kontroll igjen i mars. Når jeg leser om medisinen ser jeg at flere med PCOS har gått på den, men ofte de som er overvektig. Jeg veier 60 kg og er 168 høy. Håpet hans med denne medisinen er at eggstokkene skal krympe og at eggløsningen skal starte. 

Jeg blir så usikker når han ikke er helt sikker på diagnosen. Kan det være farlig å gå på disse pillene hvis jeg ikke har PCOS? 

Er det noe annet du ville foreslått i min situasjon? 

Jeg har sendt mail med spm om å få tilsendt resultatet fra blodprøvene, men ikke fått svar enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Metformin brukes for å øke følsomheten for insulin. Redusert følsomhet for insulin kan være et symptom ved PCOS. Har legen sjekket ditt blodsukker og det som heter C-peptid?

Det kan ikke skade å ta metformin.

Vi får se på hormonprøvene når svarene kommer.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei igjen Mette! Omsider har jeg fått svarene fra blodprøvene tilsendt. Det er noe vanskelig å tyde kopien, så se opp for evt skrivefeil. Jeg vet ikke hva noe av dette betyr.

Hematologi: 

B- leukocytter  resultat: 6,90 

B- Hemoglobin resultat 14,0

B- evf resultat 42

B- erytrocytter resultat 5,0

B- MCH resultat 28

Metabolitter: 

B- Hba1c resultat 33 

Hormoner/ endokrinologi 

S/p-TSH resultat 2,7

S/p- fritt T4 resultat 16

S/p- kortisol resultat 447

S/p- FSH resultat 5,6

S/p- LH resultat H   16 

S/p- prolactin  resultat 219 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er dessverre ikke de hormoner som er aktuelle ved PCOS, det er testosteron (og SHBG). Se under punkt 2 i mitt første svar. Er disse prøvene ikke tatt?

 FSH på 5,6 og LH på 16 ses ved PCOS, men stiller ikke diagnosen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Det kan se ut til at testosteron er lett forhøyet, men ulike laboratorier har ulike normalverdier. Se evt. hva som står på svarskjemaet. Med sjeldne menstruasjoner, sannsynlig lett forhøyet testosteron og PCO på eggstokkene, så har du PCOS.

Kanskje du bør få eggløsningsstimulasjon?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for svar!

Det står under at kvinner over 16 år skal ligge under 0,3 på testosteron. Hvis jeg forsto det riktig. 

Jeg har gått på to tabletter metformin om dagen fra desember av. Idag ser det ut som at mensen har startet (jeg vet jo ikke om det er pga metformin eller bare at kroppen kommen i gang etter pilleslutt. Sluttet i mai 2018). Fire mnd siden sist menstruasjon. Gynekologen jeg gikk til håper at metformin skal hjelpe til med å få i gang eggløsning. 

Hvilke eggløsningsstimulasjon ville du forslått? 

Er det sannsynlig at jeg får mer og mørkere hårvekst i tillegg nå som PCOS symptomene kommer til syne etter p-pille slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det som 0,3 referer seg til er begrepet 'fritt testosteron indeks'. Det fås ved å dele testosteron med SHBG og gange med 10. For deg blir det:

2,3/67 x10=0,34

Altså lett øket.

Øket hårvekst er et symptom ved PCOS.

Det som er vanlig er å stimulere med clomifen/Pergotime (vanskelig å skaffe) eller letrozol (legemidlet som brukes ved brystkreft er imidlertid ikke godkjent for eggløsningsstimulasjon).

Metformin brukes spesielt når det foreligger det som betegnes som insulin resistens (risiko faktor for diabetes 2), men ditt langtidsblodsukker Hba1c på 33  er normalt.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Jeg har visst også store eggstokker (sammenheng med PCOS?), og metformin kunne hjelpe til med å "krympe disse" I tillegg til at cystene på eggstokkene kan minske.. ? 

Etter at jeg begynte på metformin kjenner jeg innimellom en litt rar hjertebank. Det er ikke som hjerteklapp, men at det slår litt kjapt et par ganger. Vet du hva det kan komme av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Nå tror jeg at vi må stoppe tråden, den er blitt for lang. Jeg har mistet oversikten. Hjertebank er ikke et tema her. Les i pakningsvedlegget om det kan være en bivirkning.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...