Gå til innhold

Din pasientjournal kan ha bli slettet

Anbefalte innlegg

Hvis du har gått til en i privat virksomhet, har de lov til å slette etter 10 hvis de mener at det ut fra helsehensyn ikke er behov for den lenger. Det de ikke tar hensyn til er rettsvernet til pasientene, hvis man blir nødt til å klage på et vedtak fra nav, f.eks. avslag på ung ufør og man trenger dokumentasjon fra behandling. Man mister også klagemulighet hvis det viser seg at man har blitt feilbehandlet/feildiagnostisert. Jeg synes at alle psykiatriske pasientjournaler burde oppbevares i henhold til de offentlige pasientrettighetene. Man vet nemlig aldri når man vil få bruk for den. Ikke visste jeg om disse reglene da jeg gikk til behandling. Mener de at pasienter setter seg inn i arkivlover når de går i behandling? Da har man gjerne andre ting å tenke på. Ingen fortalte meg at journalen min ville bli slettet etter en viss tid. 

Anonymkode: 2aec8...796

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445584-din-pasientjournal-kan-ha-bli-slettet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

De følger regnskapsloven og oppbevaring av regnskapsbilag er min erfaring. Jeg tror alle steder. Bare horribelt etter mitt syn.

Anonymkode: 62626...3c8

Hvor lenge må offentlige journaler oppbevares før de evt. kan slettes?

Anonymkode: f6b0e...b00

Praksis er fremdeles veldig varierende tror jeg. Mye går bare tapt da man mangler tilfredstillende lagringsplass ( lokaler er dyrt)  og plukker ut serer av hva som erfaringsmessig ofte etterspørres tror jeg. Man har ikke alle de store ressursene og så mye tilsyn tror jeg ikke det er. 

Annonse

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Praksis er fremdeles veldig varierende tror jeg. Mye går bare tapt da man mangler tilfredstillende lagringsplass ( lokaler er dyrt)  og plukker ut serer av hva som erfaringsmessig ofte etterspørres tror jeg. Man har ikke alle de store ressursene og så mye tilsyn tror jeg ikke det er. 

Nå har vel journaler vært ført elektronisk i mange, mange år?

Mange steder tror jeg faktisk ennå man har et " blandingsarkiv" Fullelektronisk eller helelektronisk arkiv om det er hva du legger i ordet at ingenting papir tror jeg faktisk mange ikke har ennå da også oppgradering eller bytte av system koster i trange budsjettider og administrasjon er jo sjelden høyt prioritert i våre dager heller. Underveis har man nok også stått overfor valg om å skanne inn mye materiale eller oppbevare på papir som egen arkuvdel. Fremfinningssyster har jo også vært mye diskutert. Kan man bruke fødselsnummer eller bør det være saksnummer som er hovedinngangen i et systemm?  Mye er gått tapt tror jeg. Sikkerhet er helt sikkert også utfordringer overalt.  Men om det noen gang vil etterspørres vet jo ingen. Og hvor stor verdi har det med alle  sine feilkilder og mangler.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tror og antar en hel masse her. Det er mye av dette som i dag er regulert av lover og forskrifter.

Journalen min ble sendt pr post da jeg byttet fastlege. De gadd ikke sende alle journalene de hadde fått fra tidligere fastleger da, sikkert fordi de var arkivert i en skuff og ikke på pcen. Så jeg tror faktisk det er en blanding av papir og digitalt.

Hva gjelder journal fra private, kan det være lurt å få en kopi etter endt behandling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...