Gå til innhold

trykkenede følelse øverst i magen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. For to timer siden opplevde jeg å bli svimmel, og følte at jeg var nær å besvime. Fikk i tillegg en følelse av å være svak i kroppen, men jeg hadde likevel ikke nedsatt muskelkraft. Følte meg også noe tungpustet, altså at jeg følte jeg slet med å snakke og puste samtidig, men det gikk helt fint å puste, og jeg måtte ikke hive etter pusten. Jeg hadde likevel en følelse av at jeg ikke fikk nok luft. Jeg følte også en stikkende følelse eller kribling i kroppen. Jeg bestemte meg for å spise, og svimmelheten gikk nesten helt bort, og det samme gjorde følelsen av å være svak i kroppen. Jeg begynte å fryse etter at jeg hadde spist, noe jeg har gjort i det siste, sannsynligvis grunnet underernæring. Disse symptomene ga meg panikk, og jeg fikk hjertebank, og ble også veldig tørr i munnen og litt tørr i øynene. Nå fryser jeg ikke lenger, men jeg har panikk, hjertebank og en trykkende, nesten "kilende" følelse helt øverst i magen, jeg har også blitt mer tungpustet og føler at jeg ikke får nok luft, men må fremdeles ikke hive etter pusten. Den trykkende følelsen i magen blir verre av å puste kraftig inn og ut. Nå føler jeg meg også nummen i venstre arm og øyet. Føler at jeg ser litt rart. Jeg har i tillegg blitt utrolig trøtt og føler at det er like før jeg sovner. Må legge til at jeg nesten ikke har spist i det siste, og da dette inntraff hadde jeg ikke spist på omtrent 24 timer. Jeg er likevel svært bekymret for hjerteinfarkt, da jeg har gått på ritalin siden september. Jeg har tidligere hatt omfattende sjekk av hjertet, og EKG ble tatt for et år siden. Hjertet mitt har alltid vært helt fint. Jeg er likevel svært bekymret da jeg leste at ritalin kan gi hjerteinfarkt som bivirkning. Jeg vil dog legge til at tungpustheten og trykket øverst i magen blir noe bedre hvis jeg fokuserer på noe annet, men nå opplever jeg synsforstyrrelser på det ene øyet. Vil legge til at jeg har hatt svært mye helseangst i det siste, og senest på mandag var jeg på legevakten fordi jeg trodde at jeg hadde fått hjerneslag, noe jeg selvsagt ikke hadde. Men er dette noe jeg bør være bekymret for?

Anonymkode: 221cc...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, kupton skrev:

Det eneste du trenger å bekymre deg for er det lave matinntaket.

Det er jeg også, men jeg har nå mistet sultfølelsen, så jeg føler ikke sult uansett, jeg blir bare svimmel og føler at jeg skal besvime. Jeg klarer heller ikke å tenke klart, så helseangsten har blitt 10000 ganger verre. Men jeg føler at jeg skal kaste opp hvis jeg spiser, og jeg fryser i sikkert en time etterpå. Jeg blir til og med kvalm av å drikke juice og brus. Så hvis jeg spiser blir jeg bare så kvalm at jeg føler at jeg skal spy og jeg blir iskald, så jeg føler meg jo direkte syk. Kan dette komme av at jeg ikke har spist nok? Har spist veldig lite i det siste, men jeg har fremdeles kjent sult og jeg har ikke blitt kvalm av å spise. Jeg føler at jeg må spy bare jeg tar en bit av en skive, men dette startet for litt over en uke siden. Så jeg føler meg som regel skikkelig dårlig og sliten, men jeg klarer jo ikke å spise når jeg føler at jeg må spy. Er mye kvalm ellers også. 

Anonymkode: 221cc...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, kupton skrev:

Det eneste du trenger å bekymre deg for er det lave matinntaket.

Men takk for betryggende ord, jeg kjenner faktisk mindre til tungpustheten og trykket i magen allerede. 

Anonymkode: 221cc...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig reaksjon på lavt blodsukker. Kroppen skiller da ut mer adrenalin, som medfører at man frigjør glukose fra leveren. Det kan gi ubehagelige symptomer som ved angst, og derfor også forårsake det. Kan det hjelpe å forsøke en spiserutine der du har regelmessig matinntak igjennom dagen selv om du ikke føler deg så sulten? Hyppige og små måltider med langsomme karbohydrater er det beste for å opprettholde et stabilt blodsukker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Antakelig reaksjon på lavt blodsukker. Kroppen skiller da ut mer adrenalin, som medfører at man frigjør glukose fra leveren. Det kan gi ubehagelige symptomer som ved angst, og derfor også forårsake det. Kan det hjelpe å forsøke en spiserutine der du har regelmessig matinntak igjennom dagen selv om du ikke føler deg så sulten? Hyppige og små måltider med langsomme karbohydrater er det beste for å opprettholde et stabilt blodsukker. 

Kan lavt blodsukker komme brått?

Anonymkode: 221cc...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.11.2018 den 15.24, FjellOgDalar skrev:

Antakelig reaksjon på lavt blodsukker. Kroppen skiller da ut mer adrenalin, som medfører at man frigjør glukose fra leveren. Det kan gi ubehagelige symptomer som ved angst, og derfor også forårsake det. Kan det hjelpe å forsøke en spiserutine der du har regelmessig matinntak igjennom dagen selv om du ikke føler deg så sulten? Hyppige og små måltider med langsomme karbohydrater er det beste for å opprettholde et stabilt blodsukker. 

ja. en gang når jeg åt noen få druer, og satt ved pcen, så fikk jeg lavt blodsukker-reaksjon med prikking i hendene og susete hode og måtte sove. men jeg har ikke diabetes. urinen min er nemlig sukkerfri. derfor er det rart at jeg får sånne blodsukkerfall. når jeg ikke har spist på lenge, kan jeg bli ør og prikkete i armer og skjelven i kroppen. når jeg har spist en skive med kaviar eller nugatti, så forsvinner blodsukkerfallet. i sommer var jeg på kjøpesenter og hadde nettopp spist god frokost. så etter 1 timer etter frokosten, ble jeg akutt sulten og skalv og føltes som om magen var skåltom og fikk prikking i hender. vi gikk på mcdonalds og jeg ble bra igjen etter en kyllingburger.

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...