Gå til innhold

Fertilitetsutredning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 39 år gammel og evig singel. Jeg har for lengst begynt å kjenne klokka tikke og er helt sikker på at så lenge jeg kan gjøre noe med det, så skal fremtiden inkludere mine egne, genetiske barn. Men realiteten er jo ikke like lys og jeg har derfor bestilt meg time hos en privat gynekolog for å sjekke at alt er i orden, alderen tatt i betraktning. Jeg var imidlertid hos gynekolog for ca 3 år siden pga en mellomblødning som viste seg å være forårsaket av en liten cyste på en av eggstokkene. Cysten var borte ved kontroll en mnd senere. Ved denne undersøkelsen, så sa gynekologen forøvrig at det var rikelig med egg i eggstokkene mine og at «du kommer i alle fall ikke til å komme tidlig i overgangsalderen». I tillegg til dette, så har jeg ingen risikofaktorer for tidlig ovegangsalder og mamma var faktisk 55-56 før det skjedde med henne. 

Så lang er det ikke veldig store grunner til bekymring, men da jeg ringte for å bestille time hos gynekolog ble jeg spurt om menstruasjonen. Jeg har aldri hatt skikkelig oversikt over når den kommer, men om jeg en gang greide å resonnere meg frem til sist gang, så kome den ca 2-4 dager før den.. etter at jeg skaffet meg en app, så ser jeg at jeg i det siste året har hatt 23-28 dagers sykluser (inkludert noen trolige feilregistreringer). Har også registret en mellomblødning som jeg ikke husker noe av ellers. Alt dette nevnte jeg til sykepleieren som tok telefonbestillingen, og hun fulgte opp med å si at «uregelmessig mens med korter sykluser kan godt bety at det er få egg igjen». Jeg fikk derettter beskjed om å ta blodprøver på mensdag 1-2, inkludert amh, og komme på time etter det. Dette er først om tre uker. 

Mitt problem på mange områder er at jeg bekymrer meg så mye at jeg etterhvert får angstanfall. Jeg har alltid vært slik og nå (etter endeløs googling) er jeg så bekymret for fertiliteten min at jeg ikke får sove. Det er det sykepleieren sa om uregelmessig og korte sykluser som bekymrer meg. Den normale Ultralyden for tre år siden gjorde til at jeg ikke bekymret meg så mye som nå, men hun har gjort meg så usikker og jeg gruer meg så innmari til å ta blodprøver og kanskje svar om at jeg har veldig lavt antall egg igjen (selv utifrå alder). Jeg får jo ikke svar før om tre uker og jeg fungerer ikke på jobb fordi jeg er så bekymret. Jeg kan også nevne at bekymringene mine rundt mellom annet singeltilværelsen har gjort meg veldig stresset i de siste 1-2 årene og at jeg selv lurer på om det er derfor mensen er uregelmessig (eller den har alltid vært slik uten at jeg selv har reflektert over det). 

Spørsmålet mitt er derfor: kan antall egg falle drastisk på de årene som har gått siden ultralyden, el kan jeg stole på det gynekologen sa om at jeg kommer til å komme i overgangsalderen ved normal tid? Beklager langt innlegg.. slik er det å være en bekymrer :) 

Anonymkode: ea039...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet mitt er derfor: kan antall egg falle drastisk på de årene som har gått siden ultralyden

Du får sikkert svar fra gynekologen, jeg vil bare nevne følgende:

Jeg tror ikke antall egg kan falle drastisk, de blir produsert før vi ble født og forsvinner vel ikke i store mengder. Det er nok helst kvaliteten som kan bli et problem når alderen øker. Men jeg er ingen ekspert.

Jeg tror det er ganske normalt å ha sykluser på 25 - 28 dager, de regnes kanskje som "korte" hvis du stadig er nede i ca. 23 dager. Men har du hatt det sånn hele livet og det var rikelig med egg for noen år siden, er det vel ikke nødvendigvis et tegn på noe spesielt.

Jeg ble gravid da jeg var både 38 (spontanabort, den risikoen er høy) og 39 (barn) og hadde mensen fra jeg var 11 til jeg var 56 (riktignok sjelden de to siste årene, takk og pris!). Det er ikke så sjelden å få barn etter fylte 40 år lenger.

Du er jo klart sent ute med tanke på egne barn, så det er lurt at du gjør noe med saken. Men ikke la en bemerkning fra sykepleieren ta motet fra deg. Vent på prøvesvarene og tenk heller på hva du ønsker gjøre hvis du skulle få beskjed om at det begynner å haste - for du har ikke all verdens tid i noe fall.  Høyt stressnivå gjør det ikke noe lettere å bli gravid. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Laban :) 

Og fint å høre at du fikk barn på min alder :) 

Det er kanskje nyttig for gynekologen å vite at jeg er lege og har lest mye om dette enmet (jeg er ikke spesialist i gynekologi eller noe relatert til det), men at det er visse ting jeg henger meg opp i som jeg faglig kan forstå, men som jeg ikke greier å la være å gruble på likevel. Det er som om all logisk tankegang forsvinner, og jeg greier bare å tenke på en liten ting som farger hele oppfattelsen min på noe. 

Nå er det altså denne samtalen med sykepleieren som plager meg sånn. For det stemmer jo at man kan få kortere sykluser når egg-reservet er lavt. Og «tenk om jeg husker feil angående tidligere mensen slik at jeg har kortere sykluser nå?», tenker jeg. Og det gjør jeg selv om jeg egentlig heller ikke tror at antall egg faller drastisk, men gradvis over tid. Faglig sett tror jeg altså at konklusjonen etter ultralyden for 3 år siden er den samme nå. 

Grunnen til at jeg bekymrer meg slik for at det skal være unormalt få egg igjen er forresten at det gjerne betyr dårlig effekt av hormonbehandling i forbindelse med IVF. I tillegg til antall egg målt ved ultralyd, så er AMH et mål på dette og denne prøven skal tas om ca 3 uker. Jeg gruer meg så innmari til å få svar på denne prøven og syntes det er uutholdelig å skulle vente så lenge. Jeg burde derfor kanskje ta den så fort som råd er, men om sjansen for at AMH er lav er stor, så tørr jeg ikke å ta blodprøven før en eksamen i midten av desember. Da hadde jeg nemlig ikke greid å lese til den eksamen.. 

Håpet er altså at gynekologen skal svare at siden ultralyden var ok for tre år siden, så er den sannsynligvis det nå også. Altså betyr tankene mine om mulig kortere menstrasjonssykluser mindre enn jeg tillegger det. Da vil jeg kunne slappe litt mer av og kanskje greie å lese bedre til eksamen, og jeg trenger kanskje ikke å bekymre meg så mye for svaret på blodprøvene. Da blir det også lettere å lete etter en mann... elller tenke klarere på alternativene til det.

Anonymkode: ea039...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

For å gjør det kort, så er AMH den beste parameter på 'eggreserven', men selv ved en lav verdi er det fortsatt mulig å oppnå graviditet, og tilsynelatende bedre mulighet ved 'naturmetoden' enn ved prøverørsbehandling. De andre prøver som skal tas tidlig i syklus er FSH og østradiol. Begge verdier bør være lave, men prøvene er ikke så sikre som AMH.

Ultralydundersøkelse eller andre undersøkelser for tre år siden sier lite om forholdene i dag, må jeg dessverre opplyse deg om.

Et par dagers korte syklus enn tidligere er noe man ser hos mange med alderen, men det sier ikke noe om fruktbarheten.

Det er et gunstig forhold at din mor kom sent i overgangsalder, det er ofte arvelig.

Jeg tror ikke antall egg kan falle drastisk, de blir produsert før vi ble født og forsvinner vel ikke i store mengder. Det er nok helst kvaliteten som kan bli et problem når alderen øker. Men jeg er ingen ekspert.

Ovennevnte er feil. Antall follikler forsvinner i store mengder allerede fra fosterlivet og frem til overgangsalderen, spesielt ca 15 år før menopausen (siste menstruasjon) går det med større fart, men heldigvis skal du bare bruke ett godt egg for å bli gravid.

Dette var nok ikke helt den beskjed du ønsket deg, men svar på dine spørsmål.

Du får (etter eksamen og uavhengig av prøvesvarene) vurdere om du fortsatt skal vente på mannen i ditt liv eller om du ønsker å bli gravid ved sæddonasjon.

Du kan gjerne komme tilbake med prøvesvar, men husk at man kan bli gravid selv om AMH er lav.

Vennlig hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mette, 

 

Og takk for svar selv om det ikke var det svaret jeg håpet på..

 

Men jeg lurer på en ting. Du skriver at hyppigere mens kan oppstå med alderen, men kan det oppstå selv om ovariereservet er normalt for alderen? Er det noe som helst sjanse for at jeg har normalt ovariereserve selv om jeg (muligens) har kortere sykluser nå enn tidligere? 

 

På forhånd takk for svar!

Anonymkode: ea039...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Kortere syklus oppstår når hormonet inhibin (som dannes i cellene som omgiver eggene) reduseres (på grunn av at 'eggreserven' reduseres), derved øker FSH og det fremskynder eggmodningen, derfor kortere follikkelfase (fra 1.menstruasjonsdag til eggløsning). Du får vente og se til det har kommet svar på prøvene. Du vet jo heller ikke om du har kortere syklus nå enn før?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei igjen Mette, 

og takk for svar. Du har helt rett i at jeg kanskje har helt uendret menstruasjon sammenlignet med tidligere i livet. Problemet mitt er at jeg bekymrer meg slik på forhånd for ting som betyr mye for meg. 

Jeg har ikke ført opp eggløsningen mine i appen, men har vanligvis typiske symptomer omkring da. Jeg noterte disse i den nåværende syklusen (ømme bryster og magesmerter) på dag 14 og 15 i syklusen. Hele syklusen varte i 24 dager, men av og til er den 25-27 dager. Det jeg husker fra tidligere i livet er at de i alle fall ikke har vært så lange som 30 dager før. 

Siden jeg trolig har eggløsning på dag 14 i syklusen, så betyr kanskje det at folikkelfasen ikke er forkortet? Jeg har forresten bestemt meg for å ikke ta blodprøver før etter eksamen fordi jeg ikke hadde greid den dersom jeg fikk svar om at amh var lavt for min alder. Det hadde rett og slett ført til for mye bekymring før eksamen. Men jeg grubler mye og har gruet meg hver gang jeg har vært på toalettet i tilfellet jeg skal få mensen for tidlig. Slike bekymringer sliter på (jeg er redd for at jeg ikke vil respondere på IVF og jeg er redd for at jeg skal komme i tidlig overgangsalder!). Bekymring og angst er forøvrig noe jeg har slitt med svært mye i de siste to årene, og det ble så ille at jeg har startet behandling på DPS og bruker SSRI. Regner med at slikt stress også kan påvirke syklusen, forresten?

Takk igjen for svar, Mette! Jeg skal ta blodprøven ved neste anledning og skal inntil da prøve å ikke bekymre meg for mye :) Jeg greide det nokså fint da jeg oppdaget at folikkelfasen min trolig er 14 dager lang, men da jeg fikk mensen igjen i dag ble jeg redd igjen. Sånn går nå dagene :) 

Anonymkode: ea039...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...