Gå til innhold

Eggløsning etter langvarig p-pillebruk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål til dr. Mette Moen!

Jeg er en 30 år gammel kvinne som ønsker å bli gravid. Er konisert pga. celleforandringer. Var sist til kontroll hos gynekolog (inkl. ultralyd) for 6 mnd siden, da så alt normalt ut.  Ellers er jeg frisk, så vidt jeg vet. BMI 19, trener 3-4 ganger i uka. Har muligens noe mer hårvekst enn det som er normalt, men plages ikke av kviser. Var nylig hos fastlegen min og tok generelle blodprøver inkl. normale stoffskifteprøver. HbA1c var 5,5 og kolesterol 5(!). Dette var før jeg stoppet på pillen, så kjønnshormoner ble jo ikke tatt. Bruker ingen faste medisiner.

Jeg fikk min første mens som 14-åring og fikk vel aldri regelmessige menstruasjoner før jeg startet på p-piller 1,5 år senere. Har stått på p-piller sammenhengende fram til for 2 mnd siden. Da jeg sluttet på pillen fikk jeg bortfallsblødning som vanlig. Men etter det har det ikke skjedd noe. Graviditetstesten er negativ. Har tenkt at det bare tar litt tid før eggstokkene våkner opp etter så mange års dvale, men hvor lenge skal jeg se det an før jeg oppsøker lege? Og hva bør i så fall gjøres?

Håper på svar :-)

Anonymkode: 2e462...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Noen ville si 6-12 måneder, men jeg er mer aktiv og vil teste etter 3 måneder. Det kan jo ha skjedd mye i de 15 år du har brukt p-pille som dekker over eventuelle hormonforstyrrelser. Hvis du ikke har fått menstruasjon innen tre måneder, ville jeg sjekke følgende hormoner: FSH, LH, østradiol og prolaktin. Evt også testosteron og SHBG på bakgrunn av uren hud. Prøvesvarene vil kunne gi hint om veien videre frem.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...