Gå til innhold

Hjemmelekser.


Mëmëso

Anbefalte innlegg

Hvor mye tid er det vanlig å bruke på "hjemmelekser"? Hvor omfattende skal det være? Er det vanlig å skrive ned svaret/løsningen... i en avhandling? Med eller uten kildeliste? Hva forventes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En hjemmelekse kan være å øve på å gå med hevet hode inn og si hei til en gruppe på jobb. Det vil si hver  morgen på jobb. Det er ingen omfattende lekse, den er også enkel - men samtidig vanskelig for den som har sosial angst. 

Ser du poenget mitt? 

Det kommer helt an på hva dere har avtalt at du skal gjøre/øve på/noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MxxM skrev:

En hjemmelekse kan være å øve på å gå med hevet hode inn og si hei til en gruppe på jobb. Det vil si hver  morgen på jobb. Det er ingen omfattende lekse, den er også enkel - men samtidig vanskelig for den som har sosial angst. 

Ser du poenget mitt? 

Det kommer helt an på hva dere har avtalt at du skal gjøre/øve på/noe annet. 

Takk! Ser poenget, men jeg blir ikke klokere. Jeg har ti sider med notater, men jeg er ikke nær å ha ett svar på spørsmålet jeg skulle svare på, overhode. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mëmëso skrev:

Takk! Ser poenget, men jeg blir ikke klokere. Jeg har ti sider med notater, men jeg er ikke nær å ha ett svar på spørsmålet jeg skulle svare på, overhode. :( 

Hvilket spørsmål var det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal finne ut hvordan jeg kan bli venn med noen. Alt kommer tilbake til at det skulle vært en pille jeg kunne tatt i kveld for å våkne opp som ett annet og bedre menneske i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett da, om oppgaven er umulig, så kan jeg jo prøve å vise at jeg ikke har gitt f. heller, og vise til og forklare hvorfor det er umulig. Kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Mëmëso skrev:

Jeg skal finne ut hvordan jeg kan bli venn med noen. Alt kommer tilbake til at det skulle vært en pille jeg kunne tatt i kveld for å våkne opp som ett annet og bedre menneske i morgen. 

Hvorfor skal du bli et bedre menneske? Tror du er god nok som du er jeg :) Det virker iallefall sånn på slik du fremstår her inne.

Angående hjemmelekse så tror jeg at det holder at du viser at du prøver. Kanskje du kunne sette opp stikkord istedenfor en lang avhandling. Dere skal jo ha tid til å gå igjennom det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Mëmëso skrev:

Uansett da, om oppgaven er umulig, så kan jeg jo prøve å vise at jeg ikke har gitt f. heller, og vise til og forklare hvorfor det er umulig. Kanskje?

Eller argumentere mot den stemmen i deg som sier det er umulig. Kanskje du kan gjøre leksen skriftlig, men i stedet for en avhandling, som en dialog mellom automatiske negative tanker og manuelle positive tanker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, emilie321 skrev:

Hvorfor skal du bli et bedre menneske? Tror du er god nok som du er jeg :) Det virker iallefall sånn på slik du fremstår her inne.

Angående hjemmelekse så tror jeg at det holder at du viser at du prøver. Kanskje du kunne sette opp stikkord istedenfor en lang avhandling. Dere skal jo ha tid til å gå igjennom det også.

Ja, godt poeng at det skal være tid til gjennomgang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Villanda skrev:

Eller argumentere mot den stemmen i deg som sier det er umulig. Kanskje du kan gjøre leksen skriftlig, men i stedet for en avhandling, som en dialog mellom automatiske negative tanker og manuelle positive tanker? 

Jeg kan skrive hvordan jeg kunne gått frem hvis jeg ikke hadde vært meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg det blir mye tankespinn. Prøv å gjøre det konkret. Hvordan får man en venn?

Første steg er at en må møte folk. Det kommer ingen og ringer på døra og spør om dere skal være venner. Hvordan kommer du deg ut og treffer noen. Hvor? I hvilken sammenheng/setting?

Andre steg er hvordan en blir venner? Jeg har mest tro på at en må dele en eller flere interesser. Hva interesserer du deg for? Evt hva kan du tenke deg å bli bedre kjent med? Er det noe du liker å drive med eller noe du kan tenke deg å prøve?

Når du har funnet ut dette, må du finne ut hvor denne aktiviteten drives, når og hvordan du skal komme deg dit.

Dette er en begynnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Mëmëso skrev:

Jeg kan skrive hvordan jeg kunne gått frem hvis jeg ikke hadde vært meg. :)

Jeg ville skrevet en fremgangsmåte og i tillegg ville jeg skrevet noen stikkord på hva med fremgangsmåten som er vanskelig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, kupton skrev:

Her synes jeg det blir mye tankespinn. Prøv å gjøre det konkret. Hvordan får man en venn?

Første steg er at en må møte folk. Det kommer ingen og ringer på døra og spør om dere skal være venner. Hvordan kommer du deg ut og treffer noen. Hvor? I hvilken sammenheng/setting?

Andre steg er hvordan en blir venner? Jeg har mest tro på at en må dele en eller flere interesser. Hva interesserer du deg for? Evt hva kan du tenke deg å bli bedre kjent med? Er det noe du liker å drive med eller noe du kan tenke deg å prøve?

Når du har funnet ut dette, må du finne ut hvor denne aktiviteten drives, når og hvordan du skal komme deg dit.

Dette er en begynnelse.

Takk. Det er etter denne begynnelsen det stopper opp. Jeg har kommet dit, men ikke lenger, så utrolig mange ganger. Være i ett miljø og se hvordan andre kommuniserer og knytter bånd og deler noe, føler fellesskap. Der jeg ønsker å rømme unna når noen snakker til meg utenfor "rammene av det vi er der for", fordi jeg ikke vet hva jeg skal si og fordi jeg kjenner meg underlegen. Jeg kan samhandle noenlunde høflig og ordentlig når det er nødvendig, men kjenner meg som ett utskudd som ikke hører hjemme der, men som likevel ingen kaster på dør annet hvis jeg ikke presterer, fordi det jo ikke er folkeskikk å be noen dra seg hjem. Det er vondt å være vitne til samhørigheten, og kjenne at jeg ikke får det til, gang på gang på gang. At jeg ikke lever i samme verden. Og jeg bruker opp mulighetene, stedene, interessene, gruppene, folkene, fordi noen plutselig "ser" meg, eller jeg gjør noe dumt eller pinlig, slik at det ikke blir mulig å gå tilbake grunnet skammen og frykten for hva som åpner seg. 

Endret av Mëmëso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Fionys skrev:

Jeg ville skrevet en fremgangsmåte og i tillegg ville jeg skrevet noen stikkord på hva med fremgangsmåten som er vanskelig for deg.

Takk. Dette var en god ide. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Mëmëso skrev:

Takk. Det er etter denne begynnelsen det stopper opp. Jeg har kommet dit, men ikke lenger, så utrolig mange ganger. Være i ett miljø og se hvordan andre kommuniserer og knytter bånd og deler noe, føler fellesskap. Der jeg ønsker å rømme unna når noen snakker til meg utenfor "rammene av det vi er der for", fordi jeg ikke vet hva jeg skal si og fordi jeg kjenner meg underlegen. Jeg kan samhandle noenlunde høflig og ordentlig når det er nødvendig, men kjenner meg som ett utskudd som ikke hører hjemme der, men som likevel ingen kaster på dør annet hvis jeg ikke presterer, fordi det jo ikke er folkeskikk å be noen dra seg hjem. Det er vondt å være vitne til samhørigheten, og kjenne at jeg ikke får det til, gang på gang på gang. At jeg ikke lever i samme verden. Og jeg bruker opp mulighetene, stedene, interessene, gruppene, folkene, fordi noen plutselig "ser" meg, eller jeg gjør noe dumt eller pinlig, slik at det ikke blir mulig å gå tilbake grunnet skammen og frykten for hva som åpner seg. 

Kanskje det er best å vente med å forsøke å få venner til du har har fått på plass litt større trygghet i deg selv? Blir nesten litt irritert på din behandler som gir deg en såpass krevende oppgave (ut i fra de vanskene du beskriver her) såpass tidlig i behandlingsløpet. Noe med å få på plass et visst fundament først. 

Anonymkode: 58101...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mëmëso skrev:

Takk. Dette var en god ide. :)

Jeg regner med at i teorien vet du hvordan man kan få seg venner, men at på en eller annen måte så blir det vanskelig for deg. Da får du med deg begge deler uten at du må skrive en avhandling. Stikkordene skal være til hjelp slik at når du har time så kan du med behandler prate rundt det og gå dypere inn i det. 

Jeg skriver stikkord for meg selv for når jeg kommer til timen så klarer jeg ikke komme på noe av det jeg har tenkt hvis jeg ikke har stikkord med meg. Det er nesten så alt blir visket bort fra hukommelsen når jeg går inn døra til behandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen alle sammen. Det var nyttig, og jeg har fått snekret sammen noe. En side med oppgavesvar, og en halv side med stikkord til meg selv. Håper det holder. :)

Endret av Mëmëso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mëmëso skrev:

Takk for hjelpen alle sammen. Det var nyttig, og jeg har fått snekret sammen noe. En side med oppgavesvar, og en halv side med stikkord til meg selv. Håper det holder. :)

Det holder nok i massevis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...