Gå til innhold

Hormonell ubalanse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeh bruker p-stav og lurer på om man kam få hormonelle ubalanse i kroppen av dette? For etter jeg satt inn p-staven har brystene forandret seg. Jeg har fått kuler ( 6 kuler i venstre og 4 i høyre ). Jeg blør også uregelmessig, masse kviser ( over hele ryggen, kjeven, halsen og ansiktet. Jeg har også gått opp 13 kg siden jeg satt dem inn. Jeg søkte litt på nettet og da kom alle disse symptomene frem til hormonell ubalanse. 

Jeg skal til legen til uka. Hvordan kan man finne ut at man er i hormonell ubalanse ? Er 26 år, ikke gravid!

Anonymkode: a3b0d...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeh bruker p-stav og lurer på om man kam få hormonelle ubalanse i kroppen av dette? For etter jeg satt inn p-staven har brystene forandret seg. Jeg har fått kuler ( 6 kuler i venstre og 4 i høyre ). Jeg blør også uregelmessig, masse kviser ( over hele ryggen, kjeven, halsen og ansiktet. Jeg har også gått opp 13 kg siden jeg satt dem inn. Jeg søkte litt på nettet og da kom alle disse symptomene frem til hormonell ubalanse. 

Jeg skal til legen til uka. Hvordan kan man finne ut at man er i hormonell ubalanse ? Er 26 år, ikke gravid!

Anonymkode: a3b0d...c28

Vil også si at jeg har en del stikkinger i begge pupper, såre nipler og ømme bryst!

Anonymkode: a3b0d...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det som er hensikten med alle former for hormonell prevensjon (delvis unntak er hormonspiralen) er å bryte inn i den normale menstruasjonssyklus og derved hindre at det blir eggløsning. Det gir en meget effektiv beskyttelse mot graviditet.

Prisen som må betales er endring i hormonsystemet som kan føles på ulik måte. I p-pillen er det en kombinasjon av hormonene østrogen og gestagen som gjør at det blir en viss balanse og man kan fremkalle regelmessige menstruasjoner. Dessverre medfører østrogenkomponenten at det er økt risiko for blodpropp.

P-staven inneholder ikke østrogen, bare gestagen og det gir ikke økt risiko for blodpropp, men  det kan  gi symptomer som du beskriver med kviser, ømme bryster og vektøkning samt uregelmessige blødninger. Det har ingen hensikt å ta blodprøver for å måle hormonnivået så lenge du bruker p-staven. Det blir opp til deg å vurdere om du vil fortsette og se om bivirkningene blir mindre med tiden, det kan spesielt skje med hensyn til blødningene. Jeg vet ikke hvor lenge du har hatt p-staven?

Med hensyn til kuler i brystene, så bør det undersøkes nøye for å utelukke andre årsaker.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...