Gå til innhold

Tidlig overgangsalder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 38 år gammel, og har to flotte barn som jeg fødte da jeg var 28 og 32 år gammel. Jeg er skilt, og har nå truffet en mann som ønsker seg veldig barn. I den forbindelse har jeg begynt å bekymre meg for at menstruasjonen min har endret seg noe, og om dette kan bety at jeg er på vei inn i overgangsalderen? Jeg bruker P-piller, og i den uken jeg skal ha mensen drøyer det stadig lenger før den kommer og den varer ikke i så mange dager. I tillegg har jeg hos gynekologen fått vite at slimhinnene mine har trukket seg litt nedover og at det er de som forårsaker at jeg av og til blør under samleie. Jeg skal inn og "svi" disse. Forøvrig har jeg ingen andre unormale forhold "der nede". Kan dette med blødningene mine være symptomer på overgangsalder? Eller kan det ha noe med p-pillene å gjøre? 

Anonymkode: 635d3...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du vil ikke merke symptomer på overgangsalder så lenge du bruker p-pille, de har helt overtatt 'hormonsystemet' og satt eggstokkene i pausemodus. Jeg oppfatter det med at du har blødning ved samleie og din leges beskrivelse med at 'slimhinnen har trukket seg nedover' at du har det som betegnes 'ektopi', dvs. rikelig med kjertler og blodkar på livmorhalsen. Det ses spesielt ved bruk av p-pille og ved graviditet hvor østrogennivået er relativt høyt.

Så det du beskriver har med p-pille å gjøre, du kan ikke få varsler om begynnende overgangsalder så lenge du bruker pillen.

Hvis du tenker på å bli gravid, så bør du ikke tenke alt for lenge. I din alder reduseres fruktbarheten ganske sterkt, Dvs at det kan ta lang tid å bli gravid.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...