Gå til innhold

MRSA smitte og gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg jobber som sykepleier bakvakt på et sykehjem på natt, der det er pasienter med MRSA smitte og jeg er gravid i starten på 2.trimester. Det er vanskelig å tilrettelegge i jobben min på en slik måte at det er garantert at jeg ikke må inn til disse pasientene, fordi jeg er den eneste sykepleieren på nattevakt og den eneste som kan utføre evt sykepleieroppgaver der. Sjefen mener det ikke er farligere for meg som gravid å gå der, enn for andre friske folk. Og jeg er usikker på om hun har rett fordi jeg hører så mye forskjellig fra folk. Finner ikke helt klare svar på nettet heller.

Noen som vet? Og evt kan sende meg link jeg kan vise til?

Og HVIS det skulle vise seg å være mer uheldig for meg å gå til denne type smittepasienter enn for andre. Har jeg rett på svangerskapspenger o.l da? Tilrettelegging på dagvakt der det er mer personal/flere sykepleiere er nemlig ikke aktuelt. Både ift livssituasjonen min for øvrig og det fakta at det er svært mye mer krevende fysisk arbeid på dag med mange tunge løft. På natt er det oftest kun lette oppgaver som å ta vurderinger av syke pasienter, administrere medisiner og sørge for evt sykehusinnleggelser av pasienter ved behov.

Håper noen kan svare meg.

 

Mvh nattsykepleieren

 

Anonymkode: 938c7...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det dreier seg om risiko for å bli smittet med gule stafylokokker som er resistente mot meticillin. Det er ikke bakterier som er skadelige for fosteret, og du skal forholde deg som andre som kommer i kontakt med disse pasientene.

Les hva Folkehelseinstituttet skriver:

https://www.fhi.no/sv/antibiotikaresistens/sporsmal-og-svar/sporsmal-om-smitterisiko/

Lykke til videre med graviditeten. Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev: