Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gadd ikke lage to tråder så tar begge spørsmålene i en tråd.

Det letteste først. Finnes det noen varme (helst ikke kunstige for det blir klamt) tøfler som holder i litt mer enn et år, og helst uten at de koster kjempemye. Jeg har "face the winter" og de er veldig gode, men de lever under et år, før såla løsner. Jeg har sydd, med sterk tråd t.o.m, men det holder ikke så lenge det heller. Er litt kjedelig å ønske seg tøfler hvert eneste år, ihvertfall nå for jeg trenger nye ulltrøyer og har sagt til foreldrene mine at jeg ønsker meg penger i x antall år fremover, siden jeg plutselig brukte 17000 kr på kamera og objektiv 🙈 Det kan hende jeg velger å sy såle fram til bursdagen min. Men uansett vil jeg gjerne vite om det finnes noe bedre der ute, som jeg kan ha i litt mer enn et år.

Så var det tantebarna. Nevøen er grei, han er ikke så gammel enda, gi han noe med Cars og han er fornøyd. Men niesa mi hadde jeg visst vippet litt av pinnen (er det det man sier) på bursdagen hennes. Hun er 5 år, så jeg tenker at hun begynner å få et begrep om tings størrelse og verdi. Det var kanskje ikke så lurt å gjøre et kupp med bursdagsgaven, blir vanskelig å toppe. Nå ser jeg for meg at årene som kommer, blir dyre. Julegaven koster 400 kr. Nedsatt fra 500, så ikke like bra kupp som til bursdagen, men greit. Men med min inntekt er 400 fort mye når de etterhvert er to som krever litt mer. Også ser jeg for meg at 400 fort blir 500. Da blir det like mye i gaver på unga som én mnd med mat. Men jo, det jeg lurer på. Er det greit å ligge på maks 500 kr til tantebarn, uansett alder? Det er de eneste tantabarna og vi er ikke en stor familie, så jeg har ikke kjempestore utgifter på julegaver, men samtidig tror jeg de lærer at penger ikke er alt. Jeg tror det er mer fokus på at jeg (hundene, litt usikker på hva som er viktigst) kommer, enn hva jeg gir dem. Nå tenker jeg at søsteren min og svogeren får mindre i julegave fordi jeg heller prioriterer barna. Men selv om gaven dems ikke har høy verdi prismessig, kommer søsteren min til å bli overlykkelig for hun har ikke klart å få tak i det jeg fant og som hun ønsket seg 😊 Er det vanlig at man gir mindre til søsken når de får barn? Det føles så dumt, for jeg får alltid noe ganske dyrt av henne. +/- 1000 kr avhengig av om datra er med og handler eller ikke, og hvorvidt hun snubler over en hylle med hundeleker. Da kan det fort bli litt dyrere 😂 Men søsteren min har jo ingen tantebarn å bruke penger på. Problemet er vel at selv om hun hadde hatt det, hadde hun sikkert ikke gitt mindre til meg fordet.

Jeg har egentlig aldri tenkt så mye over prisverdien på det jeg kjøper. Om jeg finner noe til 100 kr som jeg vet blir veldig godt mottatt, da kjøper jeg det. Men jeg er ikke vant med dette med unger. Kanskje det ikke spiller så mye rolle. De får mer enn nok gaver. Foreldrene mine er rause med både dem om meg 🙈

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445626-t%C3%B8fler-og-tantebarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Trine skrev:

Er det greit å ligge på maks 500 kr til tantebarn, uansett alder?

Absolutt. Det er dessuten alltid "greit" og helt nødvendig å tilpasse gavene til sin egen økonomi. Alle voksne forstår det.

13 minutter siden, Trine skrev:

Jeg har egentlig aldri tenkt så mye over prisverdien på det jeg kjøper. Om jeg finner noe til 100 kr som jeg vet blir veldig godt mottatt, da kjøper jeg det. Men jeg er ikke vant med dette med unger. Kanskje det ikke spiller så mye rolle. De får mer enn nok gaver.

Barn bryr seg mer om at de får noe de ønsker seg (eller som klaffer helt, selv om de ikke visste at de ønsket seg det ;) ) enn prisen.

11 minutter siden, Trine skrev:

Er det vanlig at man gir mindre til søsken når de får barn?

Ja. I vår familie har vi ikke gitt noe i det hele tatt til voksne søsken med barn, etter at alle hadde fått egne barn. Men dette må hver enkelt familie finne ut av.

15 minutter siden, Trine skrev:

Men søsteren min har jo ingen tantebarn å bruke penger på.

Nettopp - det blir helt skjevt hvis du skal gi både foreldrene og barna dyre gaver. De synes sikkert det er greit at du prioriterer de yngste mens de er såpass små at det er kjempestas med julepakker.

16 minutter siden, Trine skrev:

Problemet er vel at selv om hun hadde hatt det, hadde hun sikkert ikke gitt mindre til meg for det.

Det blir helt hypotetisk, så det trenger du ikke tenke på.

6 minutter siden, laban skrev:

Absolutt. Det er dessuten alltid "greit" og helt nødvendig å tilpasse gavene til sin egen økonomi. Alle voksne forstår det.

Jeg får ta det igjen om 11 år, når jeg er ferdig med boliglånet :)

7 minutter siden, laban skrev:

Barn bryr seg mer om at de får noe de ønsker seg (eller som klaffer helt, selv om de ikke visste at de ønsket seg det ;) ) enn prisen.

Er vel det jeg har inntrykk av, men så leste jeg at hva ting koster er tema blandt venninner allerede på barneskolen. Men så lenge jeg finner noe de blir glade for, kan foreldrene mine ta seg av det som koster mer penger.

10 minutter siden, laban skrev:

Ja. I vår familie har vi ikke gitt noe i det hele tatt til voksne søsken med barn, etter at alle hadde fått egne barn. Men dette må hver enkelt familie finne ut av.

Jeg har bare ei søster, så føler jeg kan ta meg råd til å kjøpe noe til henne og mannen hennes, men da er det vel greit at det ikke nødvendigvis er så dyrt.

Takk for svar 😊

53 minutter siden, Trine skrev:

Er det greit å ligge på maks 500 kr til tantebarn, uansett alder?

Mulig jeg er kjip, men tantebarna får gaver til ca. 300,- her, uansett alder. Om de synes det er for dårlig har foreldrene feilet kraftig i oppdragelsen. 4-500,- holder i lange baner! Om mine hadde fått så dyre gaver fra en tante jeg visste ikke hadde særlig god råd så hadde jeg nesten blitt litt beklemt. 

1 time siden, Trine skrev:

Gadd ikke lage to tråder så tar begge spørsmålene i en tråd.

Det letteste først. Finnes det noen varme (helst ikke kunstige for det blir klamt) tøfler som holder i litt mer enn et år, og helst uten at de koster kjempemye. Jeg har "face the winter" og de er veldig gode, men de lever under et år, før såla løsner. Jeg har sydd, med sterk tråd t.o.m, men det holder ikke så lenge det heller. Er litt kjedelig å ønske seg tøfler hvert eneste år, ihvertfall nå for jeg trenger nye ulltrøyer og har sagt til foreldrene mine at jeg ønsker meg penger i x antall år fremover, siden jeg plutselig brukte 17000 kr på kamera og objektiv 🙈 Det kan hende jeg velger å sy såle fram til bursdagen min. Men uansett vil jeg gjerne vite om det finnes noe bedre der ute, som jeg kan ha i litt mer enn et år.

Så var det tantebarna. Nevøen er grei, han er ikke så gammel enda, gi han noe med Cars og han er fornøyd. Men niesa mi hadde jeg visst vippet litt av pinnen (er det det man sier) på bursdagen hennes. Hun er 5 år, så jeg tenker at hun begynner å få et begrep om tings størrelse og verdi. Det var kanskje ikke så lurt å gjøre et kupp med bursdagsgaven, blir vanskelig å toppe. Nå ser jeg for meg at årene som kommer, blir dyre. Julegaven koster 400 kr. Nedsatt fra 500, så ikke like bra kupp som til bursdagen, men greit. Men med min inntekt er 400 fort mye når de etterhvert er to som krever litt mer. Også ser jeg for meg at 400 fort blir 500. Da blir det like mye i gaver på unga som én mnd med mat. Men jo, det jeg lurer på. Er det greit å ligge på maks 500 kr til tantebarn, uansett alder?

Ja jøss, mer enn bra nok.

Anonymkode: bcd65...eee

Jeg har 6 tantebarn, og vi har gitt gaver for ca 400 kr til jul og bursdag i alle år. Jeg har tre barn, og de har også fått gaver for ca 400. Vi sluttet å gi julegave da de var 20 tror jeg. Har gitt bursdagsgave hvis vi har vært i selskap etter 20 årsdagen, men ikke ellers.

Tøfler har jeg ikke greie på 😁

Annonse

2 timer siden, Lillemus skrev:

Mulig jeg er kjip, men tantebarna får gaver til ca. 300,- her, uansett alder. Om de synes det er for dårlig har foreldrene feilet kraftig i oppdragelsen. 4-500,- holder i lange baner! Om mine hadde fått så dyre gaver fra en tante jeg visste ikke hadde særlig god råd så hadde jeg nesten blitt litt beklemt. 

Det var godt å høre. Har lest at folk gir gave for rundt 1000 kr og tenkt at det ikke er særlig aktuelt. Jeg har bare en søster og to tantebarn da, og utenom det er det kun foreldrene mine som får julegave. Bestefar får et eller annet som ikke koster så mye. I år har jeg laget kalender til han, med bilder jeg har tatt i år. Kostet bare ca 100 kr. Men da vet jeg at jeg ikke trenger å gi tantebarna dyrere gaver etterhvert som de blir eldre :)

1 time siden, påskelilje skrev:

Jeg har 6 tantebarn, og vi har gitt gaver for ca 400 kr til jul og bursdag i alle år. Jeg har tre barn, og de har også fått gaver for ca 400. Vi sluttet å gi julegave da de var 20 tror jeg. Har gitt bursdagsgave hvis vi har vært i selskap etter 20 årsdagen, men ikke ellers.

Tøfler har jeg ikke greie på 😁

Sluttet å gi julegave til tantebarna eller barna? Når man har 6 tantebarn, blir det jo fort mye penger. Det er ingen fare for at jeg noen gang får mer enn to tantebarn, heldigvis.

Det er du ikke alene om, kan det virke som 😅

3 minutter siden, Trine skrev:

Sluttet å gi julegave til tantebarna eller barna? Når man har 6 tantebarn, blir det jo fort mye penger. Det er ingen fare for at jeg noen gang får mer enn to tantebarn, heldigvis.

Det er du ikke alene om, kan det virke som 😅

Det er jo ganske vanlig at når man får barn så får ungene julegaver fra resten av slekta, men ikke en selv. Jeg har to helsøstre og ingen av dem har barn. Nå har jeg barn, men de to har ikke droppet å gi meg gaver av den grunn. :) Men som sagt så holder vi gavebudsjettet til 3-400,- også til søsken. Jeg har 4 stk som jeg har "ubegrenset" gavebudsjett til og det er mine to barn, kjæresten og en spesiell venninne. :) 

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Det er jo ganske vanlig at når man får barn så får ungene julegaver fra resten av slekta, men ikke en selv. Jeg har to helsøstre og ingen av dem har barn. Nå har jeg barn, men de to har ikke droppet å gi meg gaver av den grunn. :) Men som sagt så holder vi gavebudsjettet til 3-400,- også til søsken. Jeg har 4 stk som jeg har "ubegrenset" gavebudsjett til og det er mine to barn, kjæresten og en spesiell venninne. :) 

Jeg har egentlig aldri hatt noe gavebudsjett. Før spilte det egentlig ingen rolle hva det kostet, innen rimelige grenser så klart. Men siden familien er så liten, ble det uansett ikke dyrt. Fikk foreldrene mine noe som kostet mye, fikk søsteren min noe som kostet litt mindre, og motsatt. Det viktigste er at de får noe de vil ha. Men nå tenker jeg at de får ville ha noe som ikke er altfor dyrt, for nå går jeg ikke i overskudd hver mnd. lenger.

-da gjenstår vel bare tøffelproblematikken?😉

Jeg har hatt disse siden i fjor jul, og de har holdt seg godt; null slitasje. Varme, komfortable - og fine - synes jeg!😊

https://www.skoringen.no/zafary-dametoeffel-antracitgraa_3.aspx?dfw_tracker=43666-6428500321_47&gclid=CjwKCAiA0O7fBRASEiwAYI9QApPi7mK2EGy_ZYAP5HAb9Ug4GfL4F2x70u07kPFt2nAYWJb5bi_u5xoCkA0QAvD_BwE

3 timer siden, Mari- skrev:

Jeg har hatt disse siden i fjor jul, og de har holdt seg godt; null slitasje. Varme, komfortable - og fine - synes jeg!😊

https://www.skoringen.no/zafary-dametoeffel-antracitgraa_3.aspx?dfw_tracker=43666-6428500321_47&gclid=CjwKCAiA0O7fBRASEiwAYI9QApPi7mK2EGy_ZYAP5HAb9Ug4GfL4F2x70u07kPFt2nAYWJb5bi_u5xoCkA0QAvD_BwE

Jeg har noe lignende (Topaz) og også de som Trine snakker om tror jeg, de har et deilig lag med saueull inni. Disse du linker til kn ikke måle seg med dem når det kommer til varme, disse er jo varme bare om man har tykke sokker inni, de som er foret med skikkelig ull er jo varme om man er barbent inni. :)

1 time siden, Lillemus skrev:

Jeg har noe lignende (Topaz) og også de som Trine snakker om tror jeg, de har et deilig lag med saueull inni. Disse du linker til kn ikke måle seg med dem når det kommer til varme, disse er jo varme bare om man har tykke sokker inni, de som er foret med skikkelig ull er jo varme om man er barbent inni. :)

Smak og behag. Disse er varme nok for meg, i et gulvkaldt hus fra 1800-tallet!😊

Annonse

7 timer siden, Mari- skrev:

Haha, ja, tøffelproblematikk er visst ikke dol så god på 😅 Jeg tenkte litt på om noe sånt kunne fungere.

3 timer siden, Lillemus skrev:

Hmm, jeg fryser fort på tærne. Nå har jeg relativt tykke sokker og tøflene. Jeg har det ikke så varmt inne da. Jeg skylder på at det er fordi den ene hunden misliker varme, men det er nok like mye fordi jeg ikke gidder ta av stilongsen etter tur og tenker at det er helt greit å spare litt strøm. Jeg liker å pakke meg inn i ull, og hater å bli for varm. Men de siste dagene har jeg faktisk måtte fyre litt i ovnen. På soverommet er det ca 1 grad nå og det var skikkelig deilig å kunne ha to dyner igjen :) Men nå sporet jeg av. Jeg får nok se litt mer etter tøfler med deilig, myk saueull.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...