Gå til innhold

El test


Babysyk

Anbefalte innlegg

Hei. Har testet flere ganger med billigtester. Er ei jente på 21 år, hadde en SA i uke 7 i august, de sa at det også var en grvaiditet utenfor livmoren. Er nå i pp3 og enda ikke blitt gravid. 

Disse el testene viser negativ hele tiden. De blir ikke heeelt negativ men heller ikke positiv. Har plagdes en del med cyster som har sprukket osv men legene vet ikke hva det kan være. Selv tror jeg at jeg har endometriose. 

Hvorfor slår eggløsningstestene ut på denne måten? 

Om jeg har hatt graviditet uten for livmoren, kan dette skje flere ganger? 

Har alltid hatt mye smerter både i eggstokkene, skjennes ut som en nål som ligger å stikker eller så er skjennes det ut som mensensmerter, men får aldri svar på hvorfor det er sånn. Samme i skjeden, så kan det være smerter, ikke sånn at jeg ikke klarer å fungere, men de er sterke nåkk til at jeg tenker på de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg ber om å få dato for start av dine menstruasjoner etter du hadde en spontanabort (SA) i august, men det jeg kan forstå så har du hatt tre menstruasjoner etter aborten?

Det er vanlig at 'eggcysten' sprekker ved eggløsning. Slike eggløsningscyster blir 2-3 cm.

Ja, har man først hatt en graviditet utenfor livmor, så er det økt risiko neste gang også. Hvordan kunne legen si at det var graviditet utenfor livmor?

Det er mye tull og usikkerhet med eggløsningstestene, så jeg kan ikke helt se hensikten med å bruke dem. Er det regelmessige menstruasjoner, så kan du regne med at det er eggløsning. Den fruktbare periode er seks dager som avsluttes eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før ventet menstruasjon. Samleie 2-3 ganger i uken vil fange opp de fruktbare dager.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Mine cyster har vært ganske store. De har blitt helt opp til 7x4 cm. Har hatt flere. Og se har som regel bare sprukket ved samleie... 

mine menstruasjoner:

7-15 september

12-17 oktober

13-16 november. 

Så de er veldig uregelmessig. 

 

Det var en uspesifikk blødning i buken, og etter det ble en spontanabort så konkluderte de med at det va graviditet utenfor livmoren. Spurte også om det var større sjanse om jeg har hatt det om jeg kan få det igjen å da sa de nei, men tett oppfølging kunne være ett alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

7-15 september

  • 35 dager

12-17 oktober

  • 32 dager

13-16 november. 

 

Som vist har du hatt syklus på 35 og 32 dager, og det er normalt. Uspesifikk blødning i bukhulen kan like gjerne være blod fra eggstokken, sprukket cyste som du før har hatt. Man kan også ha blødning fra livmoren som siver ut gjennom en eggleder til bukhulen. Litt rart om du samtidig skulle være gravid inne i livmoren og utenfor.

Graviditet i en eggleder ('utenfor livmoren') skyldes ofte at det er noe galt med egglederen, f.eks. tidligere betennelse, og da øker risikoen også i neste graviditet, men det er størst sjanse for at det blir en normal graviditet.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...