Gå til innhold

Hyppige og langvarige anfall hjertebank


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om det er innafor å ta det opp her. Jeg sliter ganske heftig med angst, depresjon og ytre problemer. 

I mange år, i perioder, har jeg slitt med anfall av høy puls og veldig uregelmessig hjerterytme. Dette varer ofte i timesvis. Det føles som hjertet skal stoppe. Må sette/legge meg ned og får tung pust og en vissen følelse i kroppen. Jeg er 44. 

Har ringt legen i dag men der er helt fullt. Nå går det litt bedre, så tenker det ikke er vits i å oppsøke legevakt? For de ser vel ikke noe på EKG utenom anfallene? Eller? 

Noen råd på hva jeg bør gjøre?

Anonymkode: 05830...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen hensikt med legevaktsbesøk for dette. Angst er ubehagelig enten det virker på hjertet eller andre steder. Nå har du hatt dette i mange år. Det viser vel at det er ufarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kupton skrev:

Ingen hensikt med legevaktsbesøk for dette. Angst er ubehagelig enten det virker på hjertet eller andre steder. Nå har du hatt dette i mange år. Det viser vel at det er ufarlig.

Ok, da skal jeg prøve å ta det med ro. Kanskje det kommer av for mange belastninger.

Anonymkode: 05830...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke skrive her, men må bryte inn og si at her er jeg helt uenig.

Du skal ikke dra på legevakten fordi du har angst. Men rask uregelmessig puls skal tas EKG av under anfall, for å få en fasit på hva det er og ikke er. Er det en normal puls ispedd en del ekstraslag, som man ofte ser ved angst, er det greit å ikke gjøre noe mer. Men er det f.eks anfallsvis atrieflimmer, kan det øke risikoen for hjerneslag og skal behandles. Derfor synes jeg absolutt du skal få tatt et EKG under anfall, enten hos fastlegen eller på legevakten. Det er ikke så viktig å snakke med lege, men du må få tatt EKG.

Det faktum at du blir dårlig og tung i pusten under anfall forsterker behovet for å utrede dette. Dessverre synes jeg man i psykiatrien er vel raske med å henge alt på angstknaggen innimellom. 

Men det er kun hvis du har anfall det er hensiktsmessig å ta EKG. Evt kan du ta langtids-EKG for å «fange» et anfall

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig med kupton her. Hva i alle dager har dette problemet som har pågått i lang tid på legevaken å gjøre?? Ikke rart legevaktene opplever sprengt kapasitet.. Makan.

Anonymkode: 846e9...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, kupton skrev:

 Hva mener du ts vil oppnå med legevaktsbesøk vs en time hos fastlegen om noen dager? 

Hvis Ts har hjertebank : Å få tatt et EKG og få en diagnose. 

Hvis vedkommende ikke har hjertebank nå er selvsagt både legevakt og fastlege bortkastet. Men dessverre er ikke arytmier så høflige at de venter pent på at man har time hos fastlegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, kupton skrev:

TS skriver at h*n ikke har hjertebank nå.

Det kommer og går anfallsvos gjennom hele dagen.

Anonymkode: 05830...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg skal ikke skrive her, men må bryte inn og si at her er jeg helt uenig.

Du skal ikke dra på legevakten fordi du har angst. Men rask uregelmessig puls skal tas EKG av under anfall, for å få en fasit på hva det er og ikke er. Er det en normal puls ispedd en del ekstraslag, som man ofte ser ved angst, er det greit å ikke gjøre noe mer. Men er det f.eks anfallsvis atrieflimmer, kan det øke risikoen for hjerneslag og skal behandles. Derfor synes jeg absolutt du skal få tatt et EKG under anfall, enten hos fastlegen eller på legevakten. Det er ikke så viktig å snakke med lege, men du må få tatt EKG.

Det faktum at du blir dårlig og tung i pusten under anfall forsterker behovet for å utrede dette. Dessverre synes jeg man i psykiatrien er vel raske med å henge alt på angstknaggen innimellom. 

Men det er kun hvis du har anfall det er hensiktsmessig å ta EKG. Evt kan du ta langtids-EKG for å «fange» et anfall

Jeg har ikke mye angst, bare mye stress i livet mitt. Jeg har ikke dødsangst selv om hjertet raser avgårde i anfall, men det er ubehagelig. Føler at helsepersonell feiltolker det som angst, men jeg har virkelig ikke angst pga dette. Men som sagt er det stressende og ubehagelig. 

Kommer meg ingen vei heller, har ikke bil. Dessuten så vil jeg ikke være til belastning for helsevesenet, de tror bare jeg er hypokonder noe jeg absolutt ikke er. Jeg tåler mye fysisk ubehag og har alltid vært robust på den måten.

Men man ser jo en holdning i et innlegg under her, der jeg visst nok så absolutt ikke skal oppsøke legevakt (makan). Men jeg er enig med deg ISW. Det er bare så vanskelig for meg å komme meg til lege/legevakt når jeg har anfall, og skjemmes hvis det går over til jeg kommer dit, da blir jeg vel bare stemplet som hypokonder.

Anonymkode: 05830...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke mye angst, bare mye stress i livet mitt. Jeg har ikke dødsangst selv om hjertet raser avgårde i anfall, men det er ubehagelig. Føler at helsepersonell feiltolker det som angst, men jeg har virkelig ikke angst pga dette. Men som sagt er det stressende og ubehagelig. 

Kommer meg ingen vei heller, har ikke bil. Dessuten så vil jeg ikke være til belastning for helsevesenet, de tror bare jeg er hypokonder noe jeg absolutt ikke er. Jeg tåler mye fysisk ubehag og har alltid vært robust på den måten.

Men man ser jo en holdning i et innlegg under her, der jeg visst nok så absolutt ikke skal oppsøke legevakt (makan). Men jeg er enig med deg ISW. Det er bare så vanskelig for meg å komme meg til lege/legevakt når jeg har anfall, og skjemmes hvis det går over til jeg kommer dit, da blir jeg vel bare stemplet som hypokonder.

Anonymkode: 05830...1ad

Noe kan du også gjøre selv.

Kjenn på pulsen din når du har anfallene. Jeg skjønner at den er uregelmessig, men spørsmålet er om du kjenner en regelmessig grunnrytme der, men ispedd litt overhopp og dobbeltslag. Hvis du gjør det har du en normal rytme med en del ekstraslag.

Hvis pulsen derimot er helt urytmisk, med pauser, korte serier av raske slag og ikke noen grunnrytme, kan dette være behandlingskrevende atrieflimmer. Da MÅ du til lege med dette (gjerne fastlege). 

Uansett er nok det lureste du gjør å få henvisning til 24-72 timers bærbar EKG, hvis du har dette ofte.

Kommentaren var til meg. Det er en bruker her som virkelig ikke tåler meg. Det er derfor jeg egentlig ikke skriver her lengre, fordi jeg ikke gidder å krangle mer med henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Noe kan du også gjøre selv.

Kjenn på pulsen din når du har anfallene. Jeg skjønner at den er uregelmessig, men spørsmålet er om du kjenner en regelmessig grunnrytme der, men ispedd litt overhopp og dobbeltslag. Hvis du gjør det har du en normal rytme med en del ekstraslag.

Hvis pulsen derimot er helt urytmisk, med pauser, korte serier av raske slag og ikke noen grunnrytme, kan dette være behandlingskrevende atrieflimmer. Da MÅ du til lege med dette (gjerne fastlege). 

Uansett er nok det lureste du gjør å få henvisning til 24-72 timers bærbar EKG, hvis du har dette ofte.

Kommentaren var til meg. Det er en bruker her som virkelig ikke tåler meg. Det er derfor jeg egentlig ikke skriver her lengre, fordi jeg ikke gidder å krangle mer med henne. 

Unnskyld meg, men var det meg du siktet til? Ser at jeg kunne ha svart på en annen måte, men ble egentlig provosert fordi jeg har opplevd sterk feilbehandling av alvorlig syk på legevakten rett og slett for at det var så overbelastet der. Så tenkte som kupton at dette ikke var noe for legevakten når det har pågått over lang tid. Har forøvrig ingenting mot deg issomethingwrong, og har sett litt på tidligere tråder at det ikke er en anonym som svarer deg (som du oppfatter som er "ute etter deg") men ulike brukere. Tenker at både du og jeg bør i framtiden være mer forsiktig med å svare krasst til syke og sårbare brukere. Jeg har absolutt ingenting i mot deg og som jeg husker har jeg bare svart deg ved en anledning tidligere i en medisin/AP tråd. Men nå skal vi ikke ødelegge tråden til TS. Håper TS får tatt en skikkelig EKG over tid og finner ut av det snart.

Anonymkode: 846e9...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Noe kan du også gjøre selv.

Kjenn på pulsen din når du har anfallene. Jeg skjønner at den er uregelmessig, men spørsmålet er om du kjenner en regelmessig grunnrytme der, men ispedd litt overhopp og dobbeltslag. Hvis du gjør det har du en normal rytme med en del ekstraslag.

Hvis pulsen derimot er helt urytmisk, med pauser, korte serier av raske slag og ikke noen grunnrytme, kan dette være behandlingskrevende atrieflimmer. Da MÅ du til lege med dette (gjerne fastlege). 

Uansett er nok det lureste du gjør å få henvisning til 24-72 timers bærbar EKG, hvis du har dette ofte.

Kommentaren var til meg. Det er en bruker her som virkelig ikke tåler meg. Det er derfor jeg egentlig ikke skriver her lengre, fordi jeg ikke gidder å krangle mer med henne. 

Ok, tusen takk for råd, jeg skal sjekke dette neste gang jeg får et slikt anfall. Men vet du hva som regnes som unormal høy puls? 

Jeg har bestemt meg for at om jeg må på legevakta for å fange opp et anfall, så må jeg det. Hvis ikke det er mulig å komme til hos fastlegen. Jeg har ofte stikkende/krampelignende milde smerter og det føles ut som det er i hjertet. Det liksom knyter seg der. De kommer og går uavhengige av anfallene. Det er mye hjertesykdom i familien også. 

Jeg har ikke angst forbundet med dette, men vil selvsagt få hjelp om det skulle være noe. Jeg går ikke rundt og er redd for anfall, de kommer helt ut av det blå.

Ja det er jo alltid noen som må henge seg på å kritisere. De har vel ikke et eget liv. Synes det er trist hvis du ikke vil være her mer, du har mye kunnskap og jeg setter iallefall enormt mye pris på at du svarte meg i kveld ☺

Anonymkode: 05830...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler at en i slike tilfeller gjør følgende: Ta kontakt med fastlegen. Sannsynligvis har du ikke anfall når du er der. Få gjort et langtids-EKG slik ISW anbefaler eller få en avtale med legekontoret at neste gang du får anfall, setter du deg bare i en taxi, drar til legekontoret og får tatt EKG. Det kan de gjøre selv om legen er opptatt.

Om anfallene aldri kommer på dagtid på hverdager, kan legen ordne en slik avtale for deg på legevakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, tusen takk for råd, jeg skal sjekke dette neste gang jeg får et slikt anfall. Men vet du hva som regnes som unormal høy puls? 

Jeg har bestemt meg for at om jeg må på legevakta for å fange opp et anfall, så må jeg det. Hvis ikke det er mulig å komme til hos fastlegen. Jeg har ofte stikkende/krampelignende milde smerter og det føles ut som det er i hjertet. Det liksom knyter seg der. De kommer og går uavhengige av anfallene. Det er mye hjertesykdom i familien også. 

Jeg har ikke angst forbundet med dette, men vil selvsagt få hjelp om det skulle være noe. Jeg går ikke rundt og er redd for anfall, de kommer helt ut av det blå.

Ja det er jo alltid noen som må henge seg på å kritisere. De har vel ikke et eget liv. Synes det er trist hvis du ikke vil være her mer, du har mye kunnskap og jeg setter iallefall enormt mye pris på at du svarte meg i kveld ☺

Anonymkode: 05830...1ad

Det er egentlig ikke «hastigheten» det kommer an på, forutsatt at pulsen ikke blir så høy at hjertet ikke rekker å pumpe blod. Men da snakker man gjerne om en hjertefrekvens over 250. Hjertet har mekanismer for å hindre en så rask puls, det finnes et punkt mellom forkamrene og hjertekamrene som bremser impulsoverledningen slik at selv atrieflimmer nesten aldri blir så rask. 

Hjertet ditt tåler rask puls i perioder, se bare på utøvere i sykkelritt f.eks - de kan ligge på 170-180 i puls i mange timer. Faren for hjertet med rask puls er om du f.eks har permanent ubehandlet atrieflimmer, med puls på 150 over måneder. Da blir hjertet volumbelastet, som gjør at det utvider seg og blir «slapt» og pumper dårlig. Derfor trenger man i dette tilfellet både blodfortynnende medisin for å unngå blodpropp, og medisiner som enten bremser pulsen eller regulerer rytmen. 

Det avgjørende er som sagt at du tar et EKG når du har rytmeforstyrrelsen. Du kan som sagt gjøre en av tre:

1) Avtal med fastlegen at du kan komme inn til helsesekretæren på sparket og ta et EKG når du har anfall. Det gjør ingenting at selve legen er opptatt. Han kan tolke EKG senere.

2) Avtal det samme med legevakten eller dra dit når du har anfall.

3) Få henvisning til langtids-EKG. Dette er imidlertid en spesialistundersøkelse som kun gjøres hos indremedisinere eller hjertespesialister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, kupton skrev:

Jeg anbefaler at en i slike tilfeller gjør følgende: Ta kontakt med fastlegen. Sannsynligvis har du ikke anfall når du er der. Få gjort et langtids-EKG slik ISW anbefaler eller få en avtale med legekontoret at neste gang du får anfall, setter du deg bare i en taxi, drar til legekontoret og får tatt EKG. Det kan de gjøre selv om legen er opptatt.

Om anfallene aldri kommer på dagtid på hverdager, kan legen ordne en slik avtale for deg på legevakta.

Jeg fikk vite at legen er der på torsdag så jeg ringer da. Takk for rådene, skal ta meg en prat med legen om det. Jeg har tatt EKG noen få ganger før, men aldri ved anfall. Så må få til en ordning så jeg får gjort det. 

Anonymkode: 05830...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er egentlig ikke «hastigheten» det kommer an på, forutsatt at pulsen ikke blir så høy at hjertet ikke rekker å pumpe blod. Men da snakker man gjerne om en hjertefrekvens over 250. Hjertet har mekanismer for å hindre en så rask puls, det finnes et punkt mellom forkamrene og hjertekamrene som bremser impulsoverledningen slik at selv atrieflimmer nesten aldri blir så rask. 

Hjertet ditt tåler rask puls i perioder, se bare på utøvere i sykkelritt f.eks - de kan ligge på 170-180 i puls i mange timer. Faren for hjertet med rask puls er om du f.eks har permanent ubehandlet atrieflimmer, med puls på 150 over måneder. Da blir hjertet volumbelastet, som gjør at det utvider seg og blir «slapt» og pumper dårlig. Derfor trenger man i dette tilfellet både blodfortynnende medisin for å unngå blodpropp, og medisiner som enten bremser pulsen eller regulerer rytmen. 

Det avgjørende er som sagt at du tar et EKG når du har rytmeforstyrrelsen. Du kan som sagt gjøre en av tre:

1) Avtal med fastlegen at du kan komme inn til helsesekretæren på sparket og ta et EKG når du har anfall. Det gjør ingenting at selve legen er opptatt. Han kan tolke EKG senere.

2) Avtal det samme med legevakten eller dra dit når du har anfall.

3) Få henvisning til langtids-EKG. Dette er imidlertid en spesialistundersøkelse som kun gjøres hos indremedisinere eller hjertespesialister.

Tusen takk for rådene. Har bestemt meg for å ta dette på alvor nå. Tok 24-timers EKG en gang men da fikk jeg ikke anfall. Legen min avfeier meg med at det ikke er noe galt, og jeg tror hun mener det er angst. Jeg blir nektet henvisning til flere undersøkelser. Jeg føler meg fullstendig misforstått, men jeg er ikke flink til å si fra. Men skal iallefall prøve å snakke med legen om å få til en avtale om at jeg kan komme under anfall. De leser vel lett om det er noe galt da? 

Uansett, så kan jeg også ringe legevakt neste gang og spørre om de mener jeg skal komme, når legekontoret er stengt. 

Takk for hjelpa. 

Anonymkode: 05830...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er egentlig ikke «hastigheten» det kommer an på, forutsatt at pulsen ikke blir så høy at hjertet ikke rekker å pumpe blod. Men da snakker man gjerne om en hjertefrekvens over 250. Hjertet har mekanismer for å hindre en så rask puls, det finnes et punkt mellom forkamrene og hjertekamrene som bremser impulsoverledningen slik at selv atrieflimmer nesten aldri blir så rask. 

Hjertet ditt tåler rask puls i perioder, se bare på utøvere i sykkelritt f.eks - de kan ligge på 170-180 i puls i mange timer. Faren for hjertet med rask puls er om du f.eks har permanent ubehandlet atrieflimmer, med puls på 150 over måneder. Da blir hjertet volumbelastet, som gjør at det utvider seg og blir «slapt» og pumper dårlig. Derfor trenger man i dette tilfellet både blodfortynnende medisin for å unngå blodpropp, og medisiner som enten bremser pulsen eller regulerer rytmen. 

Det avgjørende er som sagt at du tar et EKG når du har rytmeforstyrrelsen. Du kan som sagt gjøre en av tre:

1) Avtal med fastlegen at du kan komme inn til helsesekretæren på sparket og ta et EKG når du har anfall. Det gjør ingenting at selve legen er opptatt. Han kan tolke EKG senere.

2) Avtal det samme med legevakten eller dra dit når du har anfall.

3) Få henvisning til langtids-EKG. Dette er imidlertid en spesialistundersøkelse som kun gjøres hos indremedisinere eller hjertespesialister.

Blir hjertet volumbelastet av atrieflimmer?

Anonymkode: 579e7...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Det er egentlig ikke «hastigheten» det kommer an på, forutsatt at pulsen ikke blir så høy at hjertet ikke rekker å pumpe blod. Men da snakker man gjerne om en hjertefrekvens over 250. Hjertet har mekanismer for å hindre en så rask puls, det finnes et punkt mellom forkamrene og hjertekamrene som bremser impulsoverledningen slik at selv atrieflimmer nesten aldri blir så rask. 

Hjertet ditt tåler rask puls i perioder, se bare på utøvere i sykkelritt f.eks - de kan ligge på 170-180 i puls i mange timer. Faren for hjertet med rask puls er om du f.eks har permanent ubehandlet atrieflimmer, med puls på 150 over måneder. Da blir hjertet volumbelastet, som gjør at det utvider seg og blir «slapt» og pumper dårlig. Derfor trenger man i dette tilfellet både blodfortynnende medisin for å unngå blodpropp, og medisiner som enten bremser pulsen eller regulerer rytmen. 

Det avgjørende er som sagt at du tar et EKG når du har rytmeforstyrrelsen. Du kan som sagt gjøre en av tre:

1) Avtal med fastlegen at du kan komme inn til helsesekretæren på sparket og ta et EKG når du har anfall. Det gjør ingenting at selve legen er opptatt. Han kan tolke EKG senere.

2) Avtal det samme med legevakten eller dra dit når du har anfall.

3) Få henvisning til langtids-EKG. Dette er imidlertid en spesialistundersøkelse som kun gjøres hos indremedisinere eller hjertespesialister.

Aha.., det hoper seg opp i atriene?

Anonymkode: 579e7...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...