Gå til innhold

Nærmer seg overgangsalderen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er 45 år og nærmer meg overgangsalder? Er det sånn at alle kvinner må sjekke om de har kommet i overgangsalderen?

Har aldri vært glad i lege personell og alt det fører med seg. Går fast til gynekolog hvert 3 år. for celleprøve og resept på p-piller. Neste kontroll er i 2020. Da har jeg tenkt å spørre om jeg kan komme hvert 5 år til kontroll hos gynekologen. Er det slik at kvinner som nærmer seg 50 år bør gå oftere til sjekk enn hvert 5 år? Altså jeg må fortsette å gå hvert 3 år. Har aldri vært noe galt med meg.

P-pillene jeg bruker gjør til at jeg slipper de voldsomme blødningene jeg hadde for noen år tilbake. Og jeg har endometriose smerter under kontroll med p-pillene. Uten prevensjon hadde jeg blitt gal av endometriose krampene og foss blødningene.

Som sagt, må alle kvinner igjennom overgangsalder kontroll? Føler ikke for det selv.

Mvh Julie.

Anonymkode: 21f80...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er absolutt ikke nødvendig med noen kontroll fordi en kvinne kommer i overgangsalderen, med mindre hun har problemer som krever legeundersøkelse som blødningsforstyrrelser, eller hvis hun har så plagsomme hetetokter eller søvnbesvær at hun ønsker behandling. Celleprøve anbefales hvert 3.år til 70 år, mammografi annethvert år for kvinner mellom 50 år og 70 år.

Er du klar over at du ikke kommer i overgangsalder så lenge du bruker p-piller? Du vil fortsatt ha månedlige blødninger og du vil ikke få hetetokter og evt. andre problemer. Det anbefales imidlertid ikke å fortsette med p-pillen etter at du er ca 50 år. Når du da stopper, vil du se om du fortsatt har egne menstruasjoner eller om det har stoppet opp. Først da kan du se om du er kommet i overgangsalderen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har hørt om at kvinner over 50 ikke bør gå på p-piller. Det er bare å grue seg til man blir 50 og blir tatt fra p-pillene som gjør hverdagen verdt å leve.

Hypotetisk spørsmål: om en kvinne hadde gått på p-piller til 60 år. Hadde man blødd da å? En gang må det jo stoppe? Siden du sier man fortsetter med blødninger så lenge man går på pillen.

Mvh Julie.

Anonymkode: 21f80...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Nei, blødningen vil ikke stoppe hvis kvinnen fortsetter på p-pille, om hun så blir 100 år. Det er p-pillen som er årsak til blødningen. Kvinnens egne hormoner, eller fravær av hormoner, spiller ingen rolle.

Hvis du har store problemer når du slutter med p-pille, så kan du i stedet få hormonbehandling som er svakere, men effektiv for f.eks. hetetokter.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg får så store problemer med å slutte på p-pillen at jeg må ha hormonbehandling. Hvilke undersøkelser må jeg igjennom? Blodprøver?

 

Mvh Julie.

Anonymkode: 21f80...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...