Gå til innhold

Aldersgrense julegaver til andres barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva setter dere som aldersgrense for å gi julegaver til andres barn? For eksempel venners barn eller barn dere er tante/onkel for?

Er 16 årsgrense ok syns dere?

 

Anonymkode: ed5b8...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er mer på 10 år.....

Anonymkode: 7f8f8...0fb

Det syntes jeg var lite, det er jo et barn i sin beste alder:) Men 12-14 kanskje?

Anonymkode: ed5b8...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For eksempel venners barn eller barn dere er tante/onkel for?

Jeg har utvekslet den type vennegaver (til / fra barn der det egentlig er foreldrene som er venner) bare mens de var nokså små. Senere fikk jo barna egne venner som de fikk gi små gaver til.

Men tante- og onkelbarna våre har fått til de ble myndige. Dessuten har de fått noe småtteri de gangene vi har feiret julaften sammen og altså hatt felles gaveåpning. Men de (og våre egne) fikk mer symbolske gaver etter at de ble 18. Det hører med til "ordningen" at vi voksne ikke gir gaver til våre søsken, det er altså bare nieser og nevøer som får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva setter dere som aldersgrense for å gi julegaver til andres barn? For eksempel venners barn eller barn dere er tante/onkel for?

Er 16 årsgrense ok syns dere?

Anonymkode: ed5b8...1bf

Det er vel ikke helt uvanlig å stoppe med julegaver etter at barnet er konfirmert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange venners barn som har stått på gavelista opp igjennom, men for dem som har så har det vært underforstått at det opphører etter konfirmasjonsalderen.

For nevøer/nieser snakket vi søstre sammen og avtalte opphør etter fylte 20 år, med unntak for en liten ting de årene vi feirer sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nevøer og nieser ser det ikke ut til at jeg får til å slutte å gi gaver. Unntaket er når de får egne barn, da er det barna deres som får gaver i stedet. Hørte for øvrig et radioinnslag om dette for et par dager siden, hvor det fremgikk at ulike familier hadde helt ulik praksis på dette området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, frosken skrev:

Hørte for øvrig et radioinnslag om dette for et par dager siden, hvor det fremgikk at ulike familier hadde helt ulik praksis på dette området. 

Ikke overrasket! Mine søstre og jeg har (hatt) en helt annen policy der enn slik det var for generasjonen over (onkler/tanter/nevøer/nieser). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år gitt til nevøer/nieser + deres samboere selv om de er voksne. Nå gir jeg bare til de jeg feirer jul med + grandtante barna mine (de er små) + søsteren min og 2 venninner.  Venninnene får ikke dyre gaver og søsteren min har jeg veldig mye kontakt med, så henne får en del. Og selvfølgelig datteren min da.

Synes det er hyggelig å gi, men det stopper seg selv økonomisk for meg. 

Tror det er mange forskjellige kombinasjoner på hvem en gir og når en slutter å gi barna i familien gaver til jul.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, frosken skrev:

Nevøer og nieser ser det ikke ut til at jeg får til å slutte å gi gaver. Unntaket er når de får egne barn, da er det barna deres som får gaver i stedet. Hørte for øvrig et radioinnslag om dette for et par dager siden, hvor det fremgikk at ulike familier hadde helt ulik praksis på dette området. 

Vi har ikke så mange gir nevøer og nieser, så hos oss kommer vi til å fortsette å gi til dem til de får barn. Da vil barna få istedenfor :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2018 den 9.03, Lillemus skrev:

Det er vel ikke helt uvanlig å stoppe med julegaver etter at barnet er konfirmert?

Dette varierer selvfølgelig fra familie til familie, ikke noe er mer vanlig selv om de rundt deg gjør det sånn eller sånn ;) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2018 den 9.03, Lillemus skrev:

Det er vel ikke helt uvanlig å stoppe med julegaver etter at barnet er konfirmert?

Har aldri hatt noen sammenheng mellom konfirmasjon og julegaver, blant mine venninner er det vanlig å slutte å gi gaver til venners barn (i den grad man gir) i 18-årsalderen. Nevøer og nieser, som det er få av, fortsetter å få gave.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

Har aldri hatt noen sammenheng mellom konfirmasjon og julegaver, blant mine venninner er det vanlig å slutte å gi gaver til barna (i den grad man gir) i 18-årsalderen.

Jeg er vant med det fra min slekt da jeg selv var ungdom og ser at kjærestens familie også gjør det sånn, men det er helt sikkert forskjeller fra familie til familie. :) Jeg ga til egne tantebarn til de ble myndige, men ettersom svigersøsken stoppet da begge var konfirmerte så overlater jeg til kjæresten å bestemme hva han vil gjøre fra neste år. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skrev noe som kan misforstås ovenfor, som jeg vil presisere betydningen av:

På ‎28‎.‎11‎.‎2018 den 8.17, laban skrev:

Men tante- og onkelbarna våre har fått til de ble myndige. Dessuten har de fått noe småtteri de gangene vi har feiret julaften sammen og altså hatt felles gaveåpning. Men de (og våre egne) fikk mer symbolske gaver etter at de ble 18.

Dette betyr ikke at vi som foreldre gir våre egne barn bare smågaver fordi de har fylt 18. De kommer til å få "ordentlige" julegaver til vi dør.

Poenget var at gaver til nieser og nevøer reduseres når de blir myndige, og at det selvfølgelig gjelder "begge veier": Vi gir noe som er ønsket, men ikke dyrt, til de vi er tante / onkel til, og våre voksne barn får noe tilsvarende tilbake fra sine tanter og onkler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Xtra skrev:

Har aldri hatt noen sammenheng mellom konfirmasjon og julegaver, blant mine venninner er det vanlig å slutte å gi gaver til venners barn (i den grad man gir) i 18-årsalderen. Nevøer og nieser, som det er få av, fortsetter å få gave.

Egentlig litt rart å sette grensen ved konfirmasjon, for den som gjør det, og ikke en bestemt alder. Som lillemus vokste jeg opp med en konfirmasjonsgrense, og greit nok mtp jula - da har jo alle årets konfirmasjoner blitt avviket. Men en onkel og tante videreførte prinsippet uten justering for bursdagsgaver til grantantebarna, slik at dem som ble 15 i april, men konfirmert i mai fikk 15-årsgave, men ikke dem som ble 15 i fx juni  🤣 

Dette var ingen big deal, selvsagt, man forventer ikke gaver fra grandonkel! Men litt komisk var det jo  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, morsan skrev:

Egentlig litt rart å sette grensen ved konfirmasjon, for den som gjør det, og ikke en bestemt alder. Som lillemus vokste jeg opp med en konfirmasjonsgrense, og greit nok mtp jula - da har jo alle årets konfirmasjoner blitt avviket. Men en onkel og tante videreførte prinsippet uten justering for bursdagsgaver til grantantebarna, slik at dem som ble 15 i april, men konfirmert i mai fikk 15-årsgave, men ikke dem som ble 15 i fx juni  🤣 

Dette var ingen big deal, selvsagt, man forventer ikke gaver fra grandonkel! Men litt komisk var det jo  

 

Konfirmasjonen har jo gjerne vært en voksengrense, og dette har nok sittet i lengre på bygda enn i byen. Samme gjaldt vel (i hvertfall tidligere) fest og alkohol. Minnes en fest på lokalet i indre Trøndelag på tidlig åttitall 😳. Husker jeg ikke skjønte hvorfor alle ungdommene var så fulle når de bare solgte kaffe der 😳😳😳.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Xtra skrev:

Konfirmasjonen har jo gjerne vært en voksengrense, og dette har nok sittet i lengre på bygda enn i byen. Samme gjaldt vel (i hvertfall tidligere) fest og alkohol. Minnes en fest på lokalet i indre Trøndelag på tidlig åttitall 😳. Husker jeg ikke skjønte hvorfor alle ungdommene var så fulle når de bare solgte kaffe der 😳😳😳.

Hahaha! Ja, som det fleipes med: Kaffe kroner 20, bare kaffe kroner 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...