Gå til innhold

Mer angst av alkohol!?


lokeren

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg opplever at jeg får mer angst i dagene etter at jeg har drukket en del alkohol. Men er det noe jeg innbiller meg? Tilfeldig?

 

Er det vanlig å ha mer angst flere dager etter at man har drukket? I så fall, hvorfor?

 

Takker for tilbakemeldinger 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke bare vanlig. Det er nesten obligatorisk. Alkoholen/forgiftningen (for det er det det er) fører til negative reaksjoner både fra kroppen og psyken. Spesielt utsatt er de som har tendens til angst og depresjon fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, kupton skrev:

Det er ikke bare vanlig. Det er nesten obligatorisk. Alkoholen/forgiftningen (for det er det det er) fører til negative reaksjoner både fra kroppen og psyken. Spesielt utsatt er de som har tendens til angst og depresjon fra før.

Ja, føler det også slik. Men da jeg tok opp dette med psykologen, så sa han at dette bare var tull. Han mente at det bare var tull at det var alkoholen som ga meg mer angst. Det var en sammenheng som jeg selv skapte.

Anonymkode: 590d2...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, føler det også slik. Men da jeg tok opp dette med psykologen, så sa han at dette bare var tull. Han mente at det bare var tull at det var alkoholen som ga meg mer angst. Det var en sammenheng som jeg selv skapte.

Anonymkode: 590d2...cfb

Han må ha misforstått deg. Det er ingen som ikke har hørt om fyllenerver:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer "overlevde" jeg på alkohol. Men jeg drakk aldri mengder, og sjelden mer enn at jeg holdt virkningen fra det første vinglasset eller ølen gjennom dagen. Hadde ikke så mye angst da, eller gjennom depresjonen i det hele tatt egentlig. Brydde meg mindre. Men kan det være litt av årsaken til at det gikk så galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet fylleangst er velkjent fordi det er så vanlig. Hvordan det er for den enkelte vil variere. Før jeg fant ut at alkohol er noe jeg må holde meg unna, var nervene nokså konstant frynsete.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Ordet fylleangst er velkjent fordi det er så vanlig. Hvordan det er for den enkelte vil variere. Før jeg fant ut at alkohol er noe jeg må holde meg unna, var nervene nokså konstant frynsete.  

Fylleangst kjenner jeg veldig godt til :) Går aldri bra når man selv til vanlig overanalyserer alle samtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Alkohol påvirker mange nevrotransmittere i hjernen. F.eks. vil alkhohol binde seg til GABA-reseptorer og øke serotonin og dopamin. Hjernen søker likevekt, derfor vil hjernens egen produksjon av nevrotrasmitterene nedreguleres. Det er noe av grunnen til at man føler seg psykisk dårlig etter å ha drukket mye, før hjernen igjen oppregulerer egen produskjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører vel til unntaket. men dagen etter jeg har drukket alkohol, så føler jeg meg mer avslappet. Angst mens jeg drikker skjer dog oftere. Spessielt hvis jeg drikker for mye. Som idag, hvor jeg drakk 3,5 dl vodka, hadde satt opp 0,5 dl til, men det måtte jeg helle ut for jeg ble litt for full.

Anonymkode: 973ab...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...