Gå til innhold

Åpningsvindu


Mëmëso

Anbefalte innlegg

Hva er dette åpningsvinduet de snakker om i kommentarfeltet her mon tro?

Hilde Kjærstad Jensen skriver:

"Mitt ønske er at akuttposten må benytte seg av det "åpningsvinduet" pasientene mange ganger har i nettopp akuttfasen. Mange etterlyser proffesjonell hjelp i form av psykolog i denne fasen, noen å snakke med om de store eksistensielle spørsmålene..... hvordan takle skyld, skam, hvordan leve videre etter det som har skjedd.... osv. osv. men alt skal liksom vente til de skrives ut."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro det handler om å ta tak i problemstillingene den det gjelder måtte streve med i tide - før det får utvikle seg til det blir så alvorlig at selvmordsfaren oppstår. Skaffe hjelp i tide. Kanskje ikke være så redd for å påbegynne litt terapi mens man er innlagt for å videreformidle det til DPS eller annen relevant helsetjeneste. 

Er ellers til dels enig med disse psykologene. Det er helt umulig å unngå at mange som ender med å ta livet sitt går under radaren. Tester, skjemaer og standardiserte analyseverktøy hjelper nok. Men det kan ikke hindre at det tragiske vil skje. Hvis man har bestemt seg, tror jeg man og vet hva man helst bør svare de som vurderer en så man slipper ut. Dødsfall som følge av sykdom til tross for at man har forsøkt å behandle vil skje. Både i psykiatrien og somatikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg vil tro det handler om å ta tak i problemstillingene den det gjelder måtte streve med i tide - før det får utvikle seg til det blir så alvorlig at selvmordsfaren oppstår. Skaffe hjelp i tide. Kanskje ikke være så redd for å påbegynne litt terapi mens man er innlagt for å videreformidle det til DPS eller annen relevant helsetjeneste. 

Takk - det gir mening. :)

14 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Er ellers til dels enig med disse psykologene. Det er helt umulig å unngå at mange som ender med å ta livet sitt går under radaren. Tester, skjemaer og standardiserte analyseverktøy hjelper nok. Men det kan ikke hindre at det tragiske vil skje. Hvis man har bestemt seg, tror jeg man og vet hva man helst bør svare de som vurderer en så man slipper ut. Dødsfall som følge av sykdom til tross for at man har forsøkt å behandle vil skje. Både i psykiatrien og somatikken. 

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Mëmëso skrev:

åpningsvinduet

At man har en mulighet til å gjøre noe, til tross for at øvrige bestemmelser, lover eller regler på området gjør det vanskelig å gjøre noe:) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kayia skrev:

At man har en mulighet til å gjøre noe, til tross for at øvrige bestemmelser, lover eller regler på området gjør det vanskelig å gjøre noe:) 

 

Mhm, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...