Gå til innhold

Overgangsalder?


sandrajostein

Anbefalte innlegg

Hej! 

Har länge haft problem med hetetokter, hjertebank samt förvärrad angst og deppresjon. 

Var hos gynekolg som tog blodprover som visade:

Fsh: 13

LH: 11

Prolaktin: 182

Østradiol: 0,09

Amh: 2

Dom är tagna på dag 4.

 

Legen mente att det kunde tyda på overgangsalder. Ska tillägga att jag är 34 år.

Jag fick utskrivet Trisekvens och började på detta. Efter 10 dager blev jag så svimmel att jag var tvungen att sluta. Var utan østrogen i ca 3 uker och sen begynte jag med estradot plaster och blev svimmel igen.

 

Är jag i overgangsalderalder eller er det fel. Vet inte vad jag ska ta mig till snart. Mår så dåligt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For at jeg skal kunne vurdere dine hormonprøver, må jeg vite når de ble tatt i forhold til menstruasjonen. På hvilken dag etter menstruasjonens start? Hvordan er dine menstruasjoner mht intervall?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dom är tagna på dag 4. Mensen har varit litt rar det sista året. Jag har fortsatt mens varje månad. Den är i mindre mängd och håller på i ca 6 dagar. Kan ibland ha en lite längre cykel en vanligt. Men enligt tester så har jag ingen egglossning. Det känns som jag har pms plager i stort sett hela tiden. Detta är fruktansvärt. Sliter med angst fra før men detta är helt annorlunda. 

Hoppades att kunna bli hjälpt av østrogen men denna svimmelhet kom i samband när jag började. 

Endret av sandrajostein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Man kan tolke hormontesten som begynnende overgangsalder. Hvis du ikke tåler Trisekvens, så kan du forsøke hormonplaster i stedet. Det du da skal bruke er Sequidot som er en kombinasjon av østrogen i to uker og så to uker med kombinasjon av østrogen/gestagen som medfører månedlige blødninger. Jeg håper at det kan hjelpe deg.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sandrajostein

Tack för svar.

Har provat estradot plaster 100mg och det samma skjedde da. Blev svimmel direkt och förvärrad angst. 

Nu har jag inte tagit prov på progesteron så jag lurar på om jag kan vara lav på det? 

Kan progesteronkrem hjelpe meg? Vet inte om du känner till Mia Lundin i Sverige. Hon förespråkar progesteronkrem till sina patienter under förklimakteriet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Progesteron er et hormon som dannes etter eggløsning, og det er derfor kun til stede i siste halvpart av menstruasjonssyklus hos kvinner i fruktbar alder.  I vitenskapelige studier har progesteronkrem ikke vist effekt for plager i overgangsalderen, og det kan ikke brukes som beskyttelse av livmorslimhinnen ved østrogenbehandling.

Estradot på 100 mg er en sterk dose. Forsøk med 25 mikrogram.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sandrajostein

Skjønner. Men om man nu inte har eggløsning i varje månad så burde man i vel mangle progesteron? 

Eller skjønner jeg feil? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du forteller at du har menstruasjon hver måned, og da har du med stor sannsynlighet også eggløsning. PMS-plager forekommer kun i sykluser med eggløsning.

Hvis det ikke er tilfelle må du få tilført det kunstige hormonet gestagen (som finnes i de hvite tablettene på Trisekvens-brettet). Her nytter det ikke å bruke progesteronkrem, det er for svakt.

Jeg foreslår at du får henvisning til gynekolog som kan følge deg opp. Hvis du som 34 åring er ved å komme i overgangsalder, så bør du ha spesiell oppfølging og behandling.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...