Gå til innhold

Jesus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror du Jesus var en virkelig person? En del av gud? Eller at han ikke fantes i det hele tatt, eller noe midt i mellom alle 3 variantene?

 

Jeg tror han er en fjær som ble til fem høns.

 

Er det bare meg, eller har kristendommen mistet mange følgere nå? De siste tiårene? Jeg kjenner folk som går i kirken fordi det er "koselig", men som ikke tror engang.

 

 

Anonymkode: e761b...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror du Jesus var en virkelig person? En del av gud? Eller at han ikke fantes i det hele tatt, eller noe midt i mellom alle 3 variantene? Jeg tror han er en fjær som ble til fem høns.

Er det bare meg, eller har kristendommen mistet mange følgere nå? De siste tiårene? Jeg kjenner folk som går i kirken fordi det er "koselig", men som ikke tror engang.

Anonymkode: e761b...359

Jeg tror Jesus var en virkelig person, men guds sønn var han nok ikke, mer som en datidens Snåsakaill tror jeg. :) 

Jeg har nettopp meldt meg ut av statskirken, jeg tror ikke på bibelen eller på at det finnes en allmektig gud (da gjør han en innmari dårlig jobb slik det står til i dag!), men jeg tror på et liv etter døden. Jeg synes mange kirker er vakre og kunne godt tenker meg å gå i kirken på julaften og synes juleevangeliet er et vakkert eventyr. :) Hva jeg tror på er en privatsak, kanskje har jeg ikke selv ord til å sette på det en gang, men jeg trer det i alle fall ikke nedover hodet på andre. Som han dusten som ble drept på den der øya nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du Jesus var en virkelig person? En del av gud? Eller at han ikke fantes i det hele tatt, eller noe midt i mellom alle 3 variantene?

 

Jeg tror han er en fjær som ble til fem høns.

 

Er det bare meg, eller har kristendommen mistet mange følgere nå? De siste tiårene? Jeg kjenner folk som går i kirken fordi det er "koselig", men som ikke tror engang.

 

 

Anonymkode: e761b...359

Det er ingeting i hans historie og vandring her på jord som fortjener latterliggjøring. Han var venn med og stod opp for de som var kriminelle, syke , fattige og utstøtte. Vanlig folk i gata. Han gikk i døden for oss. Jeg tror Jesus er Guds sønn og mye mer enn en koselig historie. Det finnes millioner av kristent på jorden og det kommer stadig nye til på verdensbasis. I Norge mener vi at vi har blitt så lærde og mye mer lykkelige uten Gud . En missforstått tanke om han er» festbremsen « til selve livet og skylda for alt som går galt. Vi skryter av at vi ikke tror at han finnes men samtidig er vi sint og anklager han (?). Uansett er kristendomsforfølgelse et stort og økende problem i verden i dag.  Religionsfrihet er faktisk en menneskerett. I Norge går vi gjerne i tog for våre rettigheter men det er helt greit å gjøre narr av de som tror. 

Anonymkode: dc62e...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingeting i hans historie og vandring her på jord som fortjener latterliggjøring. Han var venn med og stod opp for de som var kriminelle, syke , fattige og utstøtte. Vanlig folk i gata. Han gikk i døden for oss. Jeg tror Jesus er Guds sønn og mye mer enn en koselig historie. Det finnes millioner av kristent på jorden og det kommer stadig nye til på verdensbasis. I Norge mener vi at vi har blitt så lærde og mye mer lykkelige uten Gud . En missforstått tanke om han er» festbremsen « til selve livet og skylda for alt som går galt. Vi skryter av at vi ikke tror at han finnes men samtidig er vi sint og anklager han (?). Uansett er kristendomsforfølgelse et stort og økende problem i verden i dag.  Religionsfrihet er faktisk en menneskerett. I Norge går vi gjerne i tog for våre rettigheter men det er helt greit å gjøre narr av de som tror. 

Anonymkode: dc62e...6b5

Det er vel også helt greit å gjøre narr av de som ikke tror da ;)

Men jeg ser ikke hvorfor gud skulle ofre seg selv, slik att han kunne tilgi mennesker som "tror på han" sine synder.

Da kunne han vel valgt andre metoder?

 

Slik jeg ser det setter denne nykkete ørken-guden ganske rare betingelser, att evnen til å tro på han, skal bestemme ett menneskes skjebne. Da blir det jo mange naive mennesker i himmelen. Og mange smartinger som går den andre veien. 

 

 

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En historisk person som med en viss sannsynlighet levet for lenge lenge siden og med spesiell religiøs opplevelse. Det forskes stadig for å finne ut mer detaljer på alle kanter av verden. Kunsten er kanskje den beste inngang tror jeg, til mysteriene. Veldig mange mennesker mener mye om Jesus og hvordan han var. Uten at jeg har studert og lest så mye selv. Men mange mener de finner alt  hva de leter etter i kristen tro og det tror jeg dem på og har stor respekt for ,uten at dette er helt slik for meg personlig.

Anonymkode: 19821...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest franklyscarlet

Det er vel en del forskning som viser at Jesus faktisk fantes. Leste blant annet noe om det i Illustrert Vitenskap nå nylig. Hvem han var, og eventuelt er, det har jeg ikke skjønt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Jesus har levd og at historiene om han er sanne. Jeg tror også han er Guds sønn men samtidig står det også i bibelen at vi alle er Guds barn. Sånn sett er vi like mye verdt for Gud, vi vanlige mennesker og Jesus. Jeg holder også en liten knapp på at Jesus og mennesker som Snåsamannen har mye til felles ute at jeg mener Snåsamannen er en frelser i samme forstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Maggie55

Jeg tror Jesus var en slik person som gjorde at menneskene fikk nytt håp om at det gode fantes. Enkelte mennesker er noe helt spesielt tror jeg bare men det er svært sjelden man møter en sånn person i levende live tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2018 den 21.10, Worrysome plenty skrev:

Det er vel også helt greit å gjøre narr av de som ikke tror da ;)

Men jeg ser ikke hvorfor gud skulle ofre seg selv, slik att han kunne tilgi mennesker som "tror på han" sine synder.

Da kunne han vel valgt andre metoder?

 

Slik jeg ser det setter denne nykkete ørken-guden ganske rare betingelser, att evnen til å tro på han, skal bestemme ett menneskes skjebne. Da blir det jo mange naive mennesker i himmelen. Og mange smartinger som går den andre veien. 

 

 

Er man smart så velger man ikke den andre veien. Så enkelt er det. 

Anonymkode: cb535...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man smart så velger man ikke den andre veien. Så enkelt er det. 

Anonymkode: cb535...49f

Vel det er vel nettopp det som er fantasi, og forbannede trusler. Til helvete med hele kristendommen. Den har overlevd på trusler. 

 

Abrahams gud (kristendom, jødedom, islam) er det verste som har hent menneskeheten. En genetisk sykdom, så ond og truende at man må synes synd på de som tror på tullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Vel det er vel nettopp det som er fantasi, og forbannede trusler. Til helvete med hele kristendommen. Den har overlevd på trusler. 

 

Abrahams gud (kristendom, jødedom, islam) er det verste som har hent menneskeheten. En genetisk sykdom, så ond og truende at man må synes synd på de som tror på tullet.

Eh... Okei? Hvilke medisiner går du på? Eller kanskje ikke går på, men skulle ha gått på? 

 

Anonymkode: cb535...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Vel det er vel nettopp det som er fantasi, og forbannede trusler. Til helvete med hele kristendommen. Den har overlevd på trusler. 

 

Abrahams gud (kristendom, jødedom, islam) er det verste som har hent menneskeheten. En genetisk sykdom, så ond og truende at man må synes synd på de som tror på tullet.

Det var da voldsomt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Det er ting bare ingen kan vite tror jeg . Men det var jo løfter om å komme tilbake til " de levende og de døde"  Og det var jo da livet skulle begynne om jeg ikke husker feil. Ikke godt å vite hvem Jesus egentlig var " i det store spelet". En myte er jo en ting og de kolde fakta er noe annet. Kanskje er det hele kun en overlevert idé og tanke eller bare en idre tro som ikke trenger være noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...