Gå til innhold

Spørsmål om herpes og smitte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 22 år som ble smittet med genitalis herpes i sommer. Jeg har noen spørsmål jeg ønsker konkrete svar på, synes det er utrolig vanskelig psykisk å gå å tenke på at jeg kan smitte andre. 

Om en partner har genital herpes og en har munnherpes, kan man smitte hverandre da? Har hørt at man bare kan ha herpes et av stedene, men er usikker på om det er sant. 

Om man har type 1, kan man bli smittet med type 2?

Om man har herpesviruset i kroppen men aldri hatt utbrudd, kan jeg som har herpes i underlivet smitte noen slik at de får utbrudd? Har hørt noe om at man ikke kan bli påvirket/smittet av andre med herpes om man allerede har herpesviruset i kroppen uten å vite det selv.

Anonymkode: 3d5c3...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

 Herpes kan smitte både ved kontakt mellom kjønnsorganer og munnen.

Har man vært smittet med type 1 fra før, kan man bli smittet med type 2.

Det vanligste er at herpes kan smitte ved utbrudd, men kan også smitte uten at det er synlig utbrudd.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsiktig
On 11/30/2018 at 11:02 PM, Mette Moen, Gynekolog said:

 Herpes kan smitte både ved kontakt mellom kjønnsorganer og munnen.

Har man vært smittet med type 1 fra før, kan man bli smittet med type 2.

Det vanligste er at herpes kan smitte ved utbrudd, men kan også smitte uten at det er synlig utbrudd.

Vennlig hilsen Mette

Tusen takk :)

Jeg lurer fortsatt på følgende: Om man har herpesviruset i kroppen men aldri hatt utbrudd, kan jeg som har herpes i underlivet smitte noen slik at de får utbrudd? Har hørt noe om at man ikke kan bli påvirket/smittet av andre med herpes om man allerede har herpesviruset i kroppen uten å vite det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...