Gå til innhold

Medisinering av bipolar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bipolar type 2, og dette året har vært preget av dype depresjoner og hypomani som avløser hverandre uten noe "mellomstadie". Jeg er liksom alltid enten veldig deprimert eller høyt oppe, og har ikke hatt en eneste rolig eller "normal" periode i hele år.

Jeg står på Lamictal, men det er jo tydeligvis ikke nok til å stabilisere meg. Har prøvd Seroquel, men jeg ble så sløv og ble plaget med ekstraslag på hjertet, så den ble seponert. Hva annet kan prøves? Det er depresjonene som er verst, de er lange og dype, og krever svært hyppig oppfølging pga selvmordsfare.

Vet at det ikke er lov med doseringssvar her, men er det noen som har tips om hvilke medikamenter som kan være til hjelp? Antidepressiva? Isåfall hvilken type?

Anonymkode: ae6bc...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Serumkonsentrasjonen ligger på 24. Bør jeg øke dosen? Prøvde å øke dosen tidligere og ble veldig svimmel av det, men kunne kanskje prøvd på nytt. Begynner å bli desperat nå, og er oppriktig redd for at depresjonene blir å få et fatalt utfall hvis vi ikke klarer å stabilisere meg snart.

Er så redd for alle bivirkningene på Litium. Ser at opptil 30 % utvikler hypothyreose, og i tillegg er det risiko for nedsatt nyrefunksjon, vektoppgang osv. Så det sitter litt langt inne å prøve det. Innbilte meg også at Litium brukes mest for bipolar type 1, men det er kanskje ikke riktig?

Er det ingen andre medikamenter som kan være aktuelle? Skal legges inn til uka og regner med medisinvurdering blir et viktig tema. 

Anonymkode: ae6bc...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker litium, men kan ingenting om medisiner, bruker bare det psykiateren mente var riktig. Har prøvd 3 forskjellige AD, men hadde lite virkning og ble følelsesmessig flat noe som jeg syntes var verre enn å være deprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som sagt ikke lov med doseanbefalinger. Ved utilstrekkelig effekt er det generelt vanlig å dosere oppover mot anbefalt øvre grense forutsatt at bivirkningene er akseptable.

Om depresjonene er det overveiende problemet, vil Wellbutrin være førstevalg blant AD for de som har BP2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo enda litt å gå på oppover i referanseområdet, så da skal jeg høre med psykiateren om det er en idé å prøve å øke dosen litt. Hadde i utgangspunktet god effekt av Lamictal når det gjaldt depresjonene, men det virker som effekten har avtatt.

Er redd for å bli følelsesmessig avflatet av AD sånn som Fionys over her sier, men det kan jo være verdt et forsøk likevel. Ting er så ille at det nærmest handler om liv og død, så da må jeg kanskje bare akseptere litt bivirkninger.

Da regner jeg med det kanskje blir økning av Lamictal eller oppstart av Litium eller Wellbutrin. Takk for svar. 

Anonymkode: ae6bc...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, kupton skrev:

Det slipper du med Wellbutrin.

Å, tenkte kanskje det var en fellesnevner for alle AD at man blir litt "flat" av de, men hvis det ikke er tilfelle med Wellbutrin så er jo det fantastisk.

Anonymkode: ae6bc...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å, tenkte kanskje det var en fellesnevner for alle AD at man blir litt "flat" av de, men hvis det ikke er tilfelle med Wellbutrin så er jo det fantastisk.

Anonymkode: ae6bc...739

Basert på egen erfaring tror jeg Wellbutrin kan være "farligere" enn annen ad for bipolare. Den virker jo aktiverende, og gjorde sitt til at jeg ble hypoman på en ganske vondt måte. Men det viser seg jo at W er førstevalget for bipolare, så da funker den sikkert på de fleste andre. Sikkert bare jeg som er rar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, anbr42 skrev:

Sikkert bare jeg som er rar

Jeg er opptatt av hva valg av ord gjør med en selv. I stedet for rar ville jeg sagt annerledes enn flertallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2018 den 17.31, kupton skrev:

Jeg er opptatt av hva valg av ord gjør med en selv. I stedet for rar ville jeg sagt annerledes enn flertallet.

Du sier noe. Men jeg er rar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...