Gå til innhold

Kupton: jeg sliter veldig med insomni


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har BP1. 

I ca. to og en halv måned har jeg slitt skikkelig med insomni, og jeg begynner å bli helt fullstendig utslitt. Typisk er at jeg legger meg i elleve-tiden på kvelden, sovner i fem-seks-tiden på morgenen, og våkner i åtte-ti-tiden. I begynnelsen var jeg hypoman. Det varte i ca. en måned. I etterkant har jeg følt meg deprimert, jeg har hatt litt samme natte-utfordringer som ved hypomanien, bare med en negativ opplevelse.  

Grunnen til at jeg ikke får sove, er at når jeg legger meg har jeg veldig tankekjør. Litt som flere spinnende sykkelhjul, der hvert hjul er en tanke. Selv om jeg er intenst trøtt, spinner hjernen, og holder meg våken. Samtidig klarer jeg ikke å ligge i ro. Jeg ligger litt som en fisk på land, bare at jeg har armener og bein å sprelle med i tillegg. Jeg prøver å slutte, men før jeg vet ordet av det har jeg begynt igjen. Har også prøvd å akseptere det, og å ikke stresse med det, og det synes jeg at jeg klarer, men jeg sovner ikke noe fortere av den grunn. Når jeg først sovner, har jeg hyppige mareritt, og generelt bisarre drømmer. Marerittene vekker meg opptil flere ganger i den lille perioden jeg sover. Jeg kan ikke ligge i samme seng som samboeren min for tiden, da jeg også forstyrrer hans søvn.

Det jeg lurer på er: hvordan ville du anbefalt å behandle dette uten innsovningstabletter, da jeg reagerer veldig dårlig på det, med hallusinasjoner og voldsomme reaksjoner. Jeg har avtale om en vanlig oppfølgingstime hos legen på mandag, og tenkte det kunne være greit å komme med forslag til medisiner. Det er fordi legen ikke kan så mye om bipolar-medisinering, det har han selv sagt :)  

Faste medisiner: Litionit 83 mg X 2. 

Anonymkode: e66e4...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blomsterfluen
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har BP1. 

I ca. to og en halv måned har jeg slitt skikkelig med insomni, og jeg begynner å bli helt fullstendig utslitt. Typisk er at jeg legger meg i elleve-tiden på kvelden, sovner i fem-seks-tiden på morgenen, og våkner i åtte-ti-tiden. I begynnelsen var jeg hypoman. Det varte i ca. en måned. I etterkant har jeg følt meg deprimert, jeg har hatt litt samme natte-utfordringer som ved hypomanien, bare med en negativ opplevelse.  

Grunnen til at jeg ikke får sove, er at når jeg legger meg har jeg veldig tankekjør. Litt som flere spinnende sykkelhjul, der hvert hjul er en tanke. Selv om jeg er intenst trøtt, spinner hjernen, og holder meg våken. Samtidig klarer jeg ikke å ligge i ro. Jeg ligger litt som en fisk på land, bare at jeg har armener og bein å sprelle med i tillegg. Jeg prøver å slutte, men før jeg vet ordet av det har jeg begynt igjen. Har også prøvd å akseptere det, og å ikke stresse med det, og det synes jeg at jeg klarer, men jeg sovner ikke noe fortere av den grunn. Når jeg først sovner, har jeg hyppige mareritt, og generelt bisarre drømmer. Marerittene vekker meg opptil flere ganger i den lille perioden jeg sover. Jeg kan ikke ligge i samme seng som samboeren min for tiden, da jeg også forstyrrer hans søvn.

Det jeg lurer på er: hvordan ville du anbefalt å behandle dette uten innsovningstabletter, da jeg reagerer veldig dårlig på det, med hallusinasjoner og voldsomme reaksjoner. Jeg har avtale om en vanlig oppfølgingstime hos legen på mandag, og tenkte det kunne være greit å komme med forslag til medisiner. Det er fordi legen ikke kan så mye om bipolar-medisinering, det har han selv sagt :)  

Faste medisiner: Litionit 83 mg X 2. 

Anonymkode: e66e4...a8c

prøv å ta melatonin pille 1 time før sengetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

prøv å ta melatonin pille 1 time før sengetid.

Tusen takk for tipset :) Jeg har prøvd det noen ganger, men det har dessverre ikke effekt. Instant release har kanskje noe effekt i blant, men depot merker jeg ikke noen virkning av.

Anonymkode: e66e4...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.12.2018 den 7.26, AnonymBruker skrev:

Hva slags innsovningstabletter reagerer du på?

Anonymkode: 8d864...053

Immovane og Zopiklon.

Anonymkode: e66e4...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...