Gå til innhold

Benzopreparater og avhengighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har vært avhenging av sobril og zopiclone i veldig mange år. Har seponert alt, og var på 0 i mai då. Mitt spørmål er: hvor fort risikerer jeg ny avhengighet om jeg tar zopiclone av og til (les veldig sjelden, 1 - 2 ggr pr måned).? 

Og - jeg tror jeg fortsatt slitter med abstinensymtomer selv om jeg ikke har brukt på lenge, dvs. 7 måned. Har hørt at abstinenser kan variere i styrke i opptil et år. Er det rimelig å tro at jeg fortsatt opplever abstinenser (uro, søvnløshet/depresjon)?

Og - hvor lang tid tar det før kroppen klarer å begynne og produsere egne "glad hormoner") etter årevis med misbruk? 

Takknemlig for svar. 🙂

Anonymkode: c6cee...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke rørt benzomedisner var jeg deg. Når du har vært avhengig så lenge, må du huske på at avhengighet til slike medisinery sitter dypt i en og er mye mer enn den fysiske avhenhigheten. Det psykiske og mentale tar minst like mye tid å venne seg av med.  Du må prøve å komme inn i en ny tankegang, om at slike medisner ikke lenger er en del av livet ditt. 

Hos meg tok det lang tid før depresjonen etter abstinensperioden begunte å slippe. Hjernen min og systemet i kroppen trengte tid på å leges. men gradvis ble jeg bedre, og etter å ha brukt slike medisiner i mange år som deg, lever jeg nå et liv uten. Og det positive er at angsten som ble så mye forverret i perioden hvor kroppen var avhengig av slike medisiner, faktisk ble lettere å leve med etter jeg sluttet med dem. Men det og tok tid. 

Som deg sliter jeg med insomni, men nå bruker jeg ikkevanedannende medisiner for det, og det fungerer utmerket. Det er en rekke medisner du kan bruke istedenfor imovane. Om du snakker med legen din kan hun legge frem flere forslag. Ikke tenk på denne slutten av medisner som er benzo som en pause, men som er endelig slutt. 

Mange leger og psykiatere tror abstinensperioden er lettere og kortere enn det mange mennesker opplever når de slutter med benzo. For noen går det lett å slutte, men for en del opplever symptomer av abstinens i lengre tid. Hos meg tok det opp mot et år før ting begynte å falle på plass. Det er ikke meningen at en skal gå på benzo i mange år slik som vi gjorde, og da tar det mange ganger tid før systemet fungerer igjen.

Jeg råder deg innstendig til å jobbe med tankene dine rundt medisinbruk. Når en lever fra pille til pille i veldig mange år, tar det tid å begynne å tenke annerledes på det. En må jobbe hardt med seg selv. Snakk med legen din om ikkevanedannende medisiner. Det er mitt råd til deg.

Og du har vært flink som har sluttet. Klapp deg på ryggen for det.

Anonymkode: 6a174...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som bruker benzo og andre innsovningstabletter sammenhengende i mange år, helt problemfritt. Om man slutter på den rykker man tilbake til start. Jeg jevn daglig dose er å foretrekke og man bør unngå økning.

Anonymkode: 4fda4...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som bruker benzo og andre innsovningstabletter sammenhengende i mange år, helt problemfritt. Om man slutter på den rykker man tilbake til start. Jeg jevn daglig dose er å foretrekke og man bør unngå økning.

Anonymkode: 4fda4...323

Enig i det du skriver. Jeg er en av dem. Bruker jevn daglig dose og øker ikke. Fungerer fint i hverdagen.

Anonymkode: afa5b...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som bruker benzo og andre innsovningstabletter sammenhengende i mange år, helt problemfritt. Om man slutter på den rykker man tilbake til start. Jeg jevn daglig dose er å foretrekke og man bør unngå økning.

Anonymkode: 4fda4...323

Håkon Lie sa vel at hemmeligheten bak hans lange liv var Imovane hver kveld i 30 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎01‎.‎12‎.‎2018 den 21.43, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har vært avhenging av sobril og zopiclone i veldig mange år. Har seponert alt, og var på 0 i mai då. Mitt spørmål er: hvor fort risikerer jeg ny avhengighet om jeg tar zopiclone av og til (les veldig sjelden, 1 - 2 ggr pr måned).? 

Og - jeg tror jeg fortsatt slitter med abstinensymtomer selv om jeg ikke har brukt på lenge, dvs. 7 måned. Har hørt at abstinenser kan variere i styrke i opptil et år. Er det rimelig å tro at jeg fortsatt opplever abstinenser (uro, søvnløshet/depresjon)?

Og - hvor lang tid tar det før kroppen klarer å begynne og produsere egne "glad hormoner") etter årevis med misbruk? 

Takknemlig for svar. 🙂

Anonymkode: c6cee...515

Du sier selv at du har vært avhengig av sobril og zoplicone i veldig mange år og at du for noen måneder siden har klart å seponere alt. Da ville jeg holdt meg helt unna og ikke tatt unødvendig risiko i forhold til utvikling av et nytt avhengighetsproblem. Kan du ikke snakke med fastlegen din om å få for eksempel en lav dose seroquel som du kan ta dersom du sliter mye med søvn en periode?

Gratulerer forresten med å ha klart å seponere:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...