Gå til innhold

ritalin doseringer


blablabla

Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg har nettopp vært hos psykiater, og fikk med meg to pakker ritalin for "å prøve meg frem" som han sa. Men jeg husker ikke hvordan jeg skulle ta disse?? 

Jeg har fått kapsler på 20 mg som varte i 8 timer, og tabletter på 10 mg som varte i 4 timer. Nå har jeg tatt 20 mg igår og idag, men tok den veldig tidlig idag, så merker effekten er borte. Kan jeg da ta den på 4 timer på kvelden? Hvordan fungerer egentlig dette? :S Jeg har enda ikke fått fastslått at det er ADHD jeg har heller... Han sendte meg rett og slett hjem med et prøveprosjekt, kun etter en prat med ham på en halvtime, aldri møtt han før... Ble sendt dit av fastlegen min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper WM lar meg svare på dette slik at du har noe å gå etter inntil du får snakket med psykiateren. Det er helt uansvarlig å la en person med ADHD starte med medisin uten å gi vedkommende skriftlig informasjon.

Du skal ta 20 mg om morgenen i minst en uke. Økningen i dose skal maks være 20 mg per uke. Først når en er helt opptrappet og har brukt det en stund, er det aktuelt å legge til en ettermiddagsdose.

ADHD hos voksne: Kapsler: Dosen tas 1 gang daglig om morgenen. Tid for inntak kan tilpasses etter behov. Behandling bør starte med lave doser og øke med 20 mg ukentlig. Anbefalt startdose for pasienter som ikke tidligere har brukt metylfenidat er 20 mg daglig. Maks. daglig dose er 80 mg.

Fortsett med kun 20 mg om morgenen inntil du har fått snakket med psykiateren igjen og krev at du får en klar skriftlig oppskrift på opptrapping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...