Gå til innhold

Skam i terapi


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Etter mitt syn både det ene og det andre, for eksempel å be om helsehjelp i beruset tilstand.

Behandler sa jeg ikke skulle dømme meg så hardt når jeg har hatt det vondt og ikke våget noe annet. Lettet noe av skam- byrden vis a vis h*n, men tanken på å ha gjort noe slikt gjør jeg får lyst til å synke i jorden.

Anonymkode: 8337f...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
22 timer siden, MxxM skrev:

Finnes det ting å skamme seg for i terapisammenheng?

- følelser 

Det kan aldri være feil å fortelle om svakheter og feil hvis målet er å få best mulig hjelp. Altså er svaret mitt nei.

Man bør kanskje skamme seg hvis man dropper terapitimen for å se langrenn på TV f.eks, men jeg regner med det ikke var sånne ting du tenkte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gargamel skrev:

Det kan aldri være feil å fortelle om svakheter og feil hvis målet er å få best mulig hjelp. Altså er svaret mitt nei.

Man bør kanskje skamme seg hvis man dropper terapitimen for å se langrenn på TV f.eks, men jeg regner med det ikke var sånne ting du tenkte på.

Ser den. 

Noen ganger er det helt jævlig å gå i terapi. Det er så vondt. Masse skam. Masse tårer. Masse dritt. 

Vondt skal vondt fordrive. 

Har hatt lyst til å dø av skam mange ganger..

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke det er noe å skamme seg over, noen ganger trenger man litt ekstra hjelp, alle har godt av litt psykiatri, det å få komme seg bort fra den masete hverdagen inn i en lukket avdeling er det beste jeg vet.. Det er trygt og godt inne på en slik avdeling.

Endret av tiny88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2018 den 18.12, MxxM skrev:

Finnes det ting å skamme seg for i terapisammenheng?

- følelser 

Ja, når behandleren sovner. Da knyter deg seg i magen min. Det kjennes skammelig og jeg føler meg veldig dum og at det jeg snakker om er drittkjedelig eller totalt unødvendig. Jeg får bare lyst til å forsvinne. 

Anonymkode: 90e6a...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, når behandleren sovner. Da knyter deg seg i magen min. Det kjennes skammelig og jeg føler meg veldig dum og at det jeg snakker om er drittkjedelig eller totalt unødvendig. Jeg får bare lyst til å forsvinne. 

Anonymkode: 90e6a...5aa

Hvis det har skjedd oftere enn en gang eller to (egentlig bør det ikke skje i det hele tatt, og i så fall bør behandleren ha en god grunn som små barn eller en dårlig natt av annen, konkret årsak), er det virkelig ikke du som har noe å være flau over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

Hvis det har skjedd oftere enn en gang eller to (egentlig bør det ikke skje i det hele tatt, og i så fall bør behandleren ha en god grunn som små barn eller en dårlig natt av annen, konkret årsak), er det virkelig ikke du som har noe å være flau over.

Hun har ikke barn i det hele tatt. Dette har skjedd flere ganger. En gang sa hun at «Jeg sovnet visst. Det må ha noe med tema å gjøre». Jeg kjenner at jeg blir usikker på hva som er greit å ta opp. Hun er ellers en veldig ok behandler, men jeg må innrømme at jeg stadig oftere tenker på å slutte selv om jeg føler meg privilegert over å få gå der.

Anonymkode: 90e6a...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En gang sa hun at «Jeg sovnet visst. Det må ha noe med tema å gjøre».

Da får hun samarbeide med deg om å finne en måte å vinkle temaet på eller nærme seg den samme problematikken på en annen (og fra hennes side, mer aktiv) måte.

Jeg er verken fagperson eller bruker av slike tjenester, men tviler på at det er korrekt av en behandler å si indirekte at "dette ble så kjedelig at jeg sovnet på jobb".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å tørre å si noe om dette ved neste time. Si at jeg ønsker at hun sier ifra når hun ikke er i form/har overskudd til å ha timen med meg. Jeg vil si at jeg heller har en bomtur enn å sitte i gjennom hele timen og skamme med og føle meg veldig beklemt.

Til TS: Sorry for at jeg tok en vending ut ifra tråden din.

Ha en fin dag 😀

Anonymkode: 90e6a...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal prøve å tørre å si noe om dette ved neste time. Si at jeg ønsker at hun sier ifra når hun ikke er i form/har overskudd til å ha timen med meg. Jeg vil si at jeg heller har en bomtur enn å sitte i gjennom hele timen og skamme med og føle meg veldig beklemt.

Til TS: Sorry for at jeg tok en vending ut ifra tråden din.

Ha en fin dag 😀

Anonymkode: 90e6a...5aa

Det er selvfølgelig ubehagelig om behandler skulle duppe av. Men det er også et godt utgangspunkt for å snakke om hvem som har ansvar for hva og å utforske hvorfor det stresser deg så voldsomt om hun noen sekunder ikke er tilstede. Du trenger ikke at slike timer avlyses, men at du bruker situasjonen til å lære noe nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, frosken skrev:

Det er selvfølgelig ubehagelig om behandler skulle duppe av. Men det er også et godt utgangspunkt for å snakke om hvem som har ansvar for hva og å utforske hvorfor det stresser deg så voldsomt om hun noen sekunder ikke er tilstede. Du trenger ikke at slike timer avlyses, men at du bruker situasjonen til å lære noe nytt. 

Takk. Det skal jeg forsøke å tenke.

I går varte det imidlertid halve timen. Hun kviknet til på slutten av timen.

Men jeg skal bruke situasjonen bedre som du sier😀

Anonymkode: 90e6a...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal prøve å tørre å si noe om dette ved neste time. Si at jeg ønsker at hun sier ifra når hun ikke er i form/har overskudd til å ha timen med meg. Jeg vil si at jeg heller har en bomtur enn å sitte i gjennom hele timen og skamme med og føle meg veldig beklemt.

Til TS: Sorry for at jeg tok en vending ut ifra tråden din.

Ha en fin dag 😀

Anonymkode: 90e6a...5aa

Det går helt fint, tråden er åpen for alle :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...