Gå til innhold

psyk+familie


knutgarvik

Anbefalte innlegg

Hvordan håndterte deres nærmeste familie det faktum at dere ble diagnotisert som psykisk syke? Klarte familien å legge ting til rette for dere, eller mistet dere kontakten med familien? 

Jeg er bosatt i Asia, det forteller vel alt om hvor jeg og min familie håndterte det det at jeg ble syk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært veldig heldig med pårørende. Selvsagt har vi gått noen runder med hverandre, men etter hvert har vi lært av hverandre og igjennom samarbeid med hjelpeapparatet. De bryr seg, og stiller opp når det trengs.  Om jeg hadde vært i et forhold og hatt barn selv, tror jeg det ville blitt vanskelig. Bare tanken på det med ansvar for barn... Holder å være tante :). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg få ingen støtte. Det mangler forståelse hva angst og depresjon er. Fastlegen og sykepleier hjelper meg, når jeg trenger det. Om jeg blir frisk vet jeg ikke. Kanskje en dags. 

Anonymkode: 7d3e4...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg har vært veldig heldig med pårørende. Selvsagt har vi gått noen runder med hverandre, men etter hvert har vi lært av hverandre og igjennom samarbeid med hjelpeapparatet. De bryr seg, og stiller opp når det trengs.  Om jeg hadde vært i et forhold og hatt barn selv, tror jeg det ville blitt vanskelig. Bare tanken på det med ansvar for barn... Holder å være tante :). 

Så godt å høre. 

Dessverre det stikk motsatte for meg. De var fast bestemte på å leve sine egne liv og bare kjørte på, noe som gjorde det hele mye vanskeligere.De gjorde meg vel mer eller mindre arveløs også. Men nok om meg. 

Jeg syns det er oppriktig godt å høre at det er noen som får det til klaffe når det blir så vanskelig som det faktisk er med denne type sykdommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg få ingen støtte. Det mangler forståelse hva angst og depresjon er. Fastlegen og sykepleier hjelper meg, når jeg trenger det. Om jeg blir frisk vet jeg ikke. Kanskje en dags. 

Anonymkode: 7d3e4...99b

Trist å høre :( Men kjenner meg godt igjen her

Endret av knutgarvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror holdninger i samfunnet i sin alminnelighet har mye mer å si enn i  en familie alene.

Jeg var for naiv i kontakt med andre i grunnen det hele. Lang tid etterpå har jeg forstått hva medstudenter utsatte noen av våre lærere for. Bare skammelig.

Anonymkode: 3d8c4...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer av og til om alt ble slik fordi jeg uten å være kunster selv alltid har følt nærhet til og vært spesielt glad i Gougengs malerier. Ruslet i tidlige  studiedager mye omkring i museer 

Mine foreldre stilte opp så godt de kunne på alle måter ofte mer enn de selv hadde ressurser til. Jeg følte mye jeg sviktet dem til fordel for mye tull som jeg ikke tjente særlig med penger eller status  på.

Hva som virkelig er tungt å tenke på er i grunnen at " svake grupper" sin situasjon ikke er blitt noe bedre. Politikere svinger seg opp på nye slagord  og mange allestedsnærværende forståsegpåere står frem og synser, men  holdningene blant folk flest er mere forsteinet enn noengang tror jeg. Mange menneskers situasjon blir bare sørgelig værre i vår tid.

Men jeg er blitt flinkere til å se at alt er ikke mitt ansvar. Det hjelper. Kanskje er det modning. Hvem vet.

Anonymkode: 3d8c4...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen få i familien som prøver å støtte meg, mens noen mener jeg bare kan ta meg sammen.

Selv prøver jeg å prate mest mulig med fastlegen og terapeuten, eventuelt bare litt lette ting med familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer av og til om alt ble slik fordi jeg uten å være kunster selv alltid har følt nærhet til og vært spesielt glad i Gougengs malerier. Ruslet i tidlige  studiedager mye omkring i museer 

Mine foreldre stilte opp så godt de kunne på alle måter ofte mer enn de selv hadde ressurser til. Jeg følte mye jeg sviktet dem til fordel for mye tull som jeg ikke tjente særlig med penger eller status  på.

Hva som virkelig er tungt å tenke på er i grunnen at " svake grupper" sin situasjon ikke er blitt noe bedre. Politikere svinger seg opp på nye slagord  og mange allestedsnærværende forståsegpåere står frem og synser, men  holdningene blant folk flest er mere forsteinet enn noengang tror jeg. Mange menneskers situasjon blir bare sørgelig værre i vår tid.

Men jeg er blitt flinkere til å se at alt er ikke mitt ansvar. Det hjelper. Kanskje er det modning. Hvem vet.

Anonymkode: 3d8c4...67f

Kjenner meg litt igjen i denne. Ikke den biten med Museer og sånt, men i forhold til familie. 

Jeg har feiret Jul sammen med mine foreldre 1 gang siden 2003. Jeg ble erklært psyk i 2001. I starten var de der og stilte opp som bare det. Siden det er flere i min familie som har problemer, deriblant min niese begynte ting å forandre seg. Og de stilte mer og mer opp for henne og lot jeg seile min egen sjø som ikke førte til noe bra. Kanskje var det min egen feil. Svaret får jeg nok aldri. 

Men når man er psyk tror jeg det ofte er vår egen feil når det ikke er det....hvis du skjønner hvor jeg vil med den kommentaren. For de av oss som setter oss selv i problemer så er det jo vi som gjør det, men sykdommen som i mange tilfeller er grunnen til det. 

Håper ikke dette innlegget ble for rotete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, knutgarvik skrev:

Kjenner meg litt igjen i denne. Ikke den biten med Museer og sånt, men i forhold til familie. 

Jeg har feiret Jul sammen med mine foreldre 1 gang siden 2003. Jeg ble erklært psyk i 2001. I starten var de der og stilte opp som bare det. Siden det er flere i min familie som har problemer, deriblant min niese begynte ting å forandre seg. Og de stilte mer og mer opp for henne og lot jeg seile min egen sjø som ikke førte til noe bra. Kanskje var det min egen feil. Svaret får jeg nok aldri. 

Men når man er psyk tror jeg det ofte er vår egen feil når det ikke er det....hvis du skjønner hvor jeg vil med den kommentaren. For de av oss som setter oss selv i problemer så er det jo vi som gjør det, men sykdommen som i mange tilfeller er grunnen til det. 

Håper ikke dette innlegget ble for rotete..

Jeg føler meg skyldig fordi jeg ikke fungerer på en godt måte. Det er plikten å stille opp for partneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror holdninger i samfunnet i sin alminnelighet har mye mer å si enn i  en familie alene.

Jeg var for naiv i kontakt med andre i grunnen det hele. Lang tid etterpå har jeg forstått hva medstudenter utsatte noen av våre lærere for. Bare skammelig.

Anonymkode: 3d8c4...67f

Medelever, og jeg var nok med på det iom jeg kunne le av det. Gremmes i dag. 

Familien min? Har veeeldig lite kontakt, de lille vi møtes later alle som ingenting. Det eksisterer ikke psykisk sykdom i min familie, kun en og annen gal perifer slektning. Hans familie er anderledes, de som vet er veldig støttende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Soletti skrev:

Medelever, og jeg var nok med på det iom jeg kunne le av det. Gremmes i dag. 

Familien min? Har veeeldig lite kontakt, de lille vi møtes later alle som ingenting. Det eksisterer ikke psykisk sykdom i min familie, kun en og annen gal perifer slektning. Hans familie er anderledes, de som vet er veldig støttende. 

Ja sånn er det. Når sykdommen er ikke synlig eksesterer det ikke. Jeg for min del skal klarer meg alene. Jeg må være en godt mor. Det er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god kontakt med familien. Vi velger å kose oss når vi møtes og lar ikke sykdommen min være hovedfokus og til hindringer, men vi snakker selvfølgelig om det i blant. Jeg har ofte besøk av de i ferier og de forventer ikke oppvartning for det vet de at jeg ikke klarer i lengden. De hjelper til med matlaging og husarbeid mens de er her og vi kan alle kose oss selv om jeg trenger en del ro og søvn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Betti 11 skrev:

Ja sånn er det. Når sykdommen er ikke synlig eksesterer det ikke. Jeg for min del skal klarer meg alene. Jeg må være en godt mor. Det er viktig.

Det er helt sant. Jeg har det bedre nå når jeg har det på avstand enn før. 

17 timer siden, Fionys skrev:

Har god kontakt med familien. Vi velger å kose oss når vi møtes og lar ikke sykdommen min være hovedfokus og til hindringer, men vi snakker selvfølgelig om det i blant. Jeg har ofte besøk av de i ferier og de forventer ikke oppvartning for det vet de at jeg ikke klarer i lengden. De hjelper til med matlaging og husarbeid mens de er her og vi kan alle kose oss selv om jeg trenger en del ro og søvn. 

Hvis min familie kunne vert slik hadde det ikke vert noe problem. Desverre vet jeg aldri når det buldrer eller er fred i slekta og mine psykiske problemer stammer fra oppveksten. Hadde de kunne akseptert det og feks latt vær å enkelte kunne latt vær å drikke, legge fra seg halve temperamentet og klaging så hadde vi også kunne kost oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Klarte å svelge unna en del kameler slik at jeg likevel kom meg hjem til Jul. 

Enkelt blir det nok ikke, men har bestemt meg for å se på hva jeg kan gjøre for å forbedre forholdet vårt. 

Er glad jeg slipper å bli sittende alene i Asia i Julen slik som i fjor. 

God Jul alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

En blanding. Noen er støttende, har lest seg opp om sykdommen, prøver å forstå, osv. Noen er litt vel overanalyserende, og skal "alltid" kartlegge og kommentere hvilket stemningsleie jeg er i. Andre mener at bipolar lidelse ikke eksisterer, og at "livet går opp og ned for alle". Det er sant det, men de kan ikke noe særlig om bipolaritet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...