Gå til innhold

Skifte pevensjonsmiddel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har hatt mirena i snart 2 år. Jeg har fått lengre varlighet på blødningene og har en del smerter før og i begynnelsen av mensen. Jeg lurer litt på å skifte prevensjonsmetode. Er det mulig at de andre typene hormonspiraler kan fungere bedre for meg? Jeg valgte mirena pga det var størst sannsynlighet for å miste mensen helt, noe jeg ønsker. 

Jeg har prøvd cerazette, da blødde jeg hele tiden. Vil det være sannsynlig at det samme skjer med p-stav? Jeg har også prøvd Loette, men hadde en allergisk reaksjon mot den. Jeg er også litt skeptisk mot kombinasjonsmidler (pga blodpropp). Fins det andre ting jeg kan da prøve?

Jeg er 27 år. 

Anonymkode: 23a41...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Mirena er den sterkeste av de tre hormonspiralene (Kyleena er middels, Jaydess er svakest), så jeg tror ikke du vinner noe ved å bytte til en svakere spiral.

Cerazette og p-stav er begge 'gestagen' prevensjon uten østrogen og øker ikke risiko for blodpropp, men med begge metoder er det risiko for mer og uforutsigbar blødning. Om mønsteret gjentar seg fra Cerazette til p-stav er ikke til å forutse, det er 'bare' å prøve seg fram.

Andre ting er p-sprøyten som i løpet av et års tid stopper blødningene hos de fleste, men det tar lang tid å få hormonet ut av kroppen, hvis man ikke liker det eller ønsker å bli gravid.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...