Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er plaget av diverse allergier eller intolleranse. Bl.a. reagerer jeg på diverse mat med hovne slimhinner i bihulene, sterke nakkesmerter ! og eksem. Jeg har også kraftige reaksjoner på mange lukter, som parfyme, røyk, bakervarer osv. Bildet er ganske komplekst og det er vanskelig å finne nøyaktig ut hva som forårsaker reaksjonen. Jeg vet helt konkret om alkohol og kaffe, men det er så mye mer.

Jeg har også misstanke om Candida uten at dette er påvist.

For å finne mer ut om dette er det vel bare elimineringsmetoden som hjelper. Det er vel rettere å omtale det omvendt. Begynne på helt ren kost, for så å innføre et og et produkt.

Spørsmålet mitt er: hva skal jeg begynne med? Finnes det utarbeidet dietter for dette og hvor bør jeg event. henvende meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44579-steinalderdiett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Kathe

Plager som de du beskriver har skjelden med intoleranse mot enkeltmatvarer å gjøre. På den annen side er et sunt og variert kosthold viktig for at man skal holde seg sunn og frisk. Unngå for all del mye søtsaker og søte leskedrikker og spis mye frukt, grønnsaker og grovt brød. Måtelig med kaffe og alkohol er selvfølgelig viktig og hvis du avstår helt fra det er det veldig bra. Røyking må absolutt unngås og prøv å mosjonere regelmessig - det vil sikkert få deg til å føle deg bedre. Det er noen som har det veldig mye bedre på ren vegetarkost - hvis du velger en slik løsning bør du få hjelp til å sette sammen en kost som inneholder de næringsstoffene du trenger.

Ellers markedsføres et utall av dietter som skal være helsebringene - personlig tror jeg mer på enkle grep som de jeg har skissert. Du kan vel også snakke med legen din om andre muligheter til å finne ut hvordan du skal føle deg bedre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44579-steinalderdiett/#findComment-168708
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...