Gå til innhold

Ny skala for HbA1c ?


emilie321

Anbefalte innlegg

Norge har i år gått over til en ny skala for måling av HbA1c.

Sykehuset bruker visstnok den nye skalaen, mens fastlegen bruker fortsatt den gamle.

Er det noen som vet noe om den nye skalaen?  Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har vistnok ikke stort og si, litt som at legene gikk fra å kalle det blodprosent til å kalle det hemoglobin. Det står litt om det her. http://www.noklus.no/Kursogveiledning/HbA1c_omregning.aspx

Anonymkode: a2ac9...83c

Tusen takk :)

Fant ikke noe omregnins skjema da jeg prøvde å finne det på nettet. Tar sikkert litt tid å lære seg den nye måten, men det går vel inn etterhvert det og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke annen praktisk betydning enn å være en irriterende overgang, tenker jeg. Apparatet de bruker på Norsk Diabetikersenter viser både etter den nye og gamle skalaen. De bruker måleenheten mol/l, ikke % som har vært vanlig i alle år. Dette fordi det visstnok er vanlig å bruke mol/l i mange andre land. Så jeg har fått beskjed om at det er greit og ligge litt på 50-tallet. 63 mol/l tilsvarer 8%. Blir nok en overgangsfase når måleapparater f.eks. på fastlegekontorene byttes ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...