Gå til innhold

Uekte juletre- mer akseptert i dag?


Franzeska

Anbefalte innlegg

For bare 10 år siden, ja kanskje også 5? Så var det ‘helt forbudt’ med plastikk juletre. Jeg er oppvokst på 80-tallet og da var det vel omtrent kun de familiene der ikke alt ‘sto på stell’ som valgte denne løsningen. Husker foreldrene mine snakte litt negativt om å velge plastikk tre fremfor ekte grantre. «Det var jo så viktig med den rette lukten! Og ja det SKAL faktisk drysse litt!»

Nå er jeg selv blitt to barnsmor der begge er under 3 år. Og vi har først i år begynt å tenke på at juletre til jul er ‘et must’, både i år og åren som kommer. Nå er vi derimot, som barneforeldre flest, svært travle i tiden før jul. Særlig de to siste ukene før, hvor juletreet bør begynne å planlegges og fås i hage/hus. Så ja, vi kjenner begge på at et naturtro stort juletre i plast hadde vært utrolig mye lettere på svært mange måter. Og barna vil jo ikke reagere på dette om det er er sånt juletre de er oppvokst med til jul de første leveårene.

MEN vi vet rett og slett ikke om vi ‘tørr’. Vi skal jo ha et par juleselskap der de som kommer er opptatt av juletretradisjonen. Og bare tanken på at de vil rynke på nesen av valget vårt, plager meg litt.

Er det jeg som overtenker her? Er falskt juletre mye mer akseptabelt i dag i 2018 enn set var for bare noen år siden? Vi så nettopp på et ‘best i test’ tre som så helt ekte ut. Hehe, og bare det at de anmelder disse plastikk trærne sier vel kanskje noe om hvor vanlig og akseptert det har blitt?

Hva tenker dere om å velge plastikk juletre?

 

P.s OM vi velger plastikk løsningen, tenkte vi selvfølgelig å kjøpe grantre-luktespray. Bare for å få opp ‘harry-faktoren’ rundt dette valget maksimalt😜☺️

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Franzeska skrev:

For bare 10 år siden, ja kanskje også 5? Så var det ‘helt forbudt’ med plastikk juletre. Jeg er oppvokst på 80-tallet og da var det vel omtrent kun de familiene der ikke alt ‘sto på stell’ som valgte denne løsningen. Husker foreldrene mine snakte litt negativt om å velge plastikk tre fremfor ekte grantre. «Det var jo så viktig med den rette lukten! Og ja det SKAL faktisk drysse litt!»

Nå er jeg selv blitt to barnsmor der begge er under 3 år. Og vi har først i år begynt å tenke på at juletre til jul er ‘et must’, både i år og åren som kommer. Nå er vi derimot, som barneforeldre flest, svært travle i tiden før jul. Særlig de to siste ukene før, hvor juletreet bør begynne å planlegges og fås i hage/hus. Så ja, vi kjenner begge på at et naturtro stort juletre i plast hadde vært utrolig mye lettere på svært mange måter. Og barna vil jo ikke reagere på dette om det er er sånt juletre de er oppvokst med til jul de første leveårene.

MEN vi vet rett og slett ikke om vi ‘tørr’. Vi skal jo ha et par juleselskap der de som kommer er opptatt av juletretradisjonen. Og bare tanken på at de vil rynke på nesen av valget vårt, plager meg litt.

Er det jeg som overtenker her? Er falskt juletre mye mer akseptabelt i dag i 2018 enn set var for bare noen år siden? Vi så nettopp på et ‘best i test’ tre som så helt ekte ut. Hehe, og bare det at de anmelder disse plastikk trærne sier vel kanskje noe om hvor vanlig og akseptert det har blitt?

Hva tenker dere om å velge plastikk juletre?

 

P.s OM vi velger plastikk løsningen, tenkte vi selvfølgelig å kjøpe grantre-luktespray. Bare for å få opp ‘harry-faktoren’ rundt dette valget maksimalt😜☺️

 

 

Plastjuletre har vel være «lov» i mange år. Egentlg er det vel mer «ut» nå pga miljøet.

Anonymkode: 9f963...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var selv særdeles kresen på juletre, som selvsagt måtte være ekte. Et himla styr hvert år, for å finne et fint, passe stort tre. Overrasket meg selv for åtte år siden med å kjøpe plasttre. Av god kvalitet, vel og merke. Det er vel først nå i år vi har spart det inn! ;) Har aldri angret på valget. 

Anonymkode: 309c8...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Franzeska skrev:

Hva tenker dere om å velge plastikk juletre?

P.s OM vi velger plastikk løsningen, tenkte vi selvfølgelig å kjøpe grantre-luktespray. Bare for å få opp ‘harry-faktoren’ rundt dette valget maksimalt😜☺️

Det er da mange som har kunstige trær i dag, så hva andre tenker om det kunne ikke brydd meg mindre. Vil dere ha plasttre så kjøper dere plasttre.

Vi plantet for 13 år siden en del små graner i hagen og disse har nå blitt så store at vi har begynt å ta av dem til juletre, gjorde det første gangen i fjor og du verden så utrolig koselig det var å hente juletreet rett utenfor stuedøra! Vi har bestemt hvilket tre vi skal hente inn i går og jeg gleder meg til siste helga før jul, da blir det juletrehogst i egen hage igjen. ❤️ Vi kjører ekte tre så lenge vi kan for vi liker det best begge to. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Lillemus skrev:

Det er da mange som har kunstige trær i dag, så hva andre tenker om det kunne ikke brydd meg mindre. Vil dere ha plasttre så kjøper dere plasttre.

Vi plantet for 13 år siden en del små graner i hagen og disse har nå blitt så store at vi har begynt å ta av dem til juletre, gjorde det første gangen i fjor og du verden så utrolig koselig det var å hente juletreet rett utenfor stuedøra! Vi har bestemt hvilket tre vi skal hente inn i går og jeg gleder meg til siste helga før jul, da blir det juletrehogst i egen hage igjen. ❤️ Vi kjører ekte tre så lenge vi kan for vi liker det best begge to. :) 

Det hørtes koselig ut :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det er langt mer akseptert med plast nå enn tidligere.

 

Kunne ikke tenke meg plast selv, men ser ikke HELT bort fra at jeg kan endre standpunkt her, særlig om det blir mer allergier i familien eller andre hensyn å ta. 

 

Synes ikke det er mye styr med å få juletreet i hus, det er litt mer styr å bli kvitt det etter jul. Men nå samler jo kommunen inn juletrær i begynnelsen av januar, det er kjempegreit. Og pynten har vi jo, supplerer bare litt i ny og ne, selv om det ikke trengs.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig dere pleier å gjøre det til jul.

Alt er ikke så mye å tenke på synes jeg.

Det er bare å slå til  synes jeg om det er et godt tilbud og man har penger til overs. (I vår tid tror jeg plastkvalitetene er noe annerledes slik som enkelte kjøleskap osv. m.h.p.nedbrytbarhet i natur.)

Man slipper jo små innsekter som følger med et naturtro tre  ( har aldri sett dem selv)

Jeg tilbringer selvvalgt alenejul men har alt kjøpt julegave til meg selv ( en haug med underbukser som jeg alt har kokt på komfyren og noen gode sokker som jeg håper er store nok) og skal kose meg med litt lesing, god mat og strikketøy( en lang vest).

Også følger jo sølvguttene og nyttårshopprenn om man skulle være i "sportsinteressertmodus."

Tenker på alle som ikke har det så lett i dag som oss ,men håper stadig på en jul i "fredens tegn" for alle.! Også barnas jul selvsagt!

Anonymkode: 565c3...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så koselig dere pleier å gjøre det til jul.

Alt er ikke så mye å tenke på synes jeg.

Det er bare å slå til  synes jeg om det er et godt tilbud og man har penger til overs. (I vår tid tror jeg plastkvalitetene er noe annerledes slik som enkelte kjøleskap osv. m.h.p.nedbrytbarhet i natur.)

Man slipper jo små innsekter som følger med et naturtro tre  ( har aldri sett dem selv)

Jeg tilbringer selvvalgt alenejul men har alt kjøpt julegave til meg selv ( en haug med underbukser som jeg alt har kokt på komfyren og noen gode sokker som jeg håper er store nok) og skal kose meg med litt lesing, god mat og strikketøy( en lang vest).

Hvorfor har du kokt underbuksene?

Anonymkode: 9f963...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

en haug med underbukser som jeg alt har kokt på komfyren

Anonymkode: 565c3...1c0

Har du ikke vaskemaskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargestoffejne. Også hvite. Fullt av fargestoff. Bare se når du skyller ut gryten. Allergi. Veldig kløe.Veldig ubehagelig og vanskelig å konsentrere seg om annet enn å finne et sted å skifte. Må kokes før bruk. Slik har det vært i mange år. Jeg tror min farmor måtte gjøre det samme. 

Unntatt de man får kjøpt på apotek, men de er jo dyrere og tåler  langt i fra 50 vask som de apoteket helt uoppfordret opplyser.

Man er mye produkt av sin tid tror jeg. I vår tid omgir vi oss med mye allergikildrr for mange av oss som vi må bli flinkere til å leve med kanskje.

 

 

Anonymkode: 565c3...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg har vaskemaskin men hver farge for seg ( sorte og hvite)og da ble ikke antallet så mange også er det litt morro for det er ikke lite farge  og kløpotensiale som kommer ut. Litt usikker på om vaskemaskin virkelig kan gjøre denne jobben

Anonymkode: 565c3...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallfall mer vanlig med kunstige juletrær nå, og det i seg selv gjør det jo mer akseptabelt vil jeg tro. Dessuten har det kommet flere finere varianter enn det som var til salgs før, men man må nok litt opp i pris for at de skal se ålreit ut. 

Det er litt høna og egget-diskusjon hva som kom først av utbredelsen av kunstige juletrær og juletrepynting 1. desember, men det har jo en sammenheng. 

Jeg selv derimot er fast bestemt på å forsette med ekte gran, med åpning for endring hvis det skulle bli allergikere i familien eller jeg om mange år ender opp i en leilighet høyt oppe. Hittil har jeg kunnet dratt juletreet inn (eller enda viktigere: UT!) rett fra inngangsdøra og inn i første etasje. 

For meg er ikke ekte juletre inn/ut noe styr, og jeg klarer ikke å se den voldsomme tidsbesparingen ift kunstig. Ja, mer støvsuging, men slipper jo også å pakke ned og lagre plasttre. 

Lukten er deilig, og jeg har aldri skjønt hvorfor småkryp i treet skal være avskrekkende. Som barn var vi alltid i farfars skog og hogde juletre, og det er sikkert enda flere kryp i dem enn i trær fra plantefelt. 😁 Uansett - jeg har hatt ekte trær hele livet, så evt kryp er jo ikke noe nytt. Og dessuten er det jo hyggelig at man ikke er alene i jula 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lillemus skrev:

Vi plantet for 13 år siden en del små graner i hagen og disse har nå blitt så store at vi har begynt å ta av dem til juletre, gjorde det første gangen i fjor og du verden så utrolig koselig det var å hente juletreet rett utenfor stuedøra! Vi har bestemt hvilket tre vi skal hente inn i går og jeg gleder meg til siste helga før jul, da blir det juletrehogst i egen hage igjen. ❤️ Vi kjører ekte tre så lenge vi kan for vi liker det best begge to. :) 

Hyggelig påfunn :) Og vil tro trærne vokser seg pene når de bevisst er plantet med formål juletre.

Som barn hogde vi tre i farfars skog, og best sjanse til å finne pene trær var i «kraftgata» som gikk gjennom skogen. Ellers hadde trærne ofte vokst opp for tett inntil andre trær og busker og da blir de lett litt rare når man tar dem ut av skogen og inn i huset  

Der jeg bodde før hadde jeg naturtomt som skrånet nedover. Det var mest furu og lyng, men også et par grantrær jeg hadde sett meg ut til juletre, bare de ble store nok (ca 3,5 m i daværende stue). Omsider kunne det første av dem felles, men det treet som hadde sett så pent ut i «skogen» ble jaggu meg det styggeste juletreet jeg noen sinne har hatt! Hahaha! Flere av greinene lå ned bortover gulvet, og jeg brukte grønn hobbyståltråd for å binde dem opp. 😂 Herrejemini. Jaja, vi fikk iallfall det vi hadde betalt for! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, morsan skrev:

Hyggelig påfunn :) Og vil tro trærne vokser seg pene når de bevisst er plantet med formål juletre.

😂😂😂 Ikke akkurat. De var i utgangspunktet plantet for å bli en slags skjerming mot veien, men det har vi gått bort fra så nå tar vi dem til juletre. Det vi hadde i fjor så virkelig ikke ut - jeg lo av det hele julen. Det vi har bestemt oss for i år har en gang fått en kakk av traktoren i forbindelse med snøbrøyting, men om vi kutter det litt oppå stammen og ikke helt nederst så tror jeg det kan bli en morsomt lite juletre. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Plastjuletre har vel være «lov» i mange år. Egentlg er det vel mer «ut» nå pga miljøet.

Anonymkode: 9f963...33d

Så for de som bryr seg om miljøet er tesla inn og et plasttre ut? Tror det bør være motsatt teslaen gjennom levetiden må være minst 10'000 ganger værre for miljøet enn et plasttre gjennom sin levetid, men jeg kjenner ingen folk så vet ikke hva bermen mener, men jeg ser mye mer "ned" på tesla folk, enn "plast-tre-folk, om jeg skulle møte noen. Men det er meg, sikkert delte meninger, klima eliten elsker jo å fly fly også, så ikke godt å forstå seg på disse folkene

Anonymkode: f7261...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var selv særdeles kresen på juletre, som selvsagt måtte være ekte. Et himla styr hvert år, for å finne et fint, passe stort tre. Overrasket meg selv for åtte år siden med å kjøpe plasttre. Av god kvalitet, vel og merke. Det er vel først nå i år vi har spart det inn! ;) Har aldri angret på valget. 

Anonymkode: 309c8...c50

jeg elsker plasttreet mitt som jeg kjøpte på ikea i forfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så for de som bryr seg om miljøet er tesla inn og et plasttre ut? Tror det bør være motsatt teslaen gjennom levetiden må være minst 10'000 ganger værre for miljøet enn et plasttre gjennom sin levetid, men jeg kjenner ingen folk så vet ikke hva bermen mener, men jeg ser mye mer "ned" på tesla folk, enn "plast-tre-folk, om jeg skulle møte noen. Men det er meg, sikkert delte meninger, klima eliten elsker jo å fly fly også, så ikke godt å forstå seg på disse folkene

Anonymkode: f7261...964

Ja, det påstås at plasttre ikke er bra for miljøet. Jeg vet ikke hvem man skal tro på i våre dager.

https://forskning.no/miljo-allergi-insekter/forskere-advarer-mot-kunstig-juletre/379900

Anonymkode: 9f963...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...