Gå til innhold

Tror dere at det er for få lavterskeltilbud til de som sliter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alt er ikke så lett å forstå hvor tid og ressurser blir av synes jeg. Det diskuteres mye og av diskusjonen kan det virke som at hjelpen ikke er langvarig nok eller at det stadig er grupper som faller utenfor uten at dette problematiseres. Man aksepterer bare at lovbestemte rettigheter ikke innfris.

 

Anonymkode: 8759d...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror mange kunne hatt godt av en større bredde innen lavterskeltilbud. Det aller beste tilbudet jeg har benyttet er ett åpent dagsenter. En dag i uka, ingen henvisning, ingen krav om noe sykdom eller noe. Bare å møte opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kommunen våres fins det bare samtaler og kurser. Jeg få bare alle tre uker en samtale. Jeg gå ellers til fastlegen. Jeg hadde flere episoder hvor jeg var suicid svart nær. Det er ikke mye men bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er svært store variasjoner. Jeg bor et sted hvor det nå er ulike tilbud som dekker et større spekter av målgrupper. Noe har mer brukerstyring og har ikke noe terapifokus/helsepersonell ansatt. Andre tilbud har det og ikke så mye brukerstyring, men fokuset på å få også de dårligere brukerne i aktivitet har økt betraktelig igjennom de siste årene. Dessverre er nok dette ekstremt varierende fra kommune til kommune. Jeg vet at Fontenehus er på frammasj flere steder i landet - et mer arbeidsrettet tilbud. Anbefaler en titt på fontenehuset.no - dette er et tilbud mange har veldig nytte av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det et meget bra lavterskel tilbud for mennesker som sliter psykisk. Trenger ingen henvisning, bare til å møte opp. Det er 3 kommuner som har slått seg sammen for å drifte dette senteret. Noe som gjør at det er lange åpningstider 4 dager i uka og 2 dager med noe kortere åpningstid. Det serveres lunsj 4 dager i uka og middag 5 dager i uka (til en rimelig pris)  Det er også mange typer aktiviteter, både på huset og utenfor. Vi har dessuten en minibuss som vi ofte drar på turer med.  Av de som er ansatt, så er noen fagfolk og noen ikke. Et utrolig bra senter.

Uten dette senteret hadde nok ikke jeg greid meg uten innleggelse i så mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.12.2018 den 16.43, emilie321 skrev:

Her jeg bor er det et meget bra lavterskel tilbud for mennesker som sliter psykisk. Trenger ingen henvisning, bare til å møte opp. Det er 3 kommuner som har slått seg sammen for å drifte dette senteret. Noe som gjør at det er lange åpningstider 4 dager i uka og 2 dager med noe kortere åpningstid. Det serveres lunsj 4 dager i uka og middag 5 dager i uka (til en rimelig pris)  Det er også mange typer aktiviteter, både på huset og utenfor. Vi har dessuten en minibuss som vi ofte drar på turer med.  Av de som er ansatt, så er noen fagfolk og noen ikke. Et utrolig bra senter.

Uten dette senteret hadde nok ikke jeg greid meg uten innleggelse i så mange år. 

Vi har bare sukepleieren. Fint at du har sånn et tilbud. Kanskje kommunen gjør snart mer. Jeg håper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...