Gå til innhold

Gravid og bakteriell vaginose?


Gudrun22

Anbefalte innlegg

Jeg er 35 år og gravid i uke 9+3. 

For et par uker siden merket jeg at underlivet mitt begynte å lukte. Det luktet ikke så fiskeaktig, men det luktet mye. Etter hvert ble det så ille at jeg bestilte time hos lege og fikk en resept på Zidoval mot bakteriell vaginose. Jeg var ferdig med 5-dagers kuren for to dager siden, men i går begynte underlivet mitt igjen å lukte. Jeg har ingen utflod.

Kan det være at jeg ikke ble kvitt infeksjonen selv om jeg fullførte kuren?
Kan det være andre grunner til at det lukter mye fra underlivet under en graviditet? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ved bakteriell vaginose (BV) er det en unaturlig sammensetting av bakterier i skjeden. For å stille diagnosen BV skal det foreligge 3 av disse 4 funnene:

  1. Tynflytende, grålig homogen utflod
  2. pH > 4,5
  3. Positive sniff test (fisk lukt, evt ved tilsetting av kalilut))
  4. Karakteristisk mikroskopisk bilde av utflod.

Zidoval er vanlig behandling, men dessverre er det stor tendens til at BV kommer tilbake. Vet du hva som ble påvist ved undersøkelsen hos legen? Det er BV som har karakteristisk lukt. Normalt er lukten fra skjeden sur på grunn av melkesyrebakterier.

Hør med din lege om du evt skal ha en ny kur. Vennlig hilsen Mette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...