Gå til innhold

Hvor mye bruker du på julegaver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er forsiktig med å bruke mye penger på julegaver, pga økonomien. Jeg kjøper kun en liten gave til hver person. Og den kan koste alt fra 39 kroner til 100 kroner. Det meste har jeg funnet på tilbud, dvs at det som jeg kjøpte for 39 kroner koster til vanlig 139 kroner osv. Så gavene ser dyre ut selv om de er billige. En sak er sikkert: Jeg tar ikke noe lån for å kjøpe julegaver. Leser om folk som overdrever totalt. Det er tanken som teller, og ikke prisen. 

Bruker dere mye penger på gaver? 

Anonymkode: c463d...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker dere mye penger på gaver? 

Anonymkode: c463d...f11

Som deg bruker jeg i tråd med innholdet i lommeboken, det er det eneste fornuftige spør du meg :) 

Som deg syns jeg det er trist at mange føler seg presset til å ta opp lån for å kjøpe gaver. Jeg håper flere tøffer seg opp, setter ned foten, og modererer seg i hht det de har råd til. De fleste av oss ønsker ikke egentlig dyre ting, men koselige og gode øyeblikk sammen med glade mennesker. Unntaket er egne barn, så der skjønner jeg at folk strekker seg, men man MÅ ikke blakke seg for å tilfredsstille dem heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er forsiktig med å bruke mye penger på julegaver, pga økonomien. Jeg kjøper kun en liten gave til hver person. Og den kan koste alt fra 39 kroner til 100 kroner. Det meste har jeg funnet på tilbud, dvs at det som jeg kjøpte for 39 kroner koster til vanlig 139 kroner osv. Så gavene ser dyre ut selv om de er billige. En sak er sikkert: Jeg tar ikke noe lån for å kjøpe julegaver. Leser om folk som overdrever totalt. Det er tanken som teller, og ikke prisen. 

Bruker dere mye penger på gaver? 

Anonymkode: c463d...f11

Helt enig med deg. Jeg bruker egentlig alt for mye på julegaver selv, da jeg alltid er så usikker på om det jeg gir er bra nok. Ender noen ganger opp med å kjøpe dobbelt til noen, fordi jeg blir usikker på det jeg kjøpte først. Gleder meg til juleaften er over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nok for mye til julegaver, men jeg låner ikke penger for å kjøpe julegaver. Det jeg derimot gjør, er å begynne tidlig på høsten med å kjøpe inn noen gaver, gjerne hvis jeg finner noe på tilbud. Jeg har dessuten kuttet ut de voksne som jeg ikke er sammen med på julaften. Jeg gir til noen venninner, men da gir jeg ikke så dyre gaver. Den desidert dyreste gaven, blir til min datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker dere mye penger på gaver? 

Anonymkode: c463d...f11

Nja... Mine to søsken og jeg har en usagt grense på 350 - 400,-, i år har jeg sydd noe til dem så jeg er usikker på hva prisen på det egentlig blir, men det er jo ikke gratis med stoff++ heller, har tenkt å kjøpe en liten ting i tillegg da. Har en venninne som bestiller hjemmestrikkede sokker hver jul og det får hun, koster ikke stort + litt godis og småtterier. :) 

Ellers har jeg lite grenser til en spesiell venninne, ungene mine og selvfølgelig kjæresten. Der har jeg nok en tendens til å ta av litt, jeg innrømmer det, men bruker aldri penger jeg ikke har. Er det vanlig å ta opp lån for å kjøpe julegaver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Når det gjelder mine foreldre og søsken bruker jeg like mye som de bruker på meg. 3-400 til søsken og noe mer til foreldre. Til kona kommer det an på hva jeg finner på, så det varierer mye. 

Til barna så kommer det an på hva de trenger. Det varierer også mye.

Jeg vil ikke si hvor mye jeg bruker akkurat i år. 

Jeg tar ikke opp lån for å kjøpe gaver nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg synes det er helt "crazy" å bruke mer enn hva man har råd til. Jeg burde egentlig ikke kjøpt julegaver, men jeg gjør det for å vise folk at jeg setter pris på dem. Men de får kun en billig gave. 

Jeg leste på nettet om de som brukte 4000 kroner pluss på kjæresten i julegave  Til kjæresten så var det liksom ikke noen grensesum å bruke for en del. De ga alt fra reiser osv . Alt for å skjemme bort kjæresten. Hvis de skal holde på sånn så må de ha penger til det. Å ta opp lån til julegaver er bare tull. Jeg blir nesten irritert av å høre om at det kan gå såpass mye over styr at folk må ta opp lån til julegaver. Det er jo ikke det materielle som teller, det er tankene og omsorgen for hveandre. 

Julen er full av kjøpepress. Butikkene tjener godt på det, men jeg kunne ønske at alt det ble forandret til at gaver ikke var tilstede i julen, men heller tid og omsorg. Jeg tenker vel spesiellt på de som har lite penger, og føler på presset. 

Fint å se at dere er enig i det med julegavegavekjøp. Det går lett over styr for noen. Har lest i aviser om folk som er oppgitte fordi de ikke har økonomi til det, og føler på press. 

Anonymkode: c463d...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker også da min bestemor levde. Hun gruet seg hvert år til julen. For hun hadde knappt med penger. Hun ble ganske deprimert i forkant av hver jul pga det. Familien fortalte at de brydde seg ikke om å få gaver, og at hun ikke måtte kjøpe noe. Men hun klarte ikke å gjøre annet enn å kjøpe noe til oss. Jeg tror mange av de som sliter økonomisk tenker som henne. 

Anonymkode: c463d...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bruke ganske mye på gaver, men har også ganske god råd. Husker en tid da jeg passet på å gjøre gode kjøp og lagde en del selv for å spare penger. Bestemmer meg aldri for pris, og kan hende ender jeg opp med noe i nedre ende av skalaen.

 

Det viktigste er jo ikke prisen, men at man gir noe gjennomtenkt. De fleste blir mer glad for noe personlig, som f.eks. noe hjemmelaget, en gammel bok med personlig hilsen eller en velvalgt spilleliste, enn en dyr pyntegjenstand som ikke treffer. Med andre ord - velvalgte personlige gaver behøver ikke nødvendigvis koste mye i penger.

 

(må korrigere meg selv litt: Ovennevnte "regel" gjelder ikke for egne barn/ungdommer. Men av en eller annen grunn har de ikke de endeløse og dyre ønskelistene jeg hadde i min tid)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg kan bruke ganske mye på gaver, men har også ganske god råd. Husker en tid da jeg passet på å gjøre gode kjøp og lagde en del selv for å spare penger. Bestemmer meg aldri for pris, og kan hende ender jeg opp med noe i nedre ende av skalaen.

 

Det viktigste er jo ikke prisen, men at man gir noe gjennomtenkt. De fleste blir mer glad for noe personlig, som f.eks. noe hjemmelaget, en gammel bok med personlig hilsen eller en velvalgt spilleliste, enn en dyr pyntegjenstand som ikke treffer. Med andre ord - velvalgte personlige gaver behøver ikke nødvendigvis koste mye i penger.

 

(må korrigere meg selv litt: Ovennevnte "regel" gjelder ikke for egne barn/ungdommer. Men av en eller annen grunn har de ikke de endeløse og dyre ønskelistene jeg hadde i min tid)

Ja, jeg vil heller ha noe gjennomtenkt og billig, enn noe dyrere som jeg ikke kan/orker å bruke.

Datteren min har heller ikke den dyre og lange ønskelisten. Hun pleier å bli fornøyd med det hun får, ikke bare fra meg, men fra alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvor mye jeg har brukt på julegaver. 1500 kr ca. Jeg må jo kjøpe en bursdagsgave i tillegg. Jeg holder meg ihvertfall langt under det jeg får ekstra utbetalt i desember. De pengene skal helst på sparekonto. Jeg tror alle får noe de enten ønsker seg eller trenger, men kanskje ikke vet at de ønsker seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting nå lenger. Jeg er ikke glad i gaver verken å gi eller få. Det koster så enormtbogså i dag. Altfor dyrt. Bedre da å spise en hamburger sammen eller ta en brus. 😊

Anonymkode: 1e3a3...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Xtra skrev:

(må korrigere meg selv litt: Ovennevnte "regel" gjelder ikke for egne barn/ungdommer. Men av en eller annen grunn har de ikke de endeløse og dyre ønskelistene jeg hadde i min tid)

Ikke mine heller - jeg er temmelig sikker på at det i mange år sto "Hest" øverst på min ønskeliste... ;) Det har aldri vært spesielt dyre ønsker på mine barns ønskelister, de ønsket seg selvfølgelig halve lekekatalogen da de var i den alderen, men fikk tidlig beskjed om at det var en ØNSKEliste, ikke en BESTILLINGSliste. :) I fjor strikket jeg et par ullsokker i en farge jentungen tidligere på høsten hadde sagt hun ønsket seg og deretter glemt og hun ble kjempeglad da hun pakket opp og har brukt dem mye. ❤️

I år gir jeg noe til kjæresten som jeg gleder meg vanvittig til å gi ham - det ble adskillig dyrere enn jeg trodde, men det er både litt romantisk og noe vi trenger så da så. :) Jeg flytter jo inn til ham til sommeren og da trenger vi nytt navneskilt både ved ytterdøra og på postkassen... 💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ganske mange som jeg kjøper julegave til, ca 20 personer. Så summen ville alltid bli litt stor for meg, fordi jeg har bare en 50 prosent jobb. Men kjøpte billigst mulig pressanger. 

Anonymkode: c463d...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alt koster mer enn skjorta i dag" om jeg får si det så ufint språk. Men man kan jo håpe at årene som kommer kan bli noe bedre for alle. Det er en måned etter jul også og den er ofte tung.

Anonymkode: 1e3a3...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Alt koster mer enn skjorta i dag"

Vi hadde ikke bedre kjøpekraft tidligere.

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

om jeg får si det så ufint språk. Men man kan jo håpe at årene som kommer kan bli noe bedre for alle.

Jeg syntes vi har det bra nå jeg.

Anonymkode: eb2b2...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ca. 6000 kr på julegaver. Det er så mange å kjøpe til når man har «tre familier». Skilte foreldre med ny familie på hver kant + svigerfamilie. Et par venner i tillegg.

Anonymkode: e5b36...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg er kritisk til julegaver overhodet, men jeg leste akkurat i å oss at det var så mange eierløse fritidsbåter i havnene nå som bare måtte fjernes til kommunens kostnad. Fullt brukbare småbåter. Kunne vært flotte julegaver men for kaldt å være på vannet nå selvfølgelig. Tenkte hvordan overflodssamfunnet har sin pris. Men alt er ikke så enkelt. Man behøver bare tenke på sitt eget så forstår man det.

Anonymkode: 1e3a3...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt 2100 kroner i julegaver til ca 20 personer tilsammen. Jeg synes allikevel at jeg har brukt alt for mye penger på det med tanke på økonomien min. Men summen kunne vært verre. Jeg har kjøpt gavene via nettet så frakten kostet litt og den er inkludert i summen.  

Ellers koster julematen og en del andre ting og tang i forbindelse med jul. Jeg må innrømme at jeg var litt oppgitt pga julen i år pga alt det ville koste men men nå er jeg heldigvis så godt som i mål. 

Anonymkode: c463d...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...