Gå til innhold

Vedvarende brun utflod


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 31 år. Gått uten p piller i 9 måneder for å bli gravid.Har kun hatt en mensen etter pilleslutt. Nå har jeg hatt brun utlflod sammenhengende i 12 dager. Er ikke friskt blod, kun brunt i varierende mengde. Dette startet etter en periode det jeg hadde postive eggløsningstester fire dager på rad. Har tatt blodprøver og gynekologisk undersøkelse. Alle prøver innenfor normalen. Vet at det kan ta tid med stabilisering av syklus osv, men denne brune utfloden begynner å bli plagsom og synes det er litt rart med kun en mensen på så mange måneder. Er det noe jeg kan gjøre, bortsett fra bare å vente og se?

Anonymkode: 1006b...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke fått de av legen. Han sa bare at alle verdiene var helt innenfor normalen og ingenting og følge opp. 

Anonymkode: 1006b...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er dessverre umulig å si noe uten å ha de eksakte verdiene. Totalt sett kan prøvene være unormale, selv om de enkelte prøvene er innen normalområdet. Du må forlange å få de eksakte verdiene.

Hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, sender prøvesvar fra blodprøver. Har tatt blodprøver ved to anledninger. 14.09.18 og 07.11.18. Legger ved svar på begge 

 

 

Screenshot 2018-12-11 at 09.24.29.png

Screenshot 2018-12-11 at 09.25.24.png

Anonymkode: 1006b...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Dine prøver med lett forhøyet LH og som er høyere enn FSH er forenlig med tilstanden PCOS, polycystisk ovarie syndrom, en hormonforstyrrelse med sjelden eller manglende eggløsning. Det kan forklare at du har brunlig utflod som tegn på at gammel blod har samlet seg opp i livmoren, men ikke kommer ut ved skikkelig menstruasjon. Ofte kan det være forhøyet mannlig hormon, men det har du ikke. Sannsynligvis fordi du ikke er overvektig, men det blir ren gjetting fra min side. Hav er den vekt og høyde?

Du bør få henvisning til en gynekolog som kan foreta ultralyd av dine eggstokker, Ved PCOS er det mange små eggsekker på eggstokkene. Gynekologen vil vurdere videre behandling som kan bli å få til en skikkelig menstruasjon med Provera i 10-14 dager og så sette i gang eggløsning med legemidler. Hvis du -mot min antakelse- er overvektig, vil vekttap på 3-5 kg kunne gjøre mirakler.

Så godt at jeg fikk se dine prøvesvar, for prøver må ses i sammenheng.

Lykke til videre, det skal nok lykkes å få deg gravid. Vennlig hilsen Mette

PS Grunnen til at du fikk positiv eggløsningstest var den lett forhøyde verdi av LH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! Veldig takknemlig for din tilbakemelding. Jeg er 170 høy og veier ca 65 kilo. Var til ultralyd hos gynekolog i august som ikke sa noe spesifikt om eggstokkene ved undersøkelse, men bør kanskje sjekke dette ut igjen da :) 

Endret av Lavterskel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis dine eggstokker var normale, så har du i prinsipp ikke PCOS, men behandlingen blir den samme. Hva mente gynekologen var årsaken? ble det ikke satt i gang noe for å få skikkelig blødning? Vet du hva ultralyd av livmoren viste? jeg tenker på tykkelse av livmorslimhinnen.

Hvis du hadde vært overvektig, så hadde du muligens hatt flere symptomer (som uren hud, økt hårvekst og økt mannlig hormon i blodprøven).

Kan du få ny time hos gynekolog og få satt i gang eggløsning?

Hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gynekologen sa bare at livmorslimhinnens tykkelse ikke tydet på at noen mensen var på vei ved innvendig ultralyd av livmor. Fikk beskjed om at eggstokkene så fine ut med masse egg på begge sider, men ingen folikler av størrelse som indikerte eggløsning på en god stund. Fikk ikke beskjed om at det var cyster. Ingen medikamenter for å sette igang blødning. Jeg bestiller en ny time hos gynekologen da og håper på hjelp til å sette i gang eggløsning :) 

Anonymkode: 1006b...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Til informasjon:

' masse egg' på begge sider kan være ledd i PCOS. Slike eggsekker/'cyster' er under 1 cm. Ved eggløsning er cystene ca 2 cm. Først ved størrelse over 4 cm er cyster noe man legger vekt på og kontrollerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønner. Da kan det jo tyde på at det er tilfellet. At det de omtalte som «masse egg» egentlig er cyster forenelig med pcos. Bestilt time til ny undersøkelse nå og håper da jeg kan få noe hjelp med eggløsning etterhvert :)

Anonymkode: 1006b...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har da vært hos gynekologen. Hun sa at det var tydelig ved innvendig ultralyd at det var masse små egg på begge eggstokkene, men at det ser ut som det er problemer med å klare og slippe et egg. Ingen egg av størrelse, største follikel 12 mm. Hun ville ikke fastslå PCOS, men sa det var tydelig at jeg trengte litt hjelp til eggløsning. Hun trodde basert på at jeg ikke har hatt ordentlig mensen ennå og hvordan eggstokkene så ut at jeg ikke har hatt eggløsning siden pilleslutt. Fikk resept på Pergotime for å stimulere eggstokkene. Fikk beskjed om at jeg skulle ta de fra syklusdag 3, men har jo ingen syklus med mensen, så litt vanskelig å beregne dette. Bør kanskje beregne fra siste dag med brun utflod da? 

Anonymkode: 1006b...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Du kan starte med Pergotime når som helst. For en ordens skyld ta en graviditetstest rett før du starter. Jeg ville ha startet med en kur med provera 10 mg i 10-12 dager for å fremkalle en blødning, det er godt å få renset ut i livmoren før start med å skape en syklus med eggløsning. Nevnte gynekologen ikke noe om det?

Etter siste pergotime er det sjanse for graviditet, samleie 2-3 ganger i uken er da optimalt. Du kan ikke stole på eggløsningstester. Du kan sjekke med å måle temperatur daglig. Etter eggløsning stiger temp noen streker. Husk at du bør starte med Folat 400 mikrogram, helst minst en måned før evt graviditet. Hvis du ikke har startet på folat vil jeg foreslå:

  1. Folat
  2. Provera 10 mg i 12 dager
  3. Det kommer da sannsynligvis en blødning
  4. På dag 3 etter blødningen startet du med pergotime
  5. Pergotime i 5 dager

Lykke til, hilsen Mette

PS fortell om resultatet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende informasjon. Nei, Provera ble ikke nevnt. Siden jeg har hatt brun utflod tolket hun det som en slags mensen tror jeg. Jeg presiserte tydelig at det ikke var noe friskt blod som ved en skikkelig mensen, men hun sa det var ok.. Har tatt Folat i flere måneder allerede. Startet med dette da jeg startet prøving, så har kanskje blitt vel mye Folat nå da. 

Bør jeg be om Provera likevel eller kan jeg nå da bare starte rett på Pergotime? Tar en graviditetstest for sikkerhets skyld i morgen :)

Anonymkode: 1006b...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det kan ikke bli for mye folat, det er jo erstatning for at det er lite i den kost vi bruker. Ta en test og start så bare med pergotime, lykke til. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...