Gå til innhold

sirkelsag noen tips


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hei!

Når jeg kutter plater, så har jeg brukt det jeg har, vanlig sag, vibrerende sag for å lage spor, og her og der, litt stikksag.

Men jeg ønsker meg bedre verktøy, og kunne tenke ønske meg en sirkelsag, har noen her noen erfaring?

Jeg vil ikke ha i proffklassen, men en som er ok, og som gjøre skjæring av plater bedre enn med de redskapene jeg har nå.

Jeg ser det er ganske så stor prisvariasjon, jeg vil helst ha noe som ikke er så dyrt, men jeg vil gjerne ha en sag som kutter store plater rett.

Takknemmelig for tips og andres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, kupton skrev:

Hei!

Det var en hyggelig pris, skal se om den fins i noen butikker, ellers bestiller jeg, men jeg tror jeg trenger styringsskinne, dette pleier være mulig sette på. Har du selv erfaring med at du er fornøyd med denne?

Ser at sagdybde er nesten 3 ganger så stor som en av Bosch av samme type, det er en fordel med redskaper som kan gjøre flere ting, den veier mer, men igjen, den skal jo ligge på et plant underlag, så da gjør nok ikke det så mye.

Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en billig på jula. Den har ikke batteri da, så du må ha en stikkontakt i nærheten. Ofte er problemet at billigverktøy ikke har særlig kraft. Jeg hater f.eks drillen min, selv om det er bosch, for jeg er vant med en kraftig makita og hilti. Men det er gjerne batteriet som gjør at det ikke har nok kraft så skal man ha noe billig er det egentlig best med kabel. Så har nok nesten sagbladet mer å si enn selve saga. Et sløvt sagblad lager fliser.

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Trine skrev:

Jeg kjøpte en billig på jula. Den har ikke batteri da, så du må ha en stikkontakt i nærheten. Ofte er problemet at billigverktøy ikke har særlig kraft. Jeg hater f.eks drillen min, selv om det er bosch, for jeg er vant med en kraftig makita og hilti. Men det er gjerne batteriet som gjør at det ikke har nok kraft så skal man ha noe billig er det egentlig best med kabel. Så har nok nesten sagbladet mer å si enn selve saga. Et sløvt sagblad lager fliser.

Hei!

Jeg har litt samme erfaring med batteridrevne verktøy, så både stikksag og vibreringssag har ledning...noe jeg er fornøyd med

Jeg er også misfornøyd med drillen min, fra Bosch, fikk den i gave..kunne ikke si annet enn takk, men jeg så straks at denne hadde store begrensinger for min bruk, men jeg bruker den, da den har lang lading, har en til, så da har jeg liksom det jeg trenger på drillfronten.

Snekrer ikke så mye, men kapper jo til et og annet, og i dag kappet jeg til noen hylleplater fra noen tjukke plater belagt med en type lakk, og da straks savner man bedre verktøy, når det blir større og lengre flater, og man ikke vil ha hakk og fliser. 

Hvilket merke kjøpte du? Som sagt syns jeg ledning er helt uproblematisk,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg har litt samme erfaring med batteridrevne verktøy, så både stikksag og vibreringssag har ledning...noe jeg er fornøyd med

Jeg er også misfornøyd med drillen min, fra Bosch, fikk den i gave..kunne ikke si annet enn takk, men jeg så straks at denne hadde store begrensinger for min bruk, men jeg bruker den, da den har lang lading, har en til, så da har jeg liksom det jeg trenger på drillfronten.

Snekrer ikke så mye, men kapper jo til et og annet, og i dag kappet jeg til noen hylleplater fra noen tjukke plater belagt med en type lakk, og da straks savner man bedre verktøy, når det blir større og lengre flater, og man ikke vil ha hakk og fliser. 

Hvilket merke kjøpte du? Som sagt syns jeg ledning er helt uproblematisk,

Plater som er lakkert, er en utfordring. Ser for meg at man bør bruke et finere blad da, for å unngå at det fliser. Jeg har splittet noen terassebord for hånd og da har jeg savnet fusesag. Å kappe treverk på langs, er en tålmodighetsprøve og det er nok bare fordi jeg er sa sta, at jeg ikke ga opp. Jeg tror det er Meec, den jeg har. Ligner litt på denne, bortsett fra at jeg ikke har laserlys

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/sager/elektriske-sirkelsager/sirkelsag-020058/

Jeg har bare brukt den til å kappe spon- og kryssfinérplater, så kappet har ikke vært sånn kjempe nøye. Men som sagt, der tror jeg det handler mer om sagbladet.

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Trine skrev:

Plater som er lakkert, er en utfordring. Ser for meg at man bør bruke et finere blad da, for å unngå at det fliser. Jeg har splittet noen terassebord for hånd og da har jeg savnet fusesag. Å kappe treverk på langs, er en tålmodighetsprøve og det er nok bare fordi jeg er sa sta, at jeg ikke ga opp. Jeg tror det er Meek, den jeg har. Ligner litt på denne, bortsett fra at jeg ikke har laserlys

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/sager/elektriske-sirkelsager/sirkelsag-020058/

Jeg har bare brukt den til å kappe spon- og kryssfinérplater, så kappet har ikke vært sånn kjempe nøye. Men som sagt, der tror jeg det handler mer om sagbladet.

Hei!

Mener du kapp og gjærsag, når du skriver fusesag? Jeg har brukt kapp og gjærsag til større plank, men i dag kuttet jeg plater.

Pga av at det skulle se nogenlunde ut, selv om det bare var brede plater til hyller i en bod, så bruke jeg vibrasjonssag, til å lage spor, og en god sag til det siste, det gikk ok. Jeg har gode sagblad. Jeg brukte bare rester av et skap jeg hadde demontert, til å lage disse hyllene, det var altså ikke så nøye, men når man står der og kapper så vil man jo helst ha det rett og flisefritt, men litt sandpapir gjorde susen på slutten,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Mener du kapp og gjærsag, når du skriver fusesag? Jeg har brukt kapp og gjærsag til større plank, men i dag kuttet jeg plater.

Pga av at det skulle se nogenlunde ut, selv om det bare var brede plater til hyller i en bod, så bruke jeg vibrasjonssag, til å lage spor, og en god sag til det siste, det gikk ok. Jeg har gode sagblad. Jeg brukte bare rester av et skap jeg hadde demontert, til å lage disse hyllene, det var altså ikke så nøye, men når man står der og kapper så vil man jo helst ha det rett og flisefritt, men litt sandpapir gjorde susen på slutten,

 

Nei, bordsirkelsag ser jeg at den også kalles. Til plater er det nok sirkelsag eller dykksag som er best.

Ja, det er klart man vil ha det rett og fliesefritt. Jeg hadde tenkt jeg skulle lage ny port i sommer for den jeg har er egentlig litt provisorisk. Måtte få opp noe ganske raskt. Men hver gang jeg satte meg ned for å finne ut hva jeg trengte, stoppet det helt opp for meg. Jeg er ikke noe god til å planlegge og finne ut hva jeg trenger av materiale. Jeg får kanskje gjøre et nytt forsøk til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Trine skrev:

Nei, bordsirkelsag ser jeg at den også kalles. Til plater er det nok sirkelsag eller dykksag som er best.

Ja, det er klart man vil ha det rett og fliesefritt. Jeg hadde tenkt jeg skulle lage ny port i sommer for den jeg har er egentlig litt provisorisk. Måtte få opp noe ganske raskt. Men hver gang jeg satte meg ned for å finne ut hva jeg trengte, stoppet det helt opp for meg. Jeg er ikke noe god til å planlegge og finne ut hva jeg trenger av materiale. Jeg får kanskje gjøre et nytt forsøk til sommeren.

Hei

Ok, jeg vurderte først skaffe meg en bordsirkelsag, men så tenkte jeg kanskje like greit med en sirkelsag, 

Rart det stoppet opp for deg når det kom til planlegging...for meg pleier rent fysisk arbeide også planleggeing gå utmerket, men jeg kan imidlertid prokastinere en del ting, jeg er da klar over at jeg prokastinerer, det hjelper jo, men dette er gjerne arbeidsoppgaver jeg har sterk vegring mot å gjøre. Jeg har merket meg at det gjerne kommer når noe blir følsomt, 

Jeg finner heller ikke ord å beskrive hvorfor jeg utsetter visse ting, som om alt blir kaos, når det blir for følsomt, jeg vet ikke...

Jeg kan også få en slik fysisk stopp når jeg blir mast på, pushet eller terrorissert med mange ord og forklariger, som fort blir kaos.

Hva kan det skyldes at du ikke greier selve planleggingen av en oppgave du fint kan mestre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei

Ok, jeg vurderte først skaffe meg en bordsirkelsag, men så tenkte jeg kanskje like greit med en sirkelsag, 

Rart det stoppet opp for deg når det kom til planlegging...for meg pleier rent fysisk arbeide også planleggeing gå utmerket, men jeg kan imidlertid prokastinere en del ting, jeg er da klar over at jeg prokastinerer, det hjelper jo, men dette er gjerne arbeidsoppgaver jeg har sterk vegring mot å gjøre. Jeg har merket meg at det gjerne kommer når noe blir følsomt, 

Jeg finner heller ikke ord å beskrive hvorfor jeg utsetter visse ting, som om alt blir kaos, når det blir for følsomt, jeg vet ikke...

Jeg kan også få en slik fysisk stopp når jeg blir mast på, pushet eller terrorissert med mange ord og forklariger, som fort blir kaos.

Hva kan det skyldes at du ikke greier selve planleggingen av en oppgave du fint kan mestre?

Ja, hvis jeg blir mast og får for mye informasjon som jeg ikke engang har bruk for, blir det bare kaos og da blir jeg stressa og irritert.

Grunnen til at jeg ikke klarer å planlegge er fordi det er så mye forskjellig jeg trenger. Jeg er generelt veldig dårlig på planlegging, det er ikke unormalt hverken ved asperger eller adhd. Og så fort det dukker opp noe jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre, det kan være så enkelt som om jeg bare skal dra på Monter borti gata her, eller om jeg skal kjøre helt til Byggmax, som er billigere, så stopper det opp. Også kommer hundene og vil ha oppmerksomhet og plutselig er jeg på plenen og kaster ball. For å kaste ball er så mye lettere enn å regne ut hvor mange hullplater jeg trenger, og hvilke skruer og hengsler og om jeg bør bore ned en stolpesko til. Også prøver jeg å måle, men så skal man legge til litt, eller helst kanskje trekke ifra litt, også blir det for mange tall. Også tenker jeg at den funker jo, den porten jeg har. Den må bare jevnlig forsterkes litt her og der.

Jo, også er jeg redd for å gjøre feil for jeg er perfeksjonist, men helt uten evne til å gjøre noe som helst perfekt, og da er det tryggere å ikke gjøre noe, så da går jeg heller en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...