Gå til innhold

Tvangstanker og depresjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med tvangstanker men har fått diagnosen depresjon. Psykiater mener når depresjonen letter så vil tvangstankene avta. 

Jeg føler selv at det er tvangstankene som gjør meg deprimert. 

Jeg har tvangstanker om at jeg er redd for å skade/ta livet av noen jeg er glad i. Når angsten er tilstede er jeg redd for å bli gal. 

Jeg vet at det er irrasjonelle tanker men er veldig plaget og på de værste dagene bare gråter jeg! 

Jeg vet at måten å bli kvitt tankene er å akseptere tankene og ikke gi de oppmerksomhet. Er det noen som har noen gode tips? 

Det er mange tråder om dette, men alle er gamle.

Anonymkode: edb5e...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva kom først? Hadde du disse tankene også før du ble deprimert?

Uansett: Begge tilstander kan behandles med SSRI. Ofte med større doser når en har tvangstanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kupton skrev:

Hva kom først? Hadde du disse tankene også før du ble deprimert?

Uansett: Begge tilstander kan behandles med SSRI. Ofte med større doser når en har tvangstanker.

Jeg hadde først disse tankene i forbindelse med depresjon i 2016 og ble helt kvitt det, trodde jeg aldri kunne bli redd for det samme igjen. Og det føltes som de ble mer sann når de kom tilbake og satt meg helt ut! 

Denne gangen kom de depressive symptomene først og da jeg startet på cipralex utløste det tvangstankene igjen. 

Fant ut jeg ikke tåler den medisinen så godt så begynte nå på ssnri. 

Leste at det tar lengre tid med behandling for tvangstanker enn depresjon. 

Anonymkode: edb5e...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...