Gå til innhold

Angst og Tinnitus


Alex12345

Anbefalte innlegg

Hei

For 5 år siden merket jeg en relativt høy pipelyd i øret mitt. Jeg ble utrolig stressa og det holdt meg våken et par netter. Jeg stresset over dette en god stund, men plutselig en dag roet angsten seg. Pipingen har vært der siden men den har ikke plaget meg fordi jeg har klart å ikke fokusere på den. Nylig var jeg på en konsert og da jeg kom hjem merket jeg at lyden var MYE høyere. Dette skjer hver gang jeg er på konsert og vanligvis stresser det meg ikke fordi jeg vet at pipingen blir lavere igjen. Men akkurat denne gangen lot jeg det stresse meg. Tanker som "tenk om lyden ikke blir lavere igjen" gikk igjen. Dette gjorde at jeg begynte å søke opp tinnitus på nettet. Dette var veldig dumt av meg. Jeg fant artikler om folk som sleit VELDIG mye, folk som hadde tatt sitt eget liv på grunn av det og folk som var deprimerte i flere år på grunn av piping i øret. Å lese dette gjorde meg bare enda mer stresset. Dagen etter var pipelyden tilbake til det lave volumet det har vært de siste årene. Men jeg stresser fortsatt. Jeg klarer ikke stoppe å fokusere på lyden og det gjør at den oppleves høyere. Jeg klarer ikke slutte å bekymre meg over at det kan bli verre. Jeg er ganske stiv i skuldrene, mulig dette forverrer det. Men nå etter jeg har blitt så fokusert på det igjen har jeg sluttet å høre på musikk, jeg har lastet ned en decibel måler på telefonen og sjekker hele tiden om lydnivåene er "trygge". Jeg er helt besatt av det nå og det er så utrolig slitsomt. 
Noen med lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har ikke liknende erfaringer,jeg har nok hatt pipelyd i øret etter en konsert og så har det gått over. Etter det du skriver så virker det som det er angsten som spiller deg et puss mer enn at det er noe reelt.

Ulempen med å google etter ulike helsetilstander er at google henvender seg ikke direkte til den som søker på de ulike symptomene.

Som du selv sier så finner man artikler om temaet om folk som sliter veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google er en hensynsløs lege. Jeg vil anbefale deg å få deg en utredning - ikke fordi jeg tror du er alvorlig syk, men fordi det finnes hjelp. Også er det aspektet med å få litt sinnsro rundt det hele. 

Anbefaler ørepropper på konsert - det finnes en type med et filter. Disse demper uten å ødelegge lydbildet. Stort sett har de det der de selger musikkutstyr :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...