Gå til innhold

Hvor psyke er dere som går på DPS?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor psyk vil du si du er? Hvordan er livskvaliteten din? Hvordan ser en gjennomsnittelig dag ut for deg?

Har du f.eks jobb, venner, samboer og et sosial liv?

Anonymkode: 33a7e...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hender at jeg i perioder ligger mye i sengen, isolerer meg selv og ikke orker å gjøre særlig mye. Da kan en dag være slik:

Stå opp, spise frokost, sminke meg (går omtrent ikke ut døra hvis ikke), dra til skole/uni et par timer (færre timer enn jeg burde), rett hjem til sengen, spise middag, eventuelt spise kveldsmat og i ny og ne dusje. I helgene ligger jeg bare i sengen, bortsett fra når jeg spiser frokost og middag. Det hender ofte at jeg dropper skolen/uni for å ligge i sengen hele dagen. I slike perioder leser jeg ikke på fagene jeg har utenom de timene jeg kaver meg på skolen. 

Vanligvis, når jeg ikke er i en ekstra dårlig periode er dagene slik:

- stå opp, spise frokost, sminke meg, dra på skole/uni de timene jeg skal (men går ikke fulltid), drar hjem, ligger som regel i sengen brorparten av dagen, lager middag, jobber kanskje litt med fag, spiser kveldsmat og dusjer (dusjer vanligvis annen hver dag). Det hender også i ny og ne at jeg er med venner på ettermiddagene, men det er sjeldent. I helgene er jeg vanligvis med venner, går på fest eller på byen eller noe i den duren. Drikker nok i overkant mye alkohol på fest, og det er ikke uvanlig at jeg ikke husker hele kvelden. Vanligvis gjør jeg ikke noe veldig dumt, så det er ikke et stort problem. 

Har ikke veldig mange venner, men jeg har noen gode. Jeg som regel invitert på fest/vorspiel gjennom dem, og jeg må ofte tvinge meg selv til å bli med. I det siste har jeg vært lite sosial, fordi alle har hatt sitt å drive på med. Sliter med å ta intiativ, så jeg er litt mer alene enn det menneskene rundt meg er. 

Jeg vil ikke si at jeg er ekstremt syk akkurat, men min subjektive livskvalitet er veldig lav. Som regel hater jeg meg selv, føler at andre hater meg og er ekstremt var for avvisning. Føler som regel en ekstrem tristhet hvis jeg føler at jeg blir avvist eller mislikt. Generelt sett har jeg et ustabilt og intenst følelsesliv som gjør livet mitt veldig vanskelig. Føler meg veldig ensom og jeg føler alltid at det er noe som mangler, et hull jeg aldri klarer å fylle. I tillegg har jeg problemer med å spise, så jeg er undervektig og underernært av den grunn. Noe som gir meg et lavere energinivå. Så sett fra et utenforperspektiv er livet mitt sånn noenlunde greit, men på innsiden har jeg det ofte veldig vanskelig. Har tidligere prøvd å løse problemene mine med selvskading og selvmordsforøsk, og min subjektive livskvalitet er lav. 

Anonymkode: a16e2...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg kan jo svare fra hvordan livet mitt var da jeg først søkte hjelp.

Søkte hjelp pga reaktive depresjoner gjennom mange år og bulimi.

Jeg hadde høyt fravær på videregående, og jeg har byttet jobb utallige ganger. I ettertid innser jeg at jeg har hatt hypomane faser. Jeg visste ikke det da, jeg tenkte bare at jeg var «rar» eller «unormal» og prøvde å døyve smerten med mat.

Nå er jeg i slutten av 30-årene.

Har gått på polikliniske samtaler på dps i 3,5 år som ikke har gitt meg en dritt. Dette pga ekstremt mye utskiftning av behandlere og bytte av poliklinikker. Så jeg vet ikke om jeg er den rette til å svare siden dette har påvirket sykdomsbildet mitt i en vesentlig verre retning. Har fått fire diagnoser hvor jeg kun kjenner meg igjen i den ene. Bipolar.

Hverdagen. Joa. Jobb. Masse jobb, har jobba i 17 år. 100% mesteparten av tida, men sykemeldt, permisjoner (barn) sykemeldt igjen, gradert, og nå de siste årene såpass dårlig, innleggelser, at sykemeldingsprosenten ble høyere og høyere, og det ble aap. 

Føler jeg virkelig har sporet av nå. Unnskyld.

For å virkelig svare på spørsmålet ditt: På papiret har jeg jobb, men i praksis ikke. Livskvaliteten min har vært helt jævlig, men nå ser det faktisk ut som det lysner litt (bank i bordet!!). Jeg er gift med en god og stabil mann. Det sosiale livet har stagnert veldig etter jeg falt ut av arbeidslivet. Jeg kjemper og kjemper for å komme inn igjen, men det er krefter (og hurper) som kjemper imot 😢

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er psyk når jeg er psyk - altså har en episode forårsaket av min bipolare lidelse. I hovedsak depresjon, men noen ganger også blandet, og ved de siste kan jeg bli selvdestruktiv (suicidal). Men jeg har fysiske utfordringen som kan gå utover den generelle livskvaliteten min. Tidvis føler jeg at mesteparten av tida går med til å få behandling/bare takle sykdom. Jeg har migrene et par-tre ganger i mnd. Jeg blir også fortere sliten enn normalen, dagsformen kan svinge veldig - noe jeg og relevante personer rundt meg må akseptere. Om jeg blir dårlig, isolerer jeg meg lett og feiler å møte til avtaler/avlyser dem fordi jeg bare ikke orker. Fikser ikke å være sosial, spiser dårlig osv. Ting som er bra for meg: Jeg har kommet bort fra selvskading som ikke har tilknytning til sykdomsepisoder. Dvs. ikke skade meg som en skakkjørt mestringsstrategi om jeg blir vippet av pinnen eller bare føler at jeg forakter meg selv. Alkohol har jeg og klart å kutte ut; jeg rører det ikke og har klart meg uten Antabus i lang tid. Dette var vanskeligere enn å slutte å røyke! Merker at ting jeg har jobbet med i fysioterapi/trening faktisk har hjulpet svært mye i en rehabiliteringsprosess.  

Nettverket mitt er ikke stort, men det er bedre å ha noen få virkelig nære venner enn et tonn med bekjente. Er i gang med et samarbeid om å komme litt ut i jobb igjen, og få inn litt mer "friskhet" i livet. Nå har jeg noen hyggelige aktiviteter jeg deltar på, noen samtaler på DPS og en løpende dialog med psykiateren min ift medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke man skal legge ut så mye om seg selv og sin psyke under fast nick. Kan finne ut for mye personlig informasjon.. Ser at til og med TS er under anonymt nick..

Anonymkode: 1039e...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er skikkelig sjuk i huet! 

Og registrerer meg under samme kode som ovenfor. F 1000 Klin kokos

Det går liksom ikke an å bli mer kokko og gal, på en måte. 

Endret av anbr42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, anbr42 skrev:

Jeg er skikkelig sjuk i huet! 

Og registrerer meg under samme kode som ovenfor. F 1000 Klin kokos

Det går liksom ikke an å bli mer kokko og gal, på en måte. 

Det er mye fornuft i deg også da, så det går nok an å bli enda mer kokko:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Jeg er definitivt ikke kokko, men jeg opplever livskvaliteten min som ganske dårlig 🙃🙁

Mine dager er «alt eller ingenting». Enten våken tidlig, og fullt program til seine kvelden, eller så er jeg helt inaktiv og lite produktiv. Enten veldig sosial, eller fullstendig asosial med sosial angst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan beskriver man hvor psykisk syk man er? Det er liksom ikke "40 i feber og flyr på do hver kvarter". Psykisk sykdom er vel mer subjektiv og ikke så lett målbar? Noen gjemmer seg under dyna, andre går seg bort i skogen. Hva er mest sykt? Det er det ingen som kan svare på. Jeg går på DPS, men er pr. def. ikke psykisk syk, annet enn dystymi, men det får jeg ikke behandling for. Men jeg må til psykiater for å få prøvd om det er noe sentralstimulerende som fungerer på meg. Og ellers er det funksjonsforstyrrelser som lager trøbbel her, ikke sykdom. Får jeg det som jeg vil, er alt fint, men det er sjeldent jeg får det helt som jeg vil. En vanlig dag for meg er 3-4 timer i skogen, kanskje trene hund, ta bilder, skrive litt, skjerme meg fra mennesker, gjøre litt husarbeid, sitte med bena høyt og sutre over vonde hæler, lese interessante ting som jeg ikke får med meg noe som helst av, irritere meg over at jeg ikke får det med meg. Jeg tror jeg er veldig god til å være skikkelig ineffektiv og rote bort tiden på gudene vet hva. Hodet mitt jobber sakte. Men i senga ligger jeg bare når jeg skal sove for jeg er egentlig litt allergisk mot senga. Den er sinnsykt kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, anbr42 skrev:

Jeg er skikkelig sjuk i huet! 

Og registrerer meg under samme kode som ovenfor. F 1000 Klin kokos

Det går liksom ikke an å bli mer kokko og gal, på en måte. 

Hehe, men hvorfor mener du at du er klin kokos? Er det sånn at det hender at du løper naken rundt i nabolaget og skriker "ALLAH AKBAR" eller hender det du spiser tapet og hybelkaniner til middag? 

Anonymkode: 33a7e...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Fionys skrev:

Jeg er så syk at DPS mener jeg trenger behandling der.

Det var en fornuftig måte å svare på :)

(med en liiiten fare for at noen kjenner meg igjen hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, men hvorfor mener du at du er klin kokos? Er det sånn at det hender at du løper naken rundt i nabolaget og skriker "ALLAH AKBAR" eller hender det du spiser tapet og hybelkaniner til middag? 

Anonymkode: 33a7e...d64

Ingen av delene 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, anbr42 skrev:

Ingen av delene 😉

Men er dere såpass syke at dere ikke har venner eller kjæreste?

Anonymkode: 33a7e...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er dere såpass syke at dere ikke har venner eller kjæreste?

Anonymkode: 33a7e...d64

Nei. Jeg har både kjæreste og venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er dere såpass syke at dere ikke har venner eller kjæreste?

Anonymkode: 33a7e...d64

Jeg har noen få venner, men ikke kjæreste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men er dere såpass syke at dere ikke har venner eller kjæreste?

Anonymkode: 33a7e...d64

Ja.

Anonymkode: 1e280...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...