Gå til innhold

Hvordan er det å bo i Oslo, lydmessigt ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Midt i sentrum regner jeg med at det er mye høy musikk og slikt til langt på natt, men hvordan er det om boligblokken ligger vedsidenav bilveier og trikkeskinner f.eks (tenkte Oslo Nord kanskje var et fint sted å bo) men lurer på om en hører trikken hele tiden da eller om det pleier være godt isolert og slikt i disse byggene nær trafikkerte veier slik atd et ikke er noe problem ? For eksempel https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=133298910 så er trikkeskinnene rett under der, bor ikke i Oslo så vil prøve finne noen bra steder før jeg drar på visninger så om noen har erfaring og vet om jeg bør droppe slike steder og kun forsøke de hvor det eventuelt bare er en bilvei med lite trafikk utenfor (relativt trafikerte bilvei er det vel utenfor "alle" boliger i Oslo kanskje) Vil helst ikke i sokkelleiligheter eller under jordoverflaten, liker blokker, men ikke i Oslo Øst-blokke dar, noen tanker?

Og hvorfor virker det være så "gammeldags" interiørstil selv i mange relativt nye boliger, det syntes jeg var merkelig 😛 

Anonymkode: 4f5d4...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her jeg bor er det stille, bortsett fra unger som leker ute. Har 20 meter så er jeg i skogen. Men jeg bor i ett ytterområde av oslo. Man venner seg til støy, når man bor sentralt.

Anonymkode: 26176...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/Old-klif/2013/juni-2013/Sjekk_stoynivaet_der_du_bor/ fikk tips om dette i tråd på kg, ante ikke at trikken og veiene var så bråkete, må nok forsøke steder litt lenger i ytterkanten jeg da, skog er kos bare ønsker ikke helt i øst blitt litt skremt av de stedene 😛 

Anonymkode: 4f5d4...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

...tenkte Oslo Nord kanskje var et fint sted å bo

Det er mange steder du kan bo i nærheten av gode transportmuligheter uten å være plaget av støy. Her er forslag fra noen boligområder i bydeler i Oslo Nord som jeg kjenner godt: Årvoll / Tonsenhagen, deler av Slettaløkka, Linderud, Rødtvet og Ammerud som ikke ligger for nær Trondheimsveien - og Romsås, men sistnevnte har dessverre dårlig rykte, selv om det er et fint område.

I bydel Østensjø er det også mange fine boligområder. Det er ikke plagsom støy fra T-banen hvis man ikke bor tett inntil linja.

Som du oppdaget, er det mye trafikk i Grefsenveien fra både biler og trikk. Men du skal ikke langt unna den før det bare er saktegående lokaltrafikk, f.eks. ett trikkestopp lenger ned (Torshov) og et kvartal eller to i retning parkene vestover.

Bare spør på nytt hvis du lurer på et bestemt område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i sentrum fra 1985 til 2014. I de årene økte støy og trafikk veldig mye. Men jeg bodde med vindu mot bakgård så jeg merket ikke så mye til trafikkstøy før de aller seneste årene.Igrunnen bare koselige lyder fra trikken som strevet i snøkaos av og til. Når det gjelder uro i blokka ble det bare vanskeligere og vanskeligere på grunn av endring i fremleieregler og veldig liberale styrer  i blokka. Det siste medførte mye nyinvesteringer som skaket den økonomiske situasjonen til boenheten. Mye irregulære ting skjedde tror jeg.Ingen god utvikling.

Trafikken i gatene var bare helt håpløs men hva skal man gjøre.

Anonymkode: a90ec...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎11‎.‎12‎.‎2018 den 8.45, laban skrev:

Som du oppdaget, er det mye trafikk i Grefsenveien fra både biler og trikk. Men du skal ikke langt unna den før det bare er saktegående lokaltrafikk, f.eks. ett trikkestopp lenger ned (Torshov) og et kvartal eller to i retning parkene vestover. 

Jeg mente selvfølgelig i retning parkene østover. Men det er sikkert noen rolige boligstrøk på Torshov i retning vestover mot elva også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...