Gå til innhold

Gravid med spiseforstyrrelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg sliter litt med en spiseforstyrrelse, og har noen spm i den forbindelse. Jeg er akkurat litt over halvveis i graviditeten, magen vokser og det er godt med liv og røre inni der. Hadde en pregravid BMI på 20 men gikk litt ned i vekt i starten til en BMI på ca 19,5. Her har vekten stått i ro siden noe som bekymrer dem rundt meg i behandilngsapparatet hjemme. Jeg begrenser hva jeg spiser på dagtid og ender nesten daglig opp med en runde eller to med overspising og oppkast på kveldstid. Jeg har altså liten kontroll på spiseforstyrrelsen og angsten for å gå opp er vanvittig sterk, noe som gjør at min kampvilje er nærmest forduftet. Blir truet med tvangsinnleggelse i psykiatrien (ettersom det ikke funker med frivillig innleggelse likevel) og jeg får høre at min atferd er farlig for barnet. Har jo lest om fare for lav fødselsvekt og tidlig fødsel men basert på tidligere erfaringer så tror jeg ingensted at det kommer til å skje. Tror oppriktig at dette kommer til å gå bra og tror barnet tar det h*n trenger fra mine lagre. Så er det evt meg som blir helt skrapa til slutt. Hva er dine tanker som gynekolog rundt dette? Skulle ønske sitausjonen var veldig annerledes og at jeg mestret å gå gravid bedre, men mer press og samtaler med de rundt om dette temaet gjør meg bare mer stresset og engstelig, og istedet går jeg bare mer i forsvar og tyr til enda mer uhensiktsmessige strategier. Ønsker jo derfor helst bare å få være i fred og slippe unna alt "mas" om vektøkning og spiseforstyrrelse. Hva er dine erfaringer? Finnes det andre muligheter for å sjekke at ting går bra med barnet som ikke involverer psykiatri og innleggelse. Når det gjelder dette med tvangsinnleggelse så er det ganske strengt slik jeg forstår det, og de må lene seg på hvorvidt det er fare for egen eller andres liv og helse (?) Vil manglende vektoppgang i svangerskap være til fare for babyens helse, og går babyen inn under "andre" ettersom den ikke er født enda..

Anonymkode: 4452c...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg forstår dine bekymringer, men dessverre har jeg ikke kompetanse eller erfaring til å kunne gi deg informasjon. Jeg håper at dere finner en ordning som kan gi trygghet for deg og ditt foster. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...