Gå til innhold

Kupton, råd i forhold til lamictalnivå!


meteora

Anbefalte innlegg

Er det greit å spørre om/be om at et blodspeil av lamictal blir tatt mår jeg skal treffe psykiateren på DPS denne uka? Vet fastlegen tok et speil av det i begynnelsen av sommeren og da virket hun forøyd med 8(en måleenhet jeg ikke husker), virker det fornuftig i forhold til referanseområdet for lamictal? Står fremdeles på samme dose, men føler at det svinger veldig mye nå, fra tydelig deprimert til hypomani. Lurer på om det er noe annet å prøve for å ikke være så ustabil, men tenkte selv at om dosen jeg går på er for lav, så kunne jeg kanskje ønsket å prøve en høyere dose lamictal i stedet for å bytte ut eller eventuelt legge til nye medisiner. Har bl.a. BP II og står ellers på wellbutrin om det har betydning. Håper på råd da jeg føler fastlegen kan så lite om medisindosering og jeg ikke klarer å føle tillit til om det hun sier er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste å vurdere ved medisindosering er det kliniske/hvordan pasienten har det. Serumkonsentrasjonsmåling er en god støtte når dose skal vurderes.

Ja, du kan helt klart be psykiateren om en måling. Når du både svinger for mye OG har svært lav serumkonsentrasjon, er det absolutt på tide å vurdere dose. Veiledende serumkonsentrasjon er 21-42 mikromol/liter. Serumkonsentrajonen endres lineært med dosen. Dvs at om dosen dobles, dobles også konsentrasjonen. Hvis du tredobler fra dagens nivå på 8, kommer du på ca 24. Det er viktig at prøven tas så nær 12 timer etter siste inntak som mulig. Sørg for at både tid for siste inntak og tid for prøvetakning blir ført på rekvisisjonen.

Lykke til :-)

Endret av kupton
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...