Gå til innhold

Etterlyser bedre retorikk fra julenissen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitat

Småbarnsmor utfordrer nissens mest kjente sitat: «Er det noen snille barn her?». – Det bidrar til skam, sier hun.

– Barn møter forventninger og korrigeringer for ukorrekt oppførsel fra alle hold, hele tiden. Vi har råd til å frede julaften fra dette evige prestasjonsjaget.

Slik starter Ellen Elisabeth Dittmann-Monsen en kronikk i Tønsbergs Blad.

Hun er småbarnsmor, PP-rådgiver i Vestfold, og tar et oppgjør med julenissen.

– Nissen må veiledes til å si noe litt klokere som: «er det noen spente barn her?». Vi kan ikke stemple barn som snille eller slemme. De er gode nok som de er.

 

https://www.nrk.no/vestfold/etterlyser-bedre-retorikk-fra-julenissen-1.14335386

Jeg blir helt matt. Det er ikke måte på hva man skal problematisere i våre dager.

Anonymkode: 97ee1...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/vestfold/etterlyser-bedre-retorikk-fra-julenissen-1.14335386

Jeg blir helt matt. Det er ikke måte på hva man skal problematisere i våre dager.

Anonymkode: 97ee1...2a3

Hvis ungen din får traumer av at julenissen spør om det er noen snille barn her så bør du kanskje legge bort bomullen og heller forberede barnet ditt på den virkelige verden, sier nå jeg! Denne mora er langt ute på sykkeltur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanerne har skjønt det - jeg så et TV-innslag om denne problematikken, der reporteren spurte noen barnehagebarn om hva nissen pleier å si - og den første som svarte, sa "ho-ho!"  Men det var heldigvis én som visste det riktige (eller avtalte) svaret også...

Kanskje best at nisser nøyer seg med å si meningsløse énstavelsesord på engelsk, så er "problemet" løst.

Jeg regner med at "Santa Claus is coming to town" og den norske oversettelsen er forbudt, den teksten antyder jo også at det er lurt å være snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, laban skrev:

Jeg regner med at "Santa Claus is coming to town" og den norske oversettelsen er forbudt, den teksten antyder jo også at det er lurt å være snill.

Og at man må bo i byen for å få nissen på besøk 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, laban skrev:

Amerikanerne har skjønt det - jeg så et TV-innslag om denne problematikken, der reporteren spurte noen barnehagebarn om hva nissen pleier å si - og den første som svarte, sa "ho-ho!"  Men det var heldigvis én som visste det riktige (eller avtalte) svaret også...

Hva var det riktige svaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skriver:  "Nissen må veiledes til å si noe litt klokere som: «er det noen spente barn her?». Vi kan ikke stemple barn som snille eller slemme. De er gode nok som de er." Så hva er problemet? Alle barn er gode nok som de er, altså "er det noen snille barn her?" Ja, hele røkla er snille nok som de er!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Trine skrev:

Og at man må bo i byen for å få nissen på besøk 😅

 :D I den norske oversettelsen heter det heldigvis bare "julenissen kommer i kveld!".  Sånt har ofte bare med antall stavelser i melodien å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Hva var det riktige svaret?

Innslaget handlet jo om problematiseringen av spørsmålet "Er det noen snille barn her?", så det var denne replikken reporteren var ute etter. Det var et norsk innslag, altså. Men de barna som er vant til at han sier "Ho-ho", slipper jo traumene.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...