Gå til innhold

Angst. Vær så snill og les


Alex12345

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en 17 år gammel gutt. Har i 12 år slitt med angst og tvangslidelser. Jeg var de første 8 årene mest fokusert på sykdommer og min egen helse, men de siste årene har det forandret seg litt.

Grunnen til at jeg var så redd for sykdommer var fordi jeg var så redd for å dø. Men i det siste har jeg vært mer redd for å få livet ødelagt, måtte lide meg gjennom ting Osv. Eksempler: har hatt utrolig mye tvangstanker om at jeg er pedofil, og være pedofil hadde ødelagt livet mitt fordi jrg hadde bært på en stor hemmelighet jeg aldri kunne fortalt til noen og hadde aldri klart å akseptere meg sekv. Videre har jeg hatt masse tanker om at kjæresten min skal slå opp med meg, være utro etc, jeg elsker han over alt på jord så å miste han hadde knust meg. Etter dette fikk jeg en utrolig stor frykt for at jeg ikke likte han, pga mine tvangstanker begynte dette etterhvert å bli så overveldende at jeg slo opp med han i r desperat forsøk i å slippe unna angsten. Vi ble sammen igjen et par uker senere fordi jeg elsker han og klarte meg dårlig uten han. Rett etter vi ble sammen igjen kom frykten for pedofili tilbake igjen. Men en har roet seg nå. For en uke siden var jeg på konsert, har alltid hatt en stor frykt for tinnitus. Alle som har vært på konsert vet at det piper i ørene når man skal legge seg på kvelden etterpå. Denne kvelden klarte jeg ikke slutte å tenke «hva hvis pipingen ikke går bort»? Og siden det har jeg gått å hørt etter hele tiden, og når jeg konstant går å hører etter resulterer det i at jeg fantisk hører det. Pipingen r selvfølgelig levere enn etter konserten. De få gangene jeg klarer å løsrive meg litt fra angsten så hører jeg det ikke og jeg klarer endelig å slappe av, men så fort jeg merker at jeg slapper av så tenker jeg på at jeg egentlig er redd, begynner å høre etter og da hører jeg pipingen igjen. I frustrasjon begynte jeg å google, leste masse forum også videre og ant masse folk som skriver at de har fått livet ødelagt på tynn av tinnitus, fant til og med historier om folk som hadde begått selvmord. Dette skaper så mye frykt fordi jeg føler at lyden ødelegger livet mitt. Har så vidt sovet på to dager nå fordi jeg får panikk hver gang jeg skal legge meg. Jeg har hørt at de fleste mennesker har en viss pipelyd i øret, og at hvis man fokuserer på et så hører man det. Lyden jeg har er ikke spesielt høy, den forstyrrer meg ikke og har egentlig INGEN innvirkning på livet mitt. Hadde denne tinnitus frykten for et par år tilbake også og da gikk det en lang stund med lite søvn, hørte etter konstant og tenkte alltid «nå er det høyt». Da jeg kom ut av det tankemønsteret så hørte jeg nesten aldri lyden. Helt frem til nå, fordi jeg er så utrolig opphengt i den. Jeg sliter så utrolig mye, og trenger virkelig noen tryggende ord. Så hvis noen har lignende opplevelser, tips, råd eller hva som helst, vær så snill og skriv noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke pedofili, eller tinnitus, som ødelegger livet ditt. Så det kan du slutte å bekymre deg for. Angsten og tvangstankene derimot, bør du vel få gjort noe med? Får du noe behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Trine said:

Det er ikke pedofili, eller tinnitus, som ødelegger livet ditt. Så det kan du slutte å bekymre deg for. Angsten og tvangstankene derimot, bør du vel få gjort noe med? Får du noe behandling?

Jeg går til samtaler hos sosialpedagoiskrådgiver og psykiatrisk sykepleier på skolen. De har henvist meg videre til BUP og har fått beskjed om at jeg har krav på hjelp. Så venter nå på plass der. Jeg klarer virkelig ikke slappe av, hører bare konstant piping, men tror det er fordi jeg hører etter hele tiden. Og når det er andre lyder rundt meg er det akkurat som om jeg «føler» lyden, sikkert fordi jeg forventer at den skal være der. Jeg et faktisk livredd. Har også lest at mange får angst av tinnitus; så er redd det er derfor jeg får angst nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er leit å lese at du har det så vondt!

Jeg håper du snart får time på BUP, for jeg har tro på at det er hjelp å få der. Å ha angst for å få en eller annen legning man ikke har er visst vanlig ved OCD etter hva jeg har lest. Du er det neppe, hadde du vært pedofil hadde du nok ikke vært redd for å bli det. Jeg har i det hele tatt lite tro på at det er noe man blir over natta.

Google er nådeløs mot folk med helseangst. Tinnitus er mer uttalt og plagsomt enn det du beskriver at du opplever, men jeg forstår at det du opplever er helt reelt for deg. 

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, FjellOgDalar said:

Huff, det er leit å lese at du har det så vondt!

Går du i noen form for behandling? Hvis ikke vil jeg anbefale at du kontakter fastlegen din som kan henvise deg videre. Antakelig vil du profittere på å gå i terapi. 

Går i behandling ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det etter min mening to saker: 1. Tvangslidelse - OCD. 2. Støybelastning på øret.

Tvangslidelse skal behandles av superspesialister. Det er ikke noe alt helsepersonell skal drive med. Derfor er det fint at du er henvist. Det skal finnes et ocd-team i hvert fylke. Etterspør å komme dit.

Støybelastning skal en ta alvorlig. Ja, etter popkonserter får mange øresus en stund. Så går det over. Men en dag er terskelen overskredet. Det går ikke over. Derfor bør en bruke ørepropper når en er på konserter der det spilles så høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan i farta nevne at det finnes ørepropper med et filter som gjør at lyden dempes, uten at det går veldig på bekostning av lydbildet - i motsetning til vanlige skumgummipropper. Slike får man kjøpt der de selger musikkutstyr. Bruker slike selv, fordi jeg er følsom for ubehag ved høy musikk og ønsker å ta vare på hørselen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vil bare si at det er viktig å få hjelp hos en som er ekspert på OCD. Det var først da jeg gikk til et OCDteam at jeg ble bedre. De visste akkurat hva som var mitt problem og hvordan de skulle behandle meg. 

Anonymkode: 03446...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hei. Vil bare si at det er viktig å få hjelp hos en som er ekspert på OCD. Det var først da jeg gikk til et OCDteam at jeg ble bedre. De visste akkurat hva som var mitt problem og hvordan de skulle behandle meg. 

Anonymkode: 03446...8bb

Hvordan får man hjelp av OCD team? Kan man bli henvist videre fra BUP? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mye eldre enn deg, men hadde svært liknende symptomer som deg. Ocd team har de siste årene funnet måter å jobbe med problematikken som har gitt gode resultater. Jeg TROR at ocd, i allefall hos meg, har en biologisk årsak. Jeg har hatt enormt god hjelp av medikamenter, og er idag symptomfri mtp ocd. Det ordner seg garantert for deg også, men ikke bruk 20år på å forsøke å skjule problemet pga skam. Mitt råd er at du går helhjertet inn for å få behandling nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bergogdal skrev:

Jeg TROR at ocd, i allefall hos meg, har en biologisk årsak.

OCD har en biologisk årsak. En vet til og med hvor i hjernen problemet sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, kupton skrev:

OCD har en biologisk årsak. En vet til og med hvor i hjernen problemet sitter.

Så fint, da trodde jeg riktig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, kupton skrev:

OCD har en biologisk årsak. En vet til og med hvor i hjernen problemet sitter.

Vet du om det har noen forbindelse med tourette ifr årsak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tourettes og tvang er svært vanlig sammen. 

Behandling baserer seg vel i grunnen på tre ting når det gjelder OCD. 1. Kognitiv terapi 2. Eksponering 3. Medisiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...