Gå til innhold

Katt for dummies: Hva trenger jeg å vite?


s e b r a

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt hund, men kan ingenting om katt. Nå har det seg likevel slik at jeg ikke er i stand til å gi en hund det den trenger av tur og lufting, så jeg skal nå skaffe meg innekatt av rasen Sibirkatt. Den kommer til å få masse kjærlighet og omsorg, men hva mer trenger jeg å vite? Skal helt klart sterilisere katten.

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vanlig huskatt som jeg fikk som voksen omplasseringskatt, og pusen har katteluke og klmmer og går som hun vil, så jeg har ikke noen råd tilpasset innekatter. 

Men følgende råd som jeg selv leste før jeg fikk katten synes jeg er veldig, veldig bra: Ikke venn katten til mating om morgenen - da risikerer du bare at katten vekker deg og maser om mat stadig tidligere. 

Min katt vekker oss ikke, men er desto mer innpåsliten når jeg kommer hjem fra jobb. ;) (tørrfôr står framme hele tiden, det er dette våtfôret som er så attraktivt.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.12.2018 den 13.56, s e b r a skrev:

Jeg har alltid hatt hund, men kan ingenting om katt. Nå har det seg likevel slik at jeg ikke er i stand til å gi en hund det den trenger av tur og lufting, så jeg skal nå skaffe meg innekatt av rasen Sibirkatt. Den kommer til å få masse kjærlighet og omsorg, men hva mer trenger jeg å vite? Skal helt klart sterilisere katten.

Takk for alle svar!

Hei!

Et katteslott/stativ, er en poulær ting, enten man kjøper de selv eller lager dem, det siste er jo estetisk og mest pent.

Mine katter elsker dem, klatrer, klorer, og sover, i små hengekøyer eller leker med ting jeg henger opp.

Man får kjøpt sånne hengeleker som kan henges opp i dørkarmer, de er fine og ting katter liker, uansett rase.

Ellers er det kanskje viktig tenke på mat, at man gir katten, ren og skikkelig mat, feks kokt fisk hver dag, og ellers godt dyrefor, da mener jeg ala typen, vom, rå mat, satt sammen med en liten prosnet alger og grønt, men fritt for korn og annen skit. Da mener jeg som blir skit for den korte kattetarmen.

Får man en kattunge, kan man feks også huske på å fortsette med melk, da får ikke katten senere problemer med melk, om den ikke er avsluttet fra den var kattunge. Mine katter drikker melk med fløte, en skål hver dag, men de har gjort det fra de var små.

De får ellers smake litt på det vi spiser, både litt pannekaker, vafler, god ost, eller hva det måtte være.

Men fisk, alt fra laks, ørret, torsk, sei, tunfisk, er jo kattefavoritter.

🙂

Har man ikke utekatt og tilgang til hage, kan man kanskje gi katten tilgang på gress, ved å så litt selv, dette er fint også om vinteren.

Ellers liker katter gjerne å sove et varmt og lunt sted, så noen skinn, og et sted med god varme, er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Et katteslott/stativ, er en poulær ting, enten man kjøper de selv eller lager dem, det siste er jo estetisk og mest pent.

Mine katter elsker dem, klatrer, klorer, og sover, i små hengekøyer eller leker med ting jeg henger opp.

Man får kjøpt sånne hengeleker som kan henges opp i dørkarmer, de er fine og ting katter liker, uansett rase.

Ellers er det kanskje viktig tenke på mat, at man gir katten, ren og skikkelig mat, feks kokt fisk hver dag, og ellers godt dyrefor, da mener jeg ala typen, vom, rå mat, satt sammen med en liten prosnet alger og grønt, men fritt for korn og annen skit. Da mener jeg som blir skit for den korte kattetarmen.

Får man en kattunge, kan man feks også huske på å fortsette med melk, da får ikke katten senere problemer med melk, om den ikke er avsluttet fra den var kattunge. Mine katter drikker melk med fløte, en skål hver dag, men de har gjort det fra de var små.

De får ellers smake litt på det vi spiser, både litt pannekaker, vafler, god ost, eller hva det måtte være.

Men fisk, alt fra laks, ørret, torsk, sei, tunfisk, er jo kattefavoritter.

🙂

Har man ikke utekatt og tilgang til hage, kan man kanskje gi katten tilgang på gress, ved å så litt selv, dette er fint også om vinteren.

Ellers liker katter gjerne å sove et varmt og lunt sted, så noen skinn, og et sted med god varme, er viktig.

I mitt neste liv skal jeg bli katt hos deg :P;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde to katter som den ene ble 19 og den andre 20 år. Vi har kjøpt alltid billigmat, men vi kjøpte i tilleg dyre tørrfor. En gang i måned et egg kokt og av og til en pose med snaks. Man må prøve hva katten tåler. En gang i måned med melk er helt greit. Melken har mye fett og kalorier. Når katten har passert ett år trenger de ikke så mye melk. Katter trenger hver dag oppmerksomhet. De tåler å bli alene over flere timer men man må tar seg tid for å kose med den. De vil bli sett som vi mennesker trenger det. Katten din må lære seg å være alene og det må økes trinnvis. 

Anonymkode: 2a14a...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...