Gå til innhold

Paranoid Shizofren vs Asperger lidelse og AD(H)D


ShizoAspie

Anbefalte innlegg

Hei. Har hatt diagnosen F20,0 paranoid shizofreni siden 2013.

Blir medisinert med Lundbeck Cisordinol depot i ræva og Vival og alskens sovemedisiner + Akineton av og til.

 

 

Videre utredning hos en professor i psykiatri i 2016 ga meg diagnosen høytfungerende Asperger lidelse og ADHD symptomer men ikke nok til voksen ADHD.

Jeg har nok ADD.

En psykiater vil medisinere meg med kun Strattera. En annen nekter meg Strattera hvis jeg ikke tar Cisordinol depot i ræva!

Jeg opplever overtramp i psykiatrien.

Er det farlig og medisinere Aspergers med shizofreni medisin?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke noen medisiner som kan behandle asperger. Men det er ikke farlig om en med asperger og schizofreni behandles for schizofreni. Strattera er en adhd-medisin. Skjønner ikke hva du skal med den dersom du ikke har adhd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at du ikke har fått diagnosen asperger før i 2016 da.. er du sikker på at det er rett diagnose? Som regel fatter man mistanke alt i barnehagealder..

Anonymkode: 69be4...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart at du ikke har fått diagnosen asperger før i 2016 da.. er du sikker på at det er rett diagnose? Som regel fatter man mistanke alt i barnehagealder..

Mange blir diagnostisert som voksne. Ikke minst de som vokste opp når AS diagnosen ikke fantes.

Anonymkode: 545e9...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mange blir diagnostisert som voksne. Ikke minst de som vokste opp når AS diagnosen ikke fantes.

Anonymkode: 545e9...233

Ja, altså aspergerdiagnosen har funnets siden 1994 og autismediagnosen enda lenger.. var det virkelig ingen ting i din barndom som gjorde at foreldrene dine begynte å lure på om det feilet deg noe? Det er ikke sånn at autisme bare plutselig oppstår når man er 30-40 liksom..

Anonymkode: 69be4...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, altså aspergerdiagnosen har funnets siden 1994 og autismediagnosen enda lenger.. var det virkelig ingen ting i din barndom som gjorde at foreldrene dine begynte å lure på om det feilet deg noe? Det er ikke sånn at autisme bare plutselig oppstår når man er 30-40 liksom..

Anonymkode: 69be4...cb4

Asperger ble ikke en egen diagnose før på miden av 90-tallet. Det er ikke uvanlig at mange av ulike grunner først får diagnosen sent.

Anonymkode: 545e9...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, altså aspergerdiagnosen har funnets siden 1994 og autismediagnosen enda lenger.. var det virkelig ingen ting i din barndom som gjorde at foreldrene dine begynte å lure på om det feilet deg noe? Det er ikke sånn at autisme bare plutselig oppstår når man er 30-40 liksom..

Anonymkode: 69be4...cb4

Diagnosen kan bli mer tydelig i voksen alder. Som barn ses man kanskje på som sta og litt vanskelig, og når det ikke engang finnes en diagnose som forklarer væremåten, er det jo umulig å linke det til en diagnose. Det forventes også mer av en voksen person, og da kan det etterhvert komme fram at man faktisk ikke klarer disse forventningene. Asperger blir ofte oppdaget fordi man søker hjelp til depresjon eller angst. Noen, spesielt jenter, er flinke til å skjule diagnosen og da er den jo ikke lett å oppdage. Det betyr ikke at personen er mindre plaget fordet. Adhd er en vanlig komorbid lidelse og kan skjule aspergersymptomer. Så det er ikke unormalt at man får diagnosen først etter at man har dratt på seg andre psykiske lidelser som gjerne kommer etter flere år med forsøk på å forstå en verden man ikke egentlig skjønner noe som helst av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Trine skrev:

Diagnosen kan bli mer tydelig i voksen alder. Som barn ses man kanskje på som sta og litt vanskelig, og når det ikke engang finnes en diagnose som forklarer væremåten, er det jo umulig å linke det til en diagnose. Det forventes også mer av en voksen person, og da kan det etterhvert komme fram at man faktisk ikke klarer disse forventningene. Asperger blir ofte oppdaget fordi man søker hjelp til depresjon eller angst. Noen, spesielt jenter, er flinke til å skjule diagnosen og da er den jo ikke lett å oppdage. Det betyr ikke at personen er mindre plaget fordet. Adhd er en vanlig komorbid lidelse og kan skjule aspergersymptomer. Så det er ikke unormalt at man får diagnosen først etter at man har dratt på seg andre psykiske lidelser som gjerne kommer etter flere år med forsøk på å forstå en verden man ikke egentlig skjønner noe som helst av.

Hos min sønn var det mer tydelig som barn, betyr det at han er feildiagnostisert? Det tror jeg og det tror han, han fikk mange diagnoser som ikke stemte så hvorfor skulle denne stemme? Han blir dømt nedenom og hjem fordi han har asperger,noe han egentlig ikke har. Så den diagnosen må han få vekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, stjernestøv skrev:

Hos min sønn var det mer tydelig som barn, betyr det at han er feildiagnostisert?

Nei, folk er ulike. Noen har mer problemer som barn, og fungerer bedre som voksne. Med andre er det omvendt.

53 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det tror jeg og det tror han, han fikk mange diagnoser som ikke stemte så hvorfor skulle denne stemme?

Får be om ny utredning da. Men hva oppnår dere med å få diagnosen fjernet?

53 minutter siden, stjernestøv skrev:

Han blir dømt nedenom og hjem fordi han har asperger,noe han egentlig ikke har. Så den diagnosen må han få vekk. 

Hvorfor blir han dømt nedenom og hjem fordi han har asperger? Det høres rart ut.

Anonymkode: 82409...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, folk er ulike. Noen har mer problemer som barn, og fungerer bedre som voksne. Med andre er det omvendt.

Får be om ny utredning da. Men hva oppnår dere med å få diagnosen fjernet?

Hvorfor blir han dømt nedenom og hjem fordi han har asperger? Det høres rart ut.

Anonymkode: 82409...936

Ja han skal be om ny utredning,oppnår mye med at diagnosen blir fjernet. Han blir dømt av barnehage,BV og helsestasjon. De ser diagnosen men ikke han, han er ikke som de beskriver han. De beskriver asperger symptomer han ikke har. Egenlig har han blitt dømt hele livet og undervurdert, det kjenner jeg også til som og har diagnose og har hatt mange diagnoser. Det er ikke lett å klare seg i et samfunn med diagnoser som er så dømmende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja han skal be om ny utredning,oppnår mye med at diagnosen blir fjernet. Han blir dømt av barnehage,BV og helsestasjon. De ser diagnosen men ikke han, han er ikke som de beskriver han. De beskriver asperger symptomer han ikke har. Egenlig har han blitt dømt hele livet og undervurdert, det kjenner jeg også til som og har diagnose og har hatt mange diagnoser. Det er ikke lett å klare seg i et samfunn med diagnoser som er så dømmende. 

Jeg forstår ikke hvordan en asperger diagnose er dømmende for en voksen. Det er hvordan man fungerer i hverdagen som betyr noe. Diagnosen er et forsøk på å forklare de vanskene man har, men man går ikke akkurant rundt og vifter med diagnosepairene til alle og enhver.

Anonymkode: 82409...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvordan en asperger diagnose er dømmende for en voksen. Det er hvordan man fungerer i hverdagen som betyr noe. Diagnosen er et forsøk på å forklare de vanskene man har, men man går ikke akkurant rundt og vifter med diagnosepairene til alle og enhver.

Anonymkode: 82409...936

Nei han har ikke sagt et ord om diagnosen sin til noen av dem. Alt kommer fra en helsesøster som var koordinator når han gikk på ungdomsskolen, er ikke det brudd på taushetsplikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Han blir dømt av barnehage, BV og helsestasjon.

Du mener barnehagen der sønnen hans går, eller husker jeg feil nå?

19 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nei han har ikke sagt et ord om diagnosen sin til noen av dem. Alt kommer fra en helsesøster som var koordinator når han gikk på ungdomsskolen

I så fall: Hvordan kan en helsesøster fra skoletiden ha innflytelse på hva ansatte i en barnehage mener om ham såpass mange år senere? En som er inne i bildet når man er tidlig i tenårene, følger ikke opp etter at man har blitt myndig og fått egne barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, laban skrev:

Du mener barnehagen der sønnen hans går, eller husker jeg feil nå?

I så fall: Hvordan kan en helsesøster fra skoletiden ha innflytelse på hva ansatte i en barnehage mener om ham såpass mange år senere? En som er inne i bildet når man er tidlig i tenårene, følger ikke opp etter at man har blitt myndig og fått egne barn?

Mener barnehagen der sønnen hans går ja. 

Helsesøster sa det til BV og BV sa det til barnehagen, de spisser alle ører når de hører han har asperger. Da tror de de vet alt om han. På denne plassen er det sånn det fungerer, og det fungerer visst slik der barnebarnet mitt bor også. Sønnen min føler alle har misforstått han, egentlig er han født i feil kropp og der ligger problemet mener han...eller skal jeg si hun. 

Kan jo legge til at BV var inne i hans oppvekst også, så de har masse saftige papirer på han. Han hadde store problemer og mye angst da han var liten. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, stjernestøv skrev:

Helsesøster sa det til BV og BV sa det til barnehagen

Jeg trodde foreldrene måtte samtykke til at deres diagnoser / helseforhold kan røpes til de som utreder et barn, hvis ikke barnet er i en alvorlig situasjon?

Men jeg har egentlig ikke peiling - og det ser jo kanskje litt rart ut hvis man ikke samtykker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, laban skrev:

Jeg trodde foreldrene måtte samtykke til at deres diagnoser / helseforhold kan røpes til de som utreder et barn, hvis ikke barnet er i en alvorlig situasjon?

Men jeg har egentlig ikke peiling - og det ser jo kanskje litt rart ut hvis man ikke samtykker...

Ja jeg finner dette en smule rart. Tror taushetsplikten har blitt brutt her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Ja jeg finner dette en smule rart. Tror taushetsplikten har blitt brutt her. 

Eller han har samtykket fordi han tenkte det ville virke rart / mistenkelig å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, laban skrev:

Eller han har samtykket fordi han tenkte det ville virke rart / mistenkelig å la være.

Nei det stemmer ikke. De styrer alt over hodene deres. Han visste ikke en gang at barnehagen visste om diagnosen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Nei det stemmer ikke. De styrer alt over hodene deres. Han visste ikke en gang at barnehagen visste om diagnosen. 

Jeg tviler på at barnevernet har lov til å innhente helseopplysninger om foreldre og videreformidle dem i øst og vest uten foreldrenes samtykke, dersom det ikke gjelder utredning av et barn som er i en alvorlig situasjon.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, laban skrev:

Jeg tviler på at barnevernet har lov til å innhente helseopplysninger om foreldre og videreformidle dem i øst og vest uten foreldrenes samtykke, dersom det ikke gjelder utredning av et barn som er i en alvorlig situasjon.  

Ja jeg tviler på at det er lov jeg også. Foreldrene har gått fra hverandre, men gutten har det bra hos moren nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...