Gå til innhold

Synes dere det er mektig rart at voksne mennesker drikker melk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv tar jeg gjerne et ekstra glass melk om jeg har mulighet og bruker ellers mye melk i matlagingen.

Men jeg har inntrykk av at flere og flere synes det er mektig rart. Hva tror andre?

Anonymkode: 7b9f1...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg drikker skummet melk til brødmåltider selv og synes derfor ikke det er spesielt rart.

Men jeg synes svenskenes melkedrikking til varm mat (hvis de fortsatt gjør det) er merkelig.  Jeg drikker aldri melk hvis jeg ikke spiser brødmat samtidig - verken som tørstedrikk eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte leger jeg var hos i ungdommen rådet å slutte å drikke melk fordi man trodde dengang at inntak av melk forårsaket plager i mage og tarm. Jeg tror ikke på dette. Hva tror andre?

Anonymkode: 7b9f1...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv tar jeg gjerne et ekstra glass melk om jeg har mulighet og bruker ellers mye melk i matlagingen.

Men jeg har inntrykk av at flere og flere synes det er mektig rart. Hva tror andre?

Anonymkode: 7b9f1...d36

Jeg drakk det før, men liker jeg det ikke lenger.

Anonymkode: 53ef6...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte leger jeg var hos i ungdommen rådet å slutte å drikke melk fordi man trodde dengang at inntak av melk forårsaket plager i mage og tarm. Jeg tror ikke på dette. Hva tror andre?

Anonymkode: 7b9f1...d36

Jeg sluttet med melk nettopp fordi jeg fikk mange-problemer av det.

Anonymkode: 53ef6...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått beskjed om å øke antall melkeprodukter i kosten, pga begynnende beinskjørhet. Nå, noen måneder senere, merker jeg at neglene ikke fliser seg opp lenger og er blitt litt penere. Så jeg drikker melken min med god samvittighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv tar jeg gjerne et ekstra glass melk om jeg har mulighet og bruker ellers mye melk i matlagingen.

Men jeg har inntrykk av at flere og flere synes det er mektig rart. Hva tror andre?

Anonymkode: 7b9f1...d36

Jeg drikker skummet melk nesten hver dag. Jeg synes ikke det er rart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte leger jeg var hos i ungdommen rådet å slutte å drikke melk fordi man trodde dengang at inntak av melk forårsaket plager i mage og tarm. Jeg tror ikke på dette. Hva tror andre?

Anonymkode: 7b9f1...d36

Hvis man har kroniske plager i mage / tarm, er det ganske vanlig å teste om det blir bedre hvis man utelater melk en periode.

Jeg tror ikke noe på at melk er skadelig på noe vis dersom man ikke har mageproblemer eller allergier. Jeg ser ingen grunn til å droppe melk fordi mange andre får plager av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er vel ikke rarere at noen liker melk enn at noen ikke liker kaffe. Jeg for min del har aldri likt melk. Surmelk som Kultura naturell og Kefir går an, men jeg pleier ikke å ha det. En annen jeg kjenner derimot... Han kunne tatt en liter med melk på styrten om han fikk kjangsen til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte leger jeg var hos i ungdommen rådet å slutte å drikke melk fordi man trodde dengang at inntak av melk forårsaket plager i mage og tarm. Jeg tror ikke på dette. Hva tror andre?

Anonymkode: 7b9f1...d36

Melk er vel noe av det som er årsaken til veldig mange mage- og tarmplager. Guttungen min var laktoseintolerant da han var liten og jeg kjenner flere voksne som ikke tåler det også. Min mor ble brått plaget med magen etter å ha drukket melk i godt voksen alder. Selv får jeg revmatiske smerter av homogenisert melk, men skummet melk, fløte og styrk-melk går fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Lillemus skrev:

Melk er vel noe av det som er årsaken til veldig mange mage- og tarmplager. Guttungen min var laktoseintolerant da han var liten og jeg kjenner flere voksne som ikke tåler det også. Min mor ble brått plaget med magen etter å ha drukket melk i godt voksen alder. Selv får jeg revmatiske smerter av homogenisert melk, men skummet melk, fløte og styrk-melk går fint.

Han var nok ikke laktoseintolerent men allergisk mot melkeproteinet. Laktoseintoleranse vokser du ikke av deg, men allergi kan du vokse av deg... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Rart er det vel ikke. Men jeg tror det har blitt mindre vanlig med årene.

Sånn tenker jeg også. Rart tenker jeg ikke at det er, jeg tenker i grunnen lite på andres lyster eller preferanser... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt ikke dere tror man drikker opp barnas melk iallefall.😊

Hvafornoe? Det er vel kalven vi "snyter" for melken hvis vi først skal tenke sånn. De fleste voksne melkedrikkere (og mange andre foreldre) gir nok barna melk hvis de tåler og liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv tar jeg gjerne et ekstra glass melk om jeg har mulighet og bruker ellers mye melk i matlagingen.

Men jeg har inntrykk av at flere og flere synes det er mektig rart. Hva tror andre?

Anonymkode: 7b9f1...d36

Hm - har ikke truffet på noen som synes det er rart at jeg drikker melk, bortsett fra noen vegandiskusjoner med min datter, som nå heldigvis har gått fra å ville være veganer til å være pescetarianer :) - mer lettvint for alle + at da får hun i seg alt hun trenger av næringsstoffer på en enkel måte.

Jeg drikker melk hver dag, skummet melk som regel. Ett glass til frokost i hverdagen, som regel to i helgene (da har jeg bedre tid til frokosten), og av og til et glass om kvelden. Dersom jeg spiser formiddagsmat hjemme, drikker jeg melk da og. På jobb drikker jeg vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, FjellOgDalar skrev:

 Han kunne tatt en liter med melk på styrten om han fikk kjangsen til det. 

Det kunne nok jeg også ha gjort - men det er sjelden det skjer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har av og til bare lyst  på et glass melk. Spesielt om jeg ikke har i huset.

Anonymkode: 7b9f1...d36

Haha - ja sånn er det hos oss også. Dersom vi er tomme for melk, har vi såååååå lyst på melk :rolleyes::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...